|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ŠKODA nákladní typ 150 Svatební oznámení pro Libora Gýnu 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
BMW - motocykl typ R 11
Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký cestovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934. Jeho konstrukce zahájila novou koncepci výroby motocyklových rámů z lisovaného plechu.
Předsériový stroj R 11 se od pozdějšího definitivního provedení lišil především přední vidlicí, jejíž ramena byla již nového provedení, lisovaná z plechu, ale přední kolo včetně brzdy, listové pero i oblouková vzpěra pera ještě byly převzaty z předchozího stroje R 62. Jiné než u sériových strojů bylo i linkování.
V této podobě se dostal i do prvních propagačních materiálů (stejně jako stavebně shodný stroj R 16 s motorem OHV).
1929 - Text z prvního prospektu na typy R11 / R16 v překladu:
V roce 1916 byla založena nová továrna na letecké motory, Bayerische Motoren Werke, Akciová společnost. První letecký motor, BMW IIIa, dosáhl velkého úspěchu jako první předimenzovaný a překomprimovaný letecký motor. Když v poválečných letech konstrukce leteckých motorů ustrnula, přistoupila továrna k výrobě motocyklů, jako dalšímu výrobnímu odvětví. Převzala preciznost a kvalitu práce požadované při konstrukci leteckých motorů i pro tento nový produkt a proto dosáhla vynikajícího úspěchu. Model „R 32“ od svého prvního uvedení vzal srdce všech motocyklistů útokem a dokázal, že u BMW našli správný způsob, jak zdokonalit motocykl s novými konstrukčními principy, jako je kardanový pohon, motor v bloku s převodovkou, protilehlé válce a dvojitý rám. Dalším krokem na této cestě byly „R 42“ Touring a „R 47“ Sport, které se objevily v roce 1926, stejně jako „R 52“ Touring a „R 57“ Sport, které byly veřejnosti představeny v létě roku 1928. Tyto nové modely se vyznačují četnými vylepšeními, která přispívají k odolnosti stroje a pohodlí obsluhy.
Všechny pohyblivé části, jako ventily a klouby, jsou zcela zapouzdřeny. Mazání je úplně automatické. Celý stroj zkrátka nevyžaduje téměř žádnou údržbu. Můžete nasednout v čistém obleku a vyrazit na delší vyjížďku bez obav z olejových skvrn. Na přání zákazníků, kteří chtěli výkonnější motocykl, zejména pro provoz se sajdkárem, přinesla firma BMW těžké modely „R 62“ Touring a „R 63“ Sport s objemem válců 750 ccm. Výkonová rezerva těchto nových typů je tak výrazná, že s postranním vozíkem a nejtěžším nákladem lze bez námahy zvládnout i ty nejstrmější a nejneprůjezdnější cesty. U těchto těžkých strojů o výkonu 18 nebo 26 koní se však ukázalo rozumné nahradit rám z ocelových rour novou konstrukcí. Výsledkem rozsáhlého testování byl rám z lisované oceli, který kombinuje praktičnost s nezničitelnou odolností. Tyto dva modely 750 ccm s lisovanými ocelovými rámy nesou označení „R 11“ pro cestovní a „R 16“ pro sportovní stroj. Jen s neznatelně vyšší hmotností mají přednosti, které ve spojení s vysokým výkonem motoru a brilantními jízdními vlastnostmi ospravedlňují označení:
"Postaveno na horách - pro hory!"
Technické údaje R11:
MOTOR Typ: M 56 Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání: Ø 78 mm Zdvih: 78 mm Objem válců: 745 ccm Trvalý výkon: 18 ks při 3.400 ot./min. Kompresní poměr: 5,5 : 1 Ventilový rozvod: SV Klikový hřídel: uložený ve dvou kuličkových ložiskách Písty: Nelson-Bohnalite z lehké slitiny Ojniční ložiska: válečková Zapalování: dynamomagnetové Bosch Osvětlení: 6V/30 W Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách Originální svíčky: Bosch W 175/1 Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky Karburátor: dvoušoupátkový registrový BMW se třemi tryskami od roku 1934 alternativně dva karburátory Amal 6/407 SP (pravý a levý) Spojka: suchá, dvoulamelová, v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA Typ: G 56 Počet rychlostí: 3 Převody: 1 – 1 : 11,5 2 – 1 : 6,3 3 – 1 : 4,4 Řazení: ruční, dlouhou pákou v kulise na pravém válci motoru Přenos síly: kardanovým hřídelem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: sólo 1 : 4,4 / sidecar 1 : 5,2 RÁM Typ: F 66 Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená listovým perem nad blatníkem Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek Zadní brzda: mechanická, s vnějšími čelistmi, působící na buben za převodovkou Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou Ráfky: rozměru 3,5 x 19, ocelové prohloubené Pneumatiky: pro sólo3,50 – 19 nízkotlaké, nebo 26 x 3,25 vysokotlaké pro sidecar 27 x 4 vysokotlaké Rozvor: 1.370 mm Délka: 2.100 mm Šířka: 890 mm Výška: 950 mm Výška sedla: 700 mm Pohotovostní váha: 158 kg Objem nádrže: 14 l Náplň oleje v motoru: cca 2,5 l Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru se sidecarem 6 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru Nejvyšší rychlost: sólo 100 km/hod.
