JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


AERO - MINOR, závodní verze


V roce 1949 byly v Motorletu n.p. Jinonice postaveny dva závodní speciály na bázi osobního vozu Aero-Minor.
Páteřový podvozek byl zkrácen, hnací agregáty byly upraveny pro vyšší výkon a vozy dostaly hliníkovou doutníkovou karoserii.
Továrna je přihlásila do závodu 24 hodin Le Mans. První z nich s posádkou Otto Kratner a František Sutnar, druhým vůz řídil Jaques Poche (zástupce vozů Aero-Minor pro Francii), kterého střídal náš Ivan Hodáč.
Závodní Aero-Minor ze sbírky "Veteran Garage Ambrož & Roděj" při startu do druhé etapy jízdy "Cesta kolem Světa".
Za volantem Radek Ambrož.
Závodní Aero-Minor z kolekce "Veteran Garage Roděj & Ambrož" na výstavě Mobil Salon v Českých Budějovicích.
1950
Ve středu 8. února byla ve výstavním prostoru po koncem války vybombardovaném prostoru vedle kina Jalta na Václavském náměstí uspořádána podnikem Mototechna výstava nšich sportovních motocyklů a automobilů, spojená s večerní estrádou. Vystaven byl závodní Aero-Minor, který "dosáhl pronikavého vítězství ve francouzském závodě Le Mans", druhým byla tovární závodní škodovka, která zvítězila ve Velké ceně Brna.
(foto Svět Motorů)
1950
Dne 30.dubna se jel v Praze na Žižkově závod "Dvěma směry", ze kterého je tento snímek, uveřejněný v časopisu Svět motorů č. 80.
Od začátku až do konce vedl František Sutnar na sportovním Aero-Minoru a druhý za ním dojel Otto Krattner na stejném voze. Aby speciály Aero-Minor mohly startovat ve třídě sportovních vozů, musely mít blatníky a funkční reflektory - viz fotografie.
1950
V neděli 17.září 1950 se jel I.Ostravský automobilový závod - na snímku z reportáže ve Světě motorů č.89 je start třídy sportovních vozů do 750 ccm obsahu, která byla dle autora článku nejzajímavější jízdou celého dne.
Zleva jsou na Aero Minorech Zdeněk Treybal (malé reflektory), pak Sutnar a vedle v tmavém voze Turek.
poskytl archiv Aleš Sirný 1954
Třída sportovních vozů do 750 ccm na Velké ceně v Brně, tehdy "Závodě družby národů" byla aero-minory silně obsazená. Konkurovala jim ale řada závoďáků amatérských, převážně s kořistními motory z válečných motocyklů BMW R 75 "Sahara"...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lancmanova "Placka"
Unikátním (a vůbec prvním postaveným) továrním speciálem byl v Motorletu Jinonice postavený Aero-Minor ve dvoumístné pontonové karoserii, vyklepané z hliníkového plechu. Vůz byl určen pro závody v kategorii "sportovních vozů do 750 ccm". Původní motor 615 ccm byl upraven na obsah 744 ccm, kdy dával cca 30 koní. Pro charakteristický tvar karoserie, nízké a poměrně široké, s reflektory schovanými za mřížovou maskou a se zakrytými zadními koly, se mu přezdívalo "Placka".
Vůz byl přihlášen ke startu ve slavném závodě Montlhéry, kde s ním Ivan Hodáč dojel na druhém místě (kvůli problémům s přehříváním motoru).
V padesátých letech jej v libereckém autoklubu Svazarmu měl jeho náčelník, závodní jezdec Leopold "Polda" Lancman. Vůz tehdy parkoval ve svépomocné dílně v Hanychově, nedaleko pekáren...
Na prvním snímku za volantem obdivovaného vozu Karel Duchek, který dělal nějakou dobu v Liberci Poldovi Lancmanovi mechanika, vedle něj jeho žena.
Na druhém Duchkův syn Kája, před vraty Svépomocné dílny Libereckého autoklubu Svazarmu.
1950
V. Liberecký okruh automobilů a motocyklů - "Polda" (Leopold) Lancman si jede pro druhé místo ve třídě do 750 ccm - fotografie z červencového čísla časopisu Svět motorů.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Štylerův "MARGAB"
1953
Josef Štyler byl známým automobilovým jezdcem padesátých let. Startoval ve třídě do 750 ccm s vozem Aero Minor Sport ve vlastní úpravě pod značkou Margab SS.
1955
Štylerův Margab SS prodělal v průběhu své závodní kariéry jako většina závodních vozů několik vylepšení a také retuš kapoty, než byl po skončení své závodní kariéry získán do sbírek Národního technického muzea v Praze
V této podobě byl vystavován v hlavní hale v roce 1955.
2012
"Margab" je ve sbírce NTM uchováván v původním stavu a s pietou, kterou si zaslouží. Na snímku z roku 2018 je vidět v depozitu, před připravovanou výstavou





--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1987
Štylerův Margab byl natolik známý a úspěšný závoďák, že byl podle něj postaven druhý, prakticky stejný vůz. Vznikl ve spolupráci Františka Bauera a Vladimíra Znojemského, který s ním pak úspěšně jezdil evropské závody historických sportovních vozů, převážně v Rakousku a Německu.
Dnes je majitelem tohoto závodního vozu František Čečil z VCC Plzeň a vůz lze v současné době vidět v Muzeu historických vozidel v Nepomuku.
Stuttgart 2008 Aero-Minor Sport (Margab II.) jako závodní veterán zastupující československé barvy na výstavě ve Stuttgartu v roce 2008.
(foto Hošťálek)