JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 17


BMW R 17 (tovární foto) Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký a drahý sportovní motocykl, nejluxusnější typ firmy v letech 1935-1937, vyrobený v pouze 434 exemplářích.
Podvozek včetně převodovky a rozvodovky byl shodný s cestovním typem R 12, ale byl osazen krátkozdvihovým sportovním OHV motorem.
Poprvé byl tento stroj představen v únoru 1935 na Berlínském autosalonu, nedlouho nato také na jarním Pražském výstavním veletrhu.
Pražský zástupce Justin Löschner nabízel nový typ R17 v ještě starém do češtiny přeloženém prospektu předchozího typu R16 na vloženém listu, v němž byl pouze popis bez vyobrazení a červeně zdůrazněná veletržní cena.
Ani ta ale nebyla nijak nízká, prakticky se rovnala ceně malého automobilu Aero 500...
BMW R16 (tovární foto) Přímým předchůdcem motocyklu BMW R 17
byl typ R 16 poslední série, který měl téměř identický motor, ale ještě přední vidlici odpruženou listovým perem, brzdu zadního kola na kardan a pouze třírychlostní převodovku. Ten se vyráběl v období 1929 - 1934.
Rám
Základem stroje BMW R17 byl dvojitý uzavřený rám, stejný s cestovním modelem BMW R12, snýtovaný ze dvou výlisků, mezi něž byl vevařen krk řízení. Příčky rámu i držáky per sedla a držáky předního stojanu byly k rámu přinýtované.

Z tohoto vyobrazení je i zřejmé, jak byl rám linkovaný.
Motor
byl v podstatě shodný se spodovým typem R 12, lišil se jen klikovým hřídelem s menším zdvihem, válci s vrtáním Ø 83 mm a hliníkovými OHV hlavami, v nichž byl půlkulatý spalovací prostor s šikmo umístěnými ventily velkého průměru. Koncepce nezvykle krátkého zdvihu a velkého průměru válců umožňovala vysoké otáčky, motor točil až 5.000 ot./min. - tedy o 1.600 otáček víc, než spodová verze R 12.
Konstrukce nového sportovního motoru OHV si všímali motorističtí žurnalisté celého světa - řez motoru s rychlostní skříní, doplněný českým komentářem, je z předválečného časopisu Motor Revue.
Technické údaje BMW R17:

MOTOR
Typ: M 60 S4
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání: Ø 83 mm
Zdvih: 68 mm
Objem válců: 736 ccm
Trvalý výkon: 33 ks (24,6 kW) při 5.000 ot./min.
Kompresní poměr: 6,5 : 1
Počet ložisek klikového hřídele: 2, standardní kuličková
Ventilový rozvod: OHV
Zapalování: bateriové s rozdělovačem Bosch B 245 RS 108 (na přání dynamomagnetové)
Dynamo: 6V-45/70 Watt
Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách (nebo levou otočnou rukojetí)
Originální svíčky: Bosch W 175 T1
Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátory: dva, AMAL 46/424 r. und l. (pravý a levý)

Spojka: suchá, dvoulamelová, uspořádaná v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA
Typ: G 212/1
Počet rychlostí: 4
Převody:
1.rychlost – 1 : 3,18
2.rychlost – 1 : 2,06
3.rychlost – 1 : 1,42
4.rychlost - 1 : 1,09
Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou v H-kulise na pravé straně rámu

Přenos síly na zadní kolo: hřídelem s gumovým unašečem

Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr:
Sólo: 1:4,07 - talíř 57 zubů / hruška 14 zubů
Sidecar: 1:4,75 - talíř 57 zubů / hruška 12 zubů

Sidecar na přání (horský): talíř 57 zubů / hruška 11 zubů

RÁM
Typ: 212/1
Provedení: lisovaný z ocelového plechu, dvojitý, vzadu pevný
Přední vidlice: teleskopická, s hydraulickým tlumením ("Teleskop" zákonem chráněno)
Kola: 19" drátěná, vzájemně vyměnitelná (včetně rezervy, pokud měl stroj sidecar)
Ráfky: 3x19" prohloubené s příčnými záseky
Pneumatiky: 3,50 - 19 nízkotlaké (sólo motocykl)
4,00 - 19 (motocykl se sidecarem)
Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnů 200 mm

Parametry sólo:
Délka 2100 mm
Šířka 900 mm
Výška: 940 mm
Rozvor: 1380 mm
Váha: 183 kg
Max. rychlost: 140 km/hod. (v českém prospektu Justina Löschnera 150 - 160 km/hod.)
Spotřeba: 5,0 l / 100 km
Objem nádrže: 14 litrů

Parametry se sidecarem:
Délka: 2520 mm
šířka: 1615 mm
výška: 1000 mm
rozvor: 1380 mm
rozchod: 1070 mm
váha: 295 kg
Max. rychlost: 120 km/hod.
Spotřeba: 5,5 l / 100 km
Vlajková loď firmy v roce 1937 - sportovní BMW R 17 s podčtvercovým motorem 750 ccm OHV. Od výrobního čísla motoru 77166 (rok 1937)
továrna montovala aerodynamicky protažené t.zv. "barokní" blatníky, které motocyklu dodávaly elegantní a mimořádně luxusní vzhled.

Nádrž na snímku měla tlačítkem odjišťovaný odklápěcí rychlouzávěr podle vzoru anglických závodních strojů.
Z motorkářského srazu v Povrlech začátkem sedmdesátých let:
BMW R17 účastníka z DDR na východoněmeckých veteránských značkách - pěkný stroj z pozdější série (už nádrž s normovaným velkým uzávěrem a reflektor s tachometrem Ø 80 mm), ale osazený nepatřičnými karburátory Jikov s velkými plovákovými komorami.