|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ZETOR 15 - traktor 2010 - Renovace motoru A.K.D. JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek) JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
BMW - motocykl typ R 12
Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Deutschland.
Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký dvouválcový motocykl s motorem 750 SV a kardanovým pohonem zadního kola, vyráběný v období 1935 - 1942. Byl ideální jak pro jízdu sólo, tak i pro těžkou službu se sidecarem, takže byl nejen oblíben civilními zákazníky, ale stal se za války i nejpoužívanějším motocyklem německého Wehrmachtu.
***********************************************************************************
CIVILNÍ MOTOCYKLY BMW R 12: ***********************************************************************************
Civilní "sportovní" verze R12 byla nabízena se dvěma karburátory AMAL a bateriovým zapalováním Bosch, díky čemuž měla 20 ks při 4.000 ot./min., tedy o dva koně víc, než standardní verze jednokarburátorová.
U nás byl nový typ BMW R12 poprvé představen pražským prodejcem Justinem Löschnerem na Jarním Pražském Veletrhu v roce 1935, zatím ještě ve starém prospektu jen jako vložený list bez vyobrazení, na němž byl pouze popis a text, že se jedná o nový model nahrazující původní typ R11.
Pozoruhodné bylo, že jak jednokarburátorová, tak i dvoukarburátorová verze byly nabízeny za stejnou, po dobu veletrhu sníženou cenu 15.000,- Kč.
1937
V tomto roce dostaly typy R12 nové vysoce elegantní blatníky, které si vysloužily přezdívku "barokní". Na snímku je sportovní verze se dvěma karburátory, jejíž motor dával 20 ks, vedle charakteristika z prospektu 1937.
Jako nejtěžší motocykl firmy BMW byl typ R12 obzvlášť vhodným pro použití se sidecarem.
Na tomto vyobrazení je stroj staršího provedení (viz tachometr ještě v nádrži a tužková koncová lampička Bosch) s turistickým sidecarem s odklápěcí zádí a rezervním kolem, nabízeným přímo firmou BMW, ale bylo možné jej potkat i se sidecary jiných výrobců.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VOJENSKÉ SÓLO MOTOCYKLY BMW R12 na továrních fotografiích z dobových materiálů:
1937
Vojenské sólo provedení s hlubokými (barokními) blatníky a "závodním" rychlouzávěrem nádrže na vyobrazeních z příručky D 600 Anhaltswerte über Kraftfahrzeuge und Gerät vom 10.4.40, vydané Říšskou tiskárnou v Berlíně v roce 1940. Hluboké blatníky nebyly pro válečnou službu v armádě příliš vhodné, protože se, zejména v blátě východní fronty ucpávaly a blokovaly kola. Takže byly často demontovány či násilím utrhávány, aby stroj zůstal v pohybu schopném stavu.
Pozdější vojenské stroje dostaly přední blatník široký a výš posazený - viz foto z armádního seznamu náhradních dílů
D 605/4 Schweres Kraftrad BMW Typ R 12, vydaného v Berlíně 18. 1. 1941.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VOJENSKÉ MOTOCYKLY BMW R12 SE SIDECAREM na továrních fotografiích z dobových materiálů:
1935
Tovární foto předválečného vojenského stroje BMW R12 se starším provedením sidecaru Steib TR 500, dodávaným německému Reichswehru.
1938
Tovární foto předválečného vojenského stroje BMW R12, tady už s jednotným Einheits- sidecarem WK 2 vyrobeným u BMW.
Einheits- sidecar WK-2 výrobce Royal, München 13, Schlei3heimer Str. 205
Vnitřní pohled na vojenský sidecar originálního provedení BMW, jehož záď byla usazena na plochá listová péra...
... a vnitřní pohled na Einheits- sidecary v provedení firem Royal a Tabel, pro něž bylo charakteristické usazení zadní části karoserie na listová pera obloukovitě ohnutá, jištěná v koncové poloze smyčkami z kožených řemenů.
Vyobrazení je z armádní příručky D 605/22 ,,Seitenwagen für das schwere Kraftrad 750 ccm BMW Typ R12, vydané v Berlíně 14.5.1941.
1940
Vojenský motocykl BMW R12 v sanitní verzi z roku 1940, jako exponát z Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Stroj je vybaven jednotným vojenským sidecarem provedení Royal.
