|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 ŠKODA nákladní typ 150 FAVORIT - sidecary JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek) JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
AUTO UNION nákladní prototyp AU 1500
Výrobce
AUTO-UNION, Prototyp lehkého nákladního vozu o nosnosti 1,5 tuny s motorem uloženým pod kabinou řidiče. Tímto vozem chtěl koncern Auto Union prorazit do segmentu jedenapůtunových vozů a stát se dodavatelem pro Wehrmacht. Proto tento vůz představila jednak ve verzi AU 1500 S, což bylo standardní provedení pouze s náhonem na zadní kola, jednak potom ve verzi AU 1500 A, tedy vozu s pohonem všech kol (A = Allradantrieb).
V únoru 1942 referoval časopis Motor Revue o připravovaném novém lehkém nákladním voze Auto Union s tím, že
"Auto Union rozšiřuje svůj výrobní program o pozoruhodnou technickou novinku - nákladní vůz AU, který je téměř revolučním způsobem konstruován: Řidičova budka je umístěna nad motorem. Tím odpadá délka kapoty a zkrátí se rozvor kol. Lze říci, že rozvor 2800 mm je u 1,5 tuny hodně skromný a přece ložná plocha 3 metry délky je větší, než u jiných nákladních vozů yohoto typu. Dalšími výhodami řešení AU jsou však ještě: menší váha vozu, tím i menší spotřeba pohonné látky, lepší rozdělení váhy, menší poloměr otáčení vozu, lepší manipulace při jízdě, parkování i v garáži.
Motor je šestiválec Wanderer obsahu 2,7 litru a výkonu 62 ks při 3500 obr./min., použitý z osobního automobilu Wanderer W 52. Je zavěšen za přední nápravou v profilovaném rámu, a to velmi hluboko.
Nákladní AU 1500 vyrábí se ve dvou typech S a A. U typu S je motor v jednom bloku se čtyřrychlostní skříní, na níž je připojen trubkovitý prodlužovací díl, od něhož teprve vede kardanový hřídel k zadní osa. Zadní náprava je pevná s kardanovým soukolím a má přesazení 1 : 5,857. Chladič je obvyklým způsobem umístěn v přední části vozu, nasazen na rámu, který sahá až dopředu a znamená tak nemalou ochranu posádky v řidičově budce. Podélná půleliptická péra, teleskopické tlumiče pérování, šnekové řízení, hydraulické brzdy, centrální mazání podvozku z jednoho místa jsou další detaily konstrukce.
Technické údaje typu AU 1500 S:
Motor: čtyřtaktní řadový šestiválec Wanderer Vrtání: Ø 75 mm Zdvih: 100 mm Kompresní poměr: 1 : 6,4 Objem válců: 2.632 ccm Výkon: 62 ks při 3.500 ot./min. Počet ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Písty: z lehké slitiny Ventilový rozvod: SV (postranní ventily) Pohon vačkového hřídele: dvojitým Duplex řetězem Mazání: tlakové, oběžné se zubovým čerpadlem Chlazení: vodní, nucené, s pumpou, termostatem a větrákem za chladičem Elektrická výzbroj: 12 V Zapalování: bateriové Bosch, s rozdělovačem a cívkou Karburátor: horizontální Solex 35 BFR Doprava paliva: membránovou mechanickou pumpou Nádrž: vzadu Spojka: Jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní, sešroubovaná s motorem a doplněná trubkovým nástavcem Rám: obdélníkový žebřinový Mazání podvozku: centrální, pedálem z místa řidiče Přední náprava pevná Pérování vpředu: podélná listiová pera, doplněná teleskopickými tlumiči pérování Řízení: šnekové Zadní náprava: pevná, zavěšená na podélných listových perech s pomocnými svazky Převod rozvodovky zadní nápravy: 1 : 5,857 Brzda nožní: hydraulická jednookruhová na všechna čtyři kola Brzda ruční: mechanická, táhlem a lanovody na čelisti bubnů zadních kol Kola: ocelové disky s děleným okrajem a závěrným prstencem, upevněné šesti matkami Pneumatiky: 6,00 - 20", vzadu ve dvojmontáži Rozchod vpředu: 1.560 mm Rozchod vzadu: 1.442 mm Rozvor: 2.800 mm Světlost vpředu: 315 mm Světlost vzadu: 240 mm Váha podvozku včetně paliva: 1.310 kg Nosnost podvozku: 2.350 kg Rozměry ložné plochy: 3.000 x 1.850 mm Výška bočnic: 400 mm Užitečné zatížení vozidla: 1.735 kg Stoupavost: 38% Spotřeba paliva: 17 - 18 l / 100 km Maximální rychlost: 95 km/hod.
