|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION závodní silniční - 1960 PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
BALKAN S 250Jednoválcový dvoutaktní motocykl, vyráběný od roku 1958 v bulharském motocyklovém závodě 14 ve městě Loveč.
Písmena azbuky BMZ znamenají Belo - Moto - Zavod.
Fotografie nového bulharského stroje, uveřejněná ve Světě Motorů v roce 1958, prozrazuje velmi silnou inspiraci československou "kývačkou" Jawa-ČZ 250 a to nejen celkovým designem, ale i takovými detaily, jako byla startovací a řadicí páka na společném hřídeli, nebo kapkoviký kryt na karburátoru, navazující na žebrování válce.
Bylo to dáno tím, že začátkem roku 1958 byla vyslána skupina 6 lidí ze závodu 14 Loveč do Československa, z nichž tři měli u nás nastudovat výrobu jízdních kol a tři výrobu tehdejších motocyklů v národních podnicích Jawa a ČZ.
Technické údaje:
Motor: Jednoválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 64 mm Obsah: 247 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,5 Maximální výkon: 12 ks při 4.800 ot./min. Chlazení: náporovým vzduchem Mazání: směsí benzínu s olejem 1:25 Karburátor: K 26, jednošoupátkový s otočnou přívěrou filtru vzduchu Zapalování: 6V dynamobateriové s přerušovačem a cívkou Svíčka: M 14x 1,25 mm (Bosch W 225 T1, nebo Isolator 225, nebo A8Y) Dynamo: MD 45 (6V/45W) na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V - 7Ah Spojka: 5-lamelová v olejové lázni Primární převod: dvojitým Duplex řetězem v olejové lázni Převodovka: čtyřrychlostní Řazení: nožním poloautomatem se samočinným vypínáním spojky Sekundární převod: zcela zapouzdřeným válečkovým řetězem 1/2 x 5/16 (124 článků) Rám: svařovaný trubkový, dole uzavřený, v zadní části rozdvojený Kola: 18“ drátová (36 drátů) Pneu přední: 3,25 – 18 Pneu zadní: 3,25 – 18 Objem nádrže: 13 litrů Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 160 mm Největší délka: mm Šířka (přes řidítka): mm Výška: mm Rozvor: mm Světlost: mm Výška sedla nad zemí: mm Vlastní váha (bez paliva): 150 kg Dovolené zatížení: 140 kg Celková přípustná váha: 290 kg Spotřeba na 100 km: 3,3 - 3,5 litru Max. rychlost: 110 km/hod. |