JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 51


Sportovní motocykl 500 ccm OHV
jeden ze čtyř typů stavebnicové řady (R51, R61, R66, R71) s elektricky svařovaným rámem z trubek proměnného průřezu a teleskopickým pérováním obou kol. Vyráběl se v období let 1938 - 1940.
Jeho víc než slibnou kariéru zastavil zákaz prodeje soukromým zákazníkům s vypuknutím druhé světové války a zrušení jeho výroby ve prospěch výroby válečné.

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje BMW typ R 51:


MOTOR – TYP 254 / 1
Výrobní čísla: 503001 - 506172

Počet válců: 2
Vrtání x zdvih: Ø 68 mm x 68 mm
Objem válců: 494 ccm
Trvalý výkon: 24 ks při 5.600 ot./min.
Kompresní poměr: 6,5 : 1
Ventilový rozvod: OHV
Zapalování: bateriové Bosch 6 V s rozdělovačem a cívkou
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky: Bosch W 225 T1 nebo Beru 225 b1/14
Dynamo: Bosch RD 45/6 2800 RS 15
Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátory: dva, šoupátkové AMAL-Fischer 5/423 pravý a levý (nebo Bing AJ 1/22)

Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA – TYP 250 / 2

Počet rychlostí: 4
Převody
1.stupeň – 1 : 3,6
2.stupeň – 1 : 2,28
3.stupeň – 1 : 1,7
4.stupeň – 1 : 1,3
Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou
Na přání za příplatek: nožní, spřažené s ruční pákou na pravé straně nádrže

Přenos síly: kardanovým hřídelem s gumovou Hardy spojkou a křížovým kloubem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 3,89
sidecar 1 : 4,62

RÁM – TYP 251 / 1
Výrobní čísla: 505001 - 515164

Rám: svařovaný uzavřený dvojitý z kónických trubek proměnného (oválného) průřezu
Pérování vpředu: teleskopická vidlice se spirálovými péry a olejovými tlumiči
Pérování vzadu: zapouzdřené kluzáky s tlačnými spirálovými péry
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem, páčkou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná táhlem nožního pedálu na pravé straně
Kola: 19" ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová, vzájemně výměnná
Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19 s duší

ČÍSELNÉ ÚDAJE

Délka: 2130 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 960 mm

Světlost: 135 mm
Výška sedla: 720 mm

Vlastní (pohotovostní) váha: 182 kg (včetně plné nádrže a katalogové sady nářadí)

Objem nádrže: 14 l
Náplň oleje v motoru: cca 2 l

Spotřeba sólo na 100 km: sólo 4 litry
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 135 - 140 km / hod.
se sidecarem 105 - 110 km / hod.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hnací agregát:
Dvouvačkový vysokootáčkový motor typu 254/1 sešroubovaný do společného bloku se 4-rychlostní převodovkou typ 250/2 byl až na několik detailů shodný s předchozím motocyklem BMW R5 (bez zadních teleskopů).
Na rozdíl od ostatních tří typů řady (R61, R66, R71), které měly stejný karter, klikový hřídel a lišily se pouze válci a hlavami, šlo v tomto případě o motor zcela jiné konstrukce, dvouvačkový, s pohonem rozvodu řetízkem, napínaným pootáčením dynama. Díky dvěma vačkám vycházely tyčky pohonu ventilů krátké a lehké, což dovolovalo mnohem vyšší obrátky motoru.
Pod předním víkem byl na vyčnívajícím konci levého vačkového hřídele přerušovač Bosch s ručně stavitelným předstihem, kombinovaný s rozdělovačem a vedle něj umístěná zapalovací cívka.
Výkyvné sedlo
mělo gumový potah Pagusa (Patentierte Gumi Sattel) a pérování centrální pružinou. Čep pružiny se dal v kyvném rameni přestavit do různých poloh, čímž se měnila tvrdost pérování podle váhy jezdce. Zašroubováním či vyšroubováním druhého čepu se dalo měnit i předpětí této pružiny.
(Tovární kresba grafika Thusiuse z časopisu Motor Revue)
Pro frontové nasazení nebyl sportovní typ R51 ideální.
Především kvůli bateriovému zapalování, závislému na stavu baterie, kvůli kterému o tento stroj armáda neměla zájem. Ale v rámci zabavování (rekvírování) soukromých strojů pro potřeby Wehrmachtu se i tyto stroje na frontě objevily, což továrna BMW, zejména v počátku války, používala k propagaci v tisku.

Tohle je reklama z českého protektorátního časopisu Auto.
1947
R51 byla i v silničních závodech v těsně poválečných letech slušným sportovním nářadím - tady domácí Otto Cirnfus v nejsilnější kategorii okruhu "Zlaté kolo" v Třeboni.
1952
Budějovická rodina Kindlů se svou chloubou - dobově vylepšeným bavorákem R51.
Oba blatníky jsou z ČZ, tlumiče výfuků z Jawy 500 OHC a vzadu po straně přidaná schránka na nářadí je původně bateriová z péráka.
Snímek je ze 14. dubna 1952.
1954
Příprava na první povánoční svezení rodiny Kindlů:
Na zasněženém dvorku se ohřívá právě nastartovaný motor, zatímco za oknem už je vidět natěšené ženské tváře...
Fotografie z rodinného archivu je z 2. ledna.




1954
... a idylka Kindlovic zimního výletu:
Po kotníky zasněžená pláň a bavorák R51 se sidecarem Steib, za ním Triumph BD 250 W (původně Wehrmacht provedení, ale už zcivilizovaný a vylepšený přední vidlicí z péráka). Žádné extra oblečení, žádné přilby, dokonce ani žádné rukavice! Zato v obličejích úsměvy a čistá radost...
Oba snímky jsou z 2. ledna 1954
1954
Za řidítky malý Míla Kindl - snímek z 11. května, kdy už motocykl měl přední číslo malované po stranách blatníku, místo původní přišroubované tabulky.
BMW R51 z posledního roku výroby (s hlubšími blatníky) si zamlada užíval i náš legendární generál Emil Boček.
1964
Dvojsedlem, plexištítem a širokými bubny brzd vylepšený stroj jednoho z party budějovických vyznavačů BMW, Vlastíka Tomšů ze Srubce.
1974
Dalším z jihočeských vyznavačů značky BMW byl Vašek Hodný z Týna nad Vltavou. Takhle vypadala jeho kreace na téma BMW R51 - rám vzadu s kývačkou, vpředu duralové teleskopy, široké bubny, dvojsedlo - vše zkonstruováno tak, aby se stroj co nejvíce blížil v té době modernímu typu R75/5 .
Výsledkem byla obdivuhodně pěkná motorka, na níž bylo odvedeno hodně kvalitní práce...