JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 3


Jednoválcový motocykl firmy BMW, který měl vyplnit mezeru mezi typy R2 a R4, ale vyráběl se pouhý jeden rok, aby byl vzápětí nahrazen téměř stejným typem R35 (už ale s předními teleskopy).

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München
Protože objemová třída do 200 ccm byla v meziválečném Německu zvýhodněna jak daňově, tak tím, že nevyžadovala řidičský průkaz, těšila se mimořádnému zájmu zákazníků a tak byla v programu prakticky každého výrobce motocyklů. Vesměs šlo o stroje vcelku svižně jezdící, pokud jel jezdec sám. Pro jízdu ve dvou, s tandemistou, byly ale dvoustovky poněkud slabé, zejména v kopcovitém terénu. Většina firem tedy do stejného podvozku alternativně montovala i motory 250 ccm, aby si zákazník mohl vybrat, přičemž cenový rozdíl obou provedení nebyl velký.

U BMW to vyřešili v roce 1936 uvedením na trh nové třístovky označované jako "Geländesport", která měla výkon oproti dvoustovce R2 téměř dvojnásobný.
Cena typu R3 byla 1.050,- RM zatímco dvoustovka R2 stála 850,- RM a čtyřstovka R4 1.150,- RM.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje typu BMW R3:

MOTOR

TYP: 203/1
Výrobní čísla: 20001 - 20740

Počet válců: 1
Uspořádání: stojatý jednoválec
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 84 mm
Objem válců: 305 ccm
Trvalý výkon: 11 ks při 4.200 ot./min.
Kompresní poměr: 6 : 1
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly)
Hlava válců: snímatelná, z lehké hliníkové slitiny
Válec: ze šedé litiny legované niklem
Píst: z lehké slitiny
Uložení klikového hřídele: v kuličkových ložiskách
Zapalování: 6V bateriové Bosch
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Dynamo: Bosch 6V-45W/70W
Baterie: 6V
Originální svíčka: Bosch W 175 T1
Mazání: oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo
Karburátor: SUM šoupátkový
Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA:
TYP: 204/5

Počet rychlostí: 4
Převody:
1. rychlost – 1 : 3,6
2. rychlost – 1 : 2,18
3. rychlost – 1 : 1,35
4.rychlost - 1 : 1

Řazení: přímé, ruční pákou v H kulise po pravé straně rámu
Přenos síly: kardanovým hřídelem s pružnou spojkou
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: 1 : 5,11 (sólo) nebo 1 : 5,63 (pro sidecar)

RÁM:
TYP: 203/1
Výrobní čísla: P 1001 - P 1740

Rám: lisovaný dvojitý
Přední vidlice: lisovaná, nýtovaná
Pérování vpředu: kyvná vidlice s krátkými tažnými raménky, odpruženými listovým pérem
Přední brzda: bubnová čelisťová, ovládaná bowdenem ruční pákou na řidítkách
Zadní brzda: bubnová čelisťová, ovládaná táhlem a nožním pedálem
Kola: 19" drátová
Ráfky: 26 x 3,5", ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19" SS

ČÍSELNÉ ÚDAJE:

Délka: 1.980 mm
Šířka: 850 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.320 mm
Světlost: 130 mm
Výška sedla: 700 mm

Vlastní váha: 149 kg (bez provozních náplní)
Dovolené zatížení: 200 kg
Objem nádrže: 12,5 litru
Náplň oleje v motoru: 1,75 litru

Spotřeba benzínu na 100 km: 3 litry
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru
Nejvyšší rychlost: 100 km/hod.

Cena: 1.050,- RM o rok později snížená na 995,- RM (Říšských Marek)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------