1941
Jeden z posledních vojenských motocyklů BMW typu R12 (už s vyztuženou hlavou rámu) z roku 1941 s jednotným vojenským sidecarem provedení BMW. Protože firma BMW měla za války důležitější úkoly než karoserie sidecarů (především letadlové motory), byly jednotné Einheits- sidecary k jejím strojům dodávány i několika dalšími výrobci, jako například firmou Royal, München 13, Schlei3heimer Str. 205, nebo firmou Tabel, Metallwarenfabrik Greussen, Bayr. Ostmark. Vyobrazený stroj je možné vidět v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Foto Miloň Dvořák
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje pro testaci hist. vozidla: civilní (vojenská) Motor: typ M 56 S 6 (M 56 R 800) Vrtání a zdvih: Ø 78 x 78 mm Obsah: 745 ccm Výkon / otáčky - jednokarburátorová verze: 18 ks / 3.400 ot.min. Karburátor: SUM Register-Vergaser typ CK 3/500 Fl Elektrická výzbroj: Dynamomagnet Bosch D 2 BRS, 6 Volt/45 Watt Svíčky: Bosch DM 175/1 (Ø závitu M 14) Obsah nádrže: 14 litrů Výkon / otáčky - dvoukarburátorová verze: 20 ks / 4.000 ot.min. Karburátory: Amal, pravý typu 6/406 SP, levý typu 6/407 SP Elektrická výzbroj: Dynamo Bosch B 245 RS, 6 Volt / 45 Watt Spojka: suchá, dvojlamelová, uložená v setrvačníku motoru Převodovka Typ: 212/1 Počet rychlostí: 4 Převodové poměry: 1.stupeň - 1:3,18 2.stupeň - 1:2,06 3.stupeň - 1:1,42 4.stupeň - 1:1,09 Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou, vedenou v "H" kulise po pravé straně rámu Přenos síly na zadní kolo: kardan s pružnou Hardy-spojkou Převod v rozvodovce zadního kola: Sólo: 1:4,07 - talíř 57 zubů / hruška 14 zubů Sidecar: 1:4,75 - talíř 57 zubů / hruška 12 zubů Sidecar na přání: talíř 57 zubů / hruška 11 zubů Rám Typ: 212/1 Provedení: lisovaný z ocelového plechu, dvojitý, vzadu pevný Přední vidlice: teleskopická, s hydraulickým tlumením Kola: 19" drátěná, vzájemně vyměnitelná Ráfky: 3x19" prohloubené Pneumatiky: 3,50 - 19 nízkotlaké (sólo motocykl) 4,00 - 19 (motocykl se sidecarem) Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnů 200 mm Parametry sólo: Délka 2100 mm Šířka 900 mm Výška: 940 mm Rozvor: 1380 mm Váha: 185 kg Max. rychlost: 110 km/hod. Spotřeba: 5,4 l / 100 km Parametry se sidecarem: Délka: 2520 mm šířka: 1615 mm výška: 1000 mm rozvor: 1380 mm rozchod: 1070 mm váha: 295 kg Max. rychlost: 90 km/hod. Spotřeba: 6,5 l / 100 km ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Katalog náhradních dílů - vydání 1935
byl společný i pro sportovní typ R17 a proveden doslova luxusně. Měl tvrdé desky z modrého plátna s prolisovaným zlaceným textem a uvnitř byla složka křídových listů, upevněná mosaznými šrouby. Veškerá vyobrazení součástek byla fotografická, retušovaná.
Technika:
Rám
Základem stroje byl dvojitý uzavřený rám, snýtovaný ze dvou výlisků, mezi něž byl vevařen krk řízení. Příčky rámu i držáky per sedla a držáky předního stojanu byly k rámu přinýtované. Z tohoto vyobrazení je i zřejmé, jak byl rám linkovaný. Řez setrvačníkem, ve kterém byla uložena dvoulamelová suchá spojka, vypínaná mechanicky tyčkou, procházející skrz celý hlavní hřídel převodovky. 1 - setrvačník 2 - přítlačný talíř 4 - závěrná deska 6 - mezilamela 8 - vypínací tyčka 10 - přítlačná péra 11 - hlavní hřídel z převodovky 16 - upínací matka setrvačníku 20 - třecí lamely 22 - drážkovaný unašeč 28 - upínací matka unašeče
Tovární reklamní kresba, použitá v prospektu z roku 1935, ze které je zřejmé uspořádání kardanu a uložení rozvodovky zadního kola v zadní části lisovaného rámu a fotografie ze stejného pohledu, použitá o rok později, v prospektu z roku 1936.
Řez uložením předního kola, na kterém je vidět také uspořádání přední brzdy.
Přední osa byla dutá, vrtaná a štít brzdy byl proti pootočení při brzdění upevněn na prodlouženém konci pravého kluzáku (v kresbě vlevo).
***********************************************************************************
Galerie fotografií z nasazení motocyklů BMW R12 ve druhé světové válce: ***********************************************************************************
BMW R12 patřící ke štábu Guderianovy armády, tady zatím ještě u Brandenburgské brány v Berlíně. Za řidítky voják Wehrmachtu, Rakušan Hollinger.
V pozadí je vidět první provedení lehkého nákladního automobilu Ford AA na drátěných kolech a s jednonápravovým přívěsem na stejných drátěných kolech.
Přátelské přijetí postupujících jednotek německého Wehrmachtu ruským obyvatelstvem nedaleko města Orel. Vpředu střední jednotný terénní automobil Horch klasifikace Kfz.15, uprostřed spojovací motocykl BMW R12, patřící ke štábu generála Guderiana.
Snímek motocyklu BMW R12 s jednotným vojenským sidecarem je ze 14. srpna 1943 z polního letiště v Briansku.
Stíněný reflektor Notek, který je vidět na přídi sidecaru, nebyl standardně montován, šlo o individuální úpravu v některé z polních dílen.
Motospojka Guderianova štábu, voják Hollinger, odjíždí s nadřízeným důstojníkem Loitzem v sidecaru pro zásilku polní pošty.
Motospojka Guderianova štábu, voják Hollinger, s motocyklem BMW R12 na okraji obsazeného města Orel.
Hollingerův motocykl BMW R12, patřící ke štábu generála Guderiana, před nádražím Orel v blížící se zimě roku 1943.
BMW R12 s hlubokými blatníky a předválečným sidecarem Steib TR 500, se kterým byl stroj dodáván Reichswehru v předválečných letech, než byly do výzbroje schváleny sidecary jednotného provedení (Einheits-).
********************************************************************************
Galerie motocyklů BMW R12 provozovaných nebo dochovaných u nás: **************************************************************************************
Rudolf Sůva - nejrychlejší "pekař" a motocyklový závodník ze Smrčí nad Železným Brodem. Tady krátce po druhé světové válce, se svým prvním motocyklem BMW R12, s nímž začal závodit a sbírat své první věnce...
Úchvatný příběh tohoto mimořádného jezdce i jeho spolujezdců si můžete přečíst v knížce "Sůva ze Smrčí & Vláďa Budínský a Jirka Třmínek - sajdkáristé s velkým srdcem" kterou vydalo nakladatelství GRADA.
Rudolf Sůva ve dvaadvaceti (1947) a ve svých devadesáti (2014) - dvě fotografie na návsi vesnice Smrčí nad Železným Brodem. Obě jsou pořízené na stejném místě a se stejným motocyklem, jen s odstupem celého jednoho bohatého závodnického života...
Rudolf Sůva ze Smrčí s motocyklem BMW R12 při motoskijöringu v Jilemnici. Jedinou úpravou pro závody byla výměna původních tlumičů výfuku za "závodní trombóny" a opatření zadního kola sněhovým řetězem...
"Vrbice 1983" - za komunistů "ilegální" sraz přátel vojenské techniky, který se každoročně pořádal v odlehlém koutu západních Čech - tady se plzeňák Ruda Březák snaží zdolat se svou sólovou BMW R12 blátivou a náročnou trať, určenou hlavně pro americké jeepy...
... a tady BMW R12 Rudy Březáka z Plzně už v renovované podobě a s vojenským sidecarem.
Ze srazu Českého sajdkár klubu v Křelově u Olomouce v roce 2007.
BMW R12 s civilní lodičkou, pravděpodobně od rakouské firmy Felber. Na motocyklu je nepůvodní přední blatník, nepůvodní tlumiče výfuků a nepůvodní karburátor. foto: Hošťálek (2007)
Restaurovaný stroj BMW R12 s předválečným sidecarem Steib typu TR 500, se kterým se stroje dodávaly Reichswehru.
Autor článku Petr Hošťálek po návratu ze společné cesty s Miloněm Dvořákem ke Stalingradu, kterou oba přátelé absolvovali na strojích R12 v létě 2012.
Ukázka excelentně zrestaurovaného civilního provedení motocyklu BMW R12 s hlubokými t.zv. "barokními" blatníky Dr. Ing. Miloně Dvořáka.
|