|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ZETOR 15 - traktor JAWA 350 ccm typ 361 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 DŘEVOPLYN - náhradní paliva TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
BMW 321Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období 1939 - 1941 jako dvoudvéřový uzavřený, nebo dvoudvéřový kabriolet. Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach
Typ BMW 321 byl inovací předchozího jeden a půl roku vyráběného vozu BMW 320.
Zvenku se změna týkala zavěšení dveří. Původní dveře, zavěšené vpředu, nahradily dveře zavěšené vzadu, tedy otevírající se "proti větru". Z dnešního bezpečnostního hlediska se to zdá krokem zpátky, ale tehdy firma preferovala snadnější nastupování do vozu, zejména k zadním sedadlům. Změnou, která byla zvenku téměř nepostřehnutelná, byla nová přední náprava s příčným listovým pérem umístěným vespod, která byla převzata z většího typu 326.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje BMW 321: Motor: řadový šestiválec OHV Vrtání: Ø 66 mm Zdvih: 96 mm Obsah: 1.971 ccm Kompresní stupeň: 1 : 6 Výkon: 45 koní při 3.750 ot./min. Písty: z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Pohon vačkového hřídele: dvojitým řetězem „Duplex“ Karburátor: jeden, vertikální Solex 30 Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované dvoulistým ventilátorem Obsah chladiče: 7,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 4 litry Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích Zapalování: bateriové s rozdělovačem Baterie: 6 V / 75 Ah (vlevo pod zadním sedadlem) Dynamo: 6 V / 90 W Spojka: F&S typ K 12, jednolamelová, suchá Převodovka: 4-rychlostní , synchron 3. A 4. stupně, v bloku s motorem Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Převody: 1 – 3,66 2 - 2,22 3 - 1,51 4 - 1 Hnací náprava: zadní, pevná Rozvodovka: s ozubením Gleason a kuželovým diferenciálem Převod zadní nápravy: 1 : 4,55 Podvozek: podlahová plošina s obvodovými skříňovými nosníky Karoserie: celoocelová, Ambi-Budd Přední osa: nahoře ramena tlumičů pérování, dole příčné listové péro Zadní osa: pevná, zavěšená na podélných listových pérech Řízení: hřebenové, volant vlevo Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Mazání podvozku: WV centrální, pedálem z místa řidiče Kola: děrované ocelové disky s ráfkem 3,25 D x 16" Pneumatiky: 5,50 – 16 nízkotlaké, balonové Rozvor: 2 750 mm Rozchod vpředu: 1 300 mm Rozchod vzadu: 1 300 mm Délka vozu: 4 500 mm Šířka: 1 670 mm Výška: 1 500 mm Poloměr otáčení: 11 m Vlastní váha zavřeného vozu: 1.000 kg Váha kabrioletu: 1.400 kg Váha Sport limousine: 1.250 kg Nejvyšší přípustná celková váha: 1.600 kg Nejvyšší rychlost: 110 km / hod. Zrychlení 0 - 100 km/hod.: 35 sek. Spotřeba na 100 km: 11 litrů Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu, plnění hrdlem pod poklicí rezervy) Cena zavřeného dvoudvéřového provedení 4.800,- RM (Říšských Marek) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kabriolet
tady v tovární, trošku idealizované kresbě. Proti standardní dvoudvéřové limousině byl o dost dražší, v době svého uvedení na trh stál 5.650,- RM.
Tovární vyobrazení kabrioletu
které bylo uveřejněno v únorovém čísle časopisu Motor und Sport, vydaném k Berlínskému autosalonu 1939. |