Předsériový stroj
v provedení, jak byl představen a popsán v prvním prospektu: Hnací agregát prakticky shodný z předchozího typu R62. Přední vidlice již lisovaná, ale ještě s trubkovou vzpěrou péra, štítem přední brzdy z R62 a jinak vedeným bowdenem přední brzdy. Přední blatník s výrazným rozšířením oproti sérii mírně odlišného tvaru a jinak lakovaný. Zadní blatník bez jakéhokoliv koncového světla i bez odrazky. Výfuky bez "rybin". Jiné linkování. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. série, vyráběná v letech 1929 - 1930
Motory výrobních čísel 60001 - 65000 s karburátorem BMW a sacím potrubím bez předehřevu. Nejcharakterističtějším znakem bylo upevnění sedla vpředu na nádrži (rám neměl za nádrží příčku) a jeho podepření vzadu dvěma pružinami na tlak. Dále vzpěra listového pera lisovaná z plechového profilu, na pravé straně prodloužená v záchyt reakce brzdy. Dlouhá řadicí páka v hliníkové kulise, přichycené na odlitku pravého válce. Úzké čelisti zadní kardanové brzdy z modelu R62 s jen třemi výztužnými žebry. Výfuky již s rybinami (hladkými). Zadní odrazka. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. série, vyráběná v letech 1930 - 1931
Motory výrobních čísel 65001 - 66900 se sacím potrubím bez předehřevu. Přední úchyt sedla již prostřednictvím držáku z pérového plechu, přišroubovaného k přidané příčce rámu hned za nádrží. Subtilnější přední blatník bez rozšířené spodní části. Vnější hliníkové čelisti kardanové zadní brzdy v širším provedení, rozeznatelné podle čtyř výztužných žeber. Stále žádné koncové světlo, jen odlišná a níž umístěná zadní odrazka. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. série, vyráběná v letech 1931 - 1932
Motory výrobních čísel 67500 - 68751 Poprvé nový typ motoru s předehříváním ssacího potrubí a registr. karburátorem SUM. Nový, vyšší, oblouk listového pera s uchycením vespod. Poprvé samostatně uložená hruška rozvodovky, spojená s děleným kardanem prostřednictvím "ořechu" s vnitřním ozubením. Ocasy výfuků s bočními prostřihy. Koncová lampička Bosch, montovaná na rozměrné číslové tabulce, vespod s oválem pro identifikační značku země. Trychtýřová houkačka Bosch, montovaná po levé straně vidlice. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. série, vyráběná v roce 1933
Motory výrobních čísel 69001 - 70122 Výkon 18 ks (13,1 kW) při 3.400 ot./min. Stále ještě s původními výfuky s tlumiči pod stupačkami a pouze třírychlostní převodovkou, ale již s novým řazením v postupné kulise v nákolenici po pravé straně rámu. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. série, vyráběná v roce 1934
Motory výrobních čísel 70123 - 73984 Poprvé byl kromě standardního jednokarburátorového provedení také alternativně nabízen dvoukarburátorový motor s bateriovým zapalováním, který měl dík karburátorům přímo na válcích o dva koně víc (20 ks) a otáčky zvýšené na 4.000 ot./min. Nové chromované tlumiče výfuků. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vyobrazení z prospektu 1934, kde je uváděn sólový převod 1 : 4,45 nebo sidecarový převod 1 : 5,18 a standardně montované pneumatiky 3,5 - 19. Na přání ovšem mohl mít zákazník balonové pneu 4,00 - 19 (zejména pro provoz se side).
BMW R11 i sportovní verze R16 byly motocykly těžké kategorie
zvlášť doporučované pro provoz s postranním vozíkem (sidecarem). Toto jsou dva příklady luxusních uzavřených