JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 62

Těžký motocykl 750 ccm SV, vyráběný v období let 1928 - 1929.

BMW 750 ccm typ R 62 - tovární foto (archiv Hošťálek)
Těžký motocykl vyloženě cestovního charakteru, určený pro náročný provoz s postranním vozíkem (sidecarem).
Výrobce:
Bayerische Motoren Werke, München13, Deutschland
BMW 750 ccm typ R 62 - tovární foto zleva (archiv Hošťálek) BMW 750 ccm typ R 62 - tovární foto zprava (archiv Hošťálek)
Na první tovární fotografii je BMW R 62 s koncovými rourami výfuků, ale bez reflektoru, který do roku 1929 nebyl povinnou výbavou stroje (pohled zleva). Nad listovým perem je ale vidět držák pro reflektor, který se montoval vždy, ať byl motocykl expedován s reflektorem anebo bez něj.

Na druhé tovární fotografii je rovněž BMW R 62, ale v tomto případě jen s tlumiči výfuků pod stupačkami, bez koncových rour, zato ale vybavený reflektorem a koncovou lampičkou (vzadu pod nosičem).
BMW typu R 62 se sidecarem - rok 1929.
Technické údaje typu R 62:

MOTOR

TYP: M 56 S 1
Výrobní čísla: 60001 - 73984

Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání x zdvih: Ø 78 mm x 78 mm
Objem válců: 745 ccm
Daňový výkon: 2,87 ks
Trvalý výkon: 18 ks při 3.400 ot./min.
Kompresní poměr: 5,5 : 1
Ventilový rozvod: SV (postranní ventily ovládané seřizovatelnými zvedáky)
Zapalování: magnetové Bosch
Zapalování na přání: dynamomagnetové s baterií a osvětlením
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky: Bosch W 175
Mazání: oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátor: BMW, Register-Vergaser
Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru
Spojka od č. motoru 64101: suchá, dvoulamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA:
TYP: G 56 S 1

Počet rychlostí: 3
Převody sólo:
1. rychlost – 1 : 11,5
2. rychlost – 1 : 6,3
3. rychlost – 1 : 4,4

Převody se sidecarem:
1. rychlost – 1 : 13,4
2. rychlost – 1 : 7,4
3. rychlost – 1 : 5,2

Řazení: kulisové, ruční pákou
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 4,05 - sidecar 1 : 4,75

RÁM:
TYP: F 56
Výrobní čísla: 20000 - 30600

Rám: trubkový, uzavřený dvojitý
Pérování vpředu: kyvná vidlice s krátkými tažnými raménky, odpruženými listovým pérem
Přední brzda: bubnová čelisťová, ovládaná bowdenem ruční pákou na řidítkách
Zadní brzda: kardanová bubnová s vnějšími čelistmi, ovládanám nožním pedálem
Kola: 19" drátová
Ráfky: 3" x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 26 x 3,25 vysokotlaké nebo 3,50 – 19 nízkotlaké (obojí SS s drátem v patce)

ČÍSELNÉ ÚDAJE:

Délka: 2.100 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.400 mm

Výška sedla: 700 mm

Vlastní váha: 155 kg (bez provozních náplní)
Dovolené zatížení: 210 kg
Objem nádrže: 12,5 litru
Náplň oleje v motoru: cca 2 litry

Spotřeba benzínu na 100 km: 5 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 115 km / hod.

SIDECAR:

Rozchod: cca 1.200 mm
Váha typu "Touren-Sport": cca 68 kg
Váha cestovního typu: cca 85 kg
Dovolené zatížení: 120 kg (u obou typů)
Rozměr pneumatiky: shodný s pneumatikami použitými na motocyklu

tovární foto Čelní pohled na motocykl BMW R 62 z roku 1928 (tovární foto).

Fotografie velmi dobře dokumentuje, že motocykl neměl otočnou plynovou rukojeť.
Na pravé straně řidítek byla dvojpáčka, kdy spodní (delší) páčkou se přidával plyn, zatímco horní (kratší) páčkou se zvedáním či spouštěním vzduchového šoupátka řídila bohatost směsi.
Páčkou na levé straně řidítek se ovládal předstih zapalování.
Hnací agregát motocyklu BMW R 62

se skládá z dvouválcového "spodového" motoru typu M 56 S 1, sešroubovaného do společného celku s třírychlostní postupovou převodovkou typu G 56 S 1.
Motor BMW 750 ccm typ M 56 v pohledu zepředu - tovární foto. Příčný řez motorem typu M 56, použitým v motocyklu BMW R 62. Pohled na agregát zepředu:

Motor M 56 má karter dělený ve vodorovné rovině a v textu z uživatelské příručky je důrazné upozornění, že při jeho rozdělávání je v první řadě nutné odšroubovat víčko 32886 a plochými kleštěmi vytáhnout z bloku hřídelku náhonu olejového čerpadla K 6 s ozubeným šnekovým kolečkem K7 a samozřejmě odšroubovat a vyjmout víčko s měrkou oleje. Teprve pak je možné horní polovinu bloku odejmout.
BMW motor typu M 56 S 1 s převodovkou typu G 56 S 1 - tovární foto. Řez motorem BMW 750 ccm typ M 56 s převodovkou typ G 56. Pohled na agregát z boku:

Z fotografie je zřejmé uspořádání kardanové brzdy zadního kola, jejíž vnější čelisti, působící na unašeč kardanu, jsou zavěšené na čepu, zalisovaném do odlitku víka převodovky.
BMW R 62 - motor s odejmutou horní polovinou karteru a převodovka s odejmutým víkem. Pohled na agregát v rozebraném stavu
Řez karburátorem BMW v pohledu zezadu.
Řez karburátoram BMW z boku.
Pohled na karburátor BMW shora.
BMW R 62, patřící panu Kříženeckému z Kaplice - tady již s řadou úprav v šedesátých letech. BMW R 62 pana Kříženeckého - má jiné tlumiče výfuků a upravený konec zadního blatníku.
Motocykl BMW R62 rodiny Kříženeckých z Kaplice-nádraží, jak byl provozován ještě v šedesátých letech.
Schema motoru, převodovky a náhonu zadního kola. Poloha koleček v převodovce při zařazené první rychlosti.
neutral Schematické znázornění polohy koleček v převodovce v poloze "Neutrál".
dvojka Schematické znázornění polohy koleček v převodovce při zařazené druhé rychlosti.
trojka Schematické znázornění polohy koleček v převodovce při zařazené třetí rychlosti (t.zv."přímý záběr").