JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 42


Dvouválcový cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, vyráběný v období let 1926-28.

Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.G., München
Technické údaje motocyklu BMW R 42

Motor: typ M 43a
Vrtání a zdvih: Ø 68 x 68 mm
Obsah: 494 ccm
Kompresní poměr: 1 : 4,9
Výkon: 12 ks při 3.400 ot./min.
Výkon dle ADAC-formule: 3,76 PS
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny
Spalovací prostory: dle patentu Ricardo
Ložiska klikového hřídele: dvě, kuličkové jednoduché a kuličkové dvouřadé
Ojniční ložiska: kluzná
Karburátor: BMW, dvoušoupátkový
Mazání: oběžné (s olejovou náplní 2 litry v karteru)
Olejové čerpadlo: zubové
Elektrická výzbroj základní: zapalovací magnet Bosch FF2 levotočivý
Elektrická výzbroj na přání: dynamomagnet Bosch C2 levotočivý
Elektrická výzbroj na přání: dynamomagnet Bosch D2L (6V/30W) levotočivý
Baterie: 6V Bosch RS 175
Baterie od č.rámu 11401: 6V Bosch 3M5
Svíčky: Bosch W 175
Obsah nádrže: 14 litrů

Spojka: suchá, jednolamelová, uložená v setrvačníku motoru

Převodovka
Typ: G 44a
Počet rychlostí: 3
Převodové poměry solo:
1.stupeň - 1 : 11 (10,95)
2.stupeň - 1 : 6,6 (6,57)
3.stupeň - 1 : 4,7

Převodové poměry side:
1.stupeň - 1 : 14,25
2.stupeň - 1 : 8,58
3.stupeň - 1 : 6,12
Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou v kulise po pravé straně nádrže
Mazání převodovky: tukem

Přenos síly na zadní kolo: pevným hřídelem s dvěma pružnými pouzdry
Převod v rozvodovce zadního kola: sólo 1 : 4,5 (sidecar 1 : 6,3)
Mazání rozvodovky: tukem

Převod v rozvodovce od č. rámu 11401: sólo 1 : 3,8 (sidecar 1 : 5,7)
Mazání rozvodovky od č. rámu 11401: olejem

Rám
Typ: F 42a
Provedení: trubkový dvojitý, vzadu pevný
Přední vidlice: trubková, s vlečenými raménky
Opružení: listovým pérem s tlumícím proti-listem
Tlumič řízení: na přání

Kola: 19" drátová
Počet drátů: 40
Ráfky: 27 x 3½ falcové CC 1 (obvod 1.596 mm)
Pneumatiky: falcové 26x3 Hochdruck (vysokotlaké) nebo27 x 3½ Ballon-Cord

Ráfky na přání: 19 x 3 prohloubené s výztužnými prolisy
Pneumatiky na přání: 3,50 - 26 SS (s drátem v patce)

Brzda přední: bubnová s vnitřními čelistmi
Ovládání: ruční páčkou na pravé straně řidítek

Brzda zadní: kardanová s vnějšími čelistmi
Ovládání: nožním pedálem (na patu) na pravé straně

Stupačky: široké hliníkové podlážky přiléhající k motoru
Stojan: Trubkový centrální (přední stojan na přání)

Výbava:
Osvětlení: reflektor Bosch, koncové světlo na přání
Houkačka: Bosch
Tandemové sedlo: výrobek BMW
Tachometr: levotočivý, pružně umístěný v nádrži

Délka: 2100 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.410 mm
Výška sedla od země: 720 mm
Váha pohotovostní: 126 kg

transportní váha v dřevěném latění: 185 kg
transportní váha pro námořní přepravu: 265 kg

Max. rychlost: 95 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 3,5 litru
Spotřeba oleje dtto: 0,1 - 0,2 litru
Tovární snímek BMW R42 zprava.
archiv: Atelier Seidel - Český Krumlov archiv: Atelier Seidel - Český Krumlov cca 1930
Dva velmi pěkné dobové záběry motocyklu BMW R42 s cestovně ustrojenou posádkou a zavazadly, pořízené fotografem p. Seidlem z Českého Krumlova. Podle poznávací značky lze fotografie datovat do období po roce 1930...
1955
BMW R 42 ve velmi původním stavu (kromě reflektoru a tlumičů výfuku), se kterým jezdil Stanislav Tabery z Dobré Vody u Českých Budějovic.
1950
BMW R 42 motocyklového závodníka Jiřího Plánka ze Strakonic už měl oproti originálu řadu amatérských vylepšení a úprav: především sedlovou nádrž, překrývající horní část rámu, pak hlubší blatníky s nastavenými bočnicemi, novější reflektor s nepůvodními držáky, jiné sedlo řidiče, na zadním blatníku místo původního nosiče pouze koženou nafukovací "kanadu", gumové stupačky místo hliníkových podlážek a i tady tlumiče výfuků z Jawy 500 OHC.
2024
BMW R42 Tomáše Krauseho s fukčně dokonale generálkovaným agregátem, ale citlivě ponechaný v podobě "autenticky dochovaného stroje".