Technické údaje typu AU 1500 A (Allradantrieb):
Motor: čtyřtaktní řadový šestiválec Wanderer Vrtání: Ø 75 mm Zdvih: 100 mm Kompresní poměr: 1 : 6,4 Objem válců: 2.632 ccm Výkon: 62 ks při 3.500 ot./min. Počet ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Písty: z lehké slitiny Ventilový rozvod: SV (postranní ventily) Pohon vačkového hřídele: dvojitým Duplex řetězem Mazání: tlakové, oběžné se zubovým čerpadlem Chlazení: vodní, nucené, s pumpou, termostatem a větrákem za chladičem Elektrická výzbroj: 12 V Zapalování: bateriové Bosch, s rozdělovačem a cívkou Karburátor: horizontální Solex 35 BFR Doprava paliva: membránovou mechanickou pumpou Nádrž: vzadu Spojka: Jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní, sešroubovaná s motorem Převodvka redukční s náhonem přední nápravy: dvoustupňová Převody redukční převodovky: silnice 1 : 1 terén 1 : 1,83 Rám: obdélníkový žebřinový Mazání podvozku: centrální, pedálem z místa řidiče Přední náprava: pevná, poháněná typu Banjo Převod přední nápravy: 1 : 5,857 Pérování vpředu: podélná listiová pera, doplněná teleskopickými tlumiči pérování Řízení: šnekové Zadní náprava: pevná, poháněná typu Banjo Pérování vzadu: podélná listová péra s pomocnými svazky a teleskopickými tlumiči pérování Převod rozvodovky zadní nápravy: 1 : 5,857 Brzda nožní: hydraulická jednookruhová na všechna čtyři kola Brzda ruční: mechanická, táhlem a lanovody na čelisti bubnů zadních kol Kola: ocelové disky s děleným okrajem a závěrným prstencem, upevněné šesti matkami Pneumatiky: 190/20", vzadu jednoduchá montáž Rozchod vpředu: 1.637 mm Rozchod vzadu: 1.610 mm Rozvor: 2.800 mm Světlost vpředu: 270 mm Světlost vzadu: 270 mm Celková délka vozidla: 4.580 mm Váha podvozku včetně paliva: 1.460 kg Nosnost podvozku: 2.350 kg Rozměry ložné plochy: 3.000 x 1.850 mm Výška bočnic: 400 mm Užitečné zatížení vozidla: 1.600 kg Stoupavost: 58 - 60% na redukovaný 1.převod Spotřeba paliva: 18 - 19 l / 100 km (na silnici) Maximální rychlost: 90 km/hod.
Řidičova budka je umístěna nad motorem, a to tak, že motor je pod sedadly a je po odstranění polštářů velmi lehce přístupný.
Prostor mezi motorem a chladičem je výborně využit jako pohodlné místo pro nohy. Viditelnost z místa řidiče je dokonalá. Protože odpadá rušivá kapota, řidič vidí přímo před vůz, což zejména v terénu je neocenitelné.
Oba typy AU 1500 S i AU 1500 A se od sebe jen nepatrně liší a vzájemná přestavba je velmi snadná. Jak již bylo řečeno, je u typu S za převodovkou trubkovitý prodlužovací díl. Ten je přesně tak dlouhý, jako rozváděcí redukční převodovka, která je u typu A s náhonem na všechna čtyři kola nezbytná. Protože vzdálenost od prodlužovacího dílu u typu S i od redukční rozváděcí převodovky u typu A k zadní ose je stejná, je možno u obou typů použít stejného kardanového hřídele.
Protože "Banjo" u přední hnané nápravy není uprostřed, nýbrž ke straně, je možno přední kardanový hřídel vést pro straně vedle motoru a tak nízká poloha může i pro typ A zůstati stejná. Typ AU 1500 A (Allradantrieb) má teleskopické tlumiče pérování i pro zadní nápravu a místo pneumatik 6,00 - 20 u standartního typu má pneumatiky 190 / 20, vzadu pouze v jednoduché montáži.
Umístění řidičovy budky nad motorem si vyžádalo řazení nikoliv přímé, nýbrž táhly, na dálku.
U typu S je řadicí páka uložena vlevo na přední části motoru. U typu A je mimo tuto normální řadicí páku ještě řadicí páka redukce (vpravo) a páka zapínání pohonu přední nápravy (uprostřed).
Tento velmi slibný nákladní vůz však zůstal pouze v několika prototypech.
Do sériové výroby nebyl nikdy schválen a třída jedenapůltunek, odebíraných Wehrmachtem, zůstala doménou rakouských vzduchem chlazených osmiválcových vozů Steyr 1500, šestiválců Mercedes-Benz 1500 a vzduchem chlazených čtyřválců Phänomen Granit 1500. Auto Union AU 1500 pak nebyl vyráběn ani po skončení druhé světové války.
Zajímavou skutečností je, že, rovněž v roce 1942, uvažovala o podobném bezkapotovém 1,5-tunovém vozu s motorem umístěným za přední nápravou i firma Mercedes Benz.
V úvahu připadala varianta buď s vodou chlazeným benzínovým V8 motorem, nebo vzduchem chlazeným ležatým řadovým šestiválcem, v obou případech měl být obsah 4 litry.
Jak otevřená, tak i zavřená varianta, však zůstala jen na papíře a stejně jako Auto Union AU 1500 se nikdy nedočkala výroby.
Použity podklady z časopisu Motor Revue 1942 č. 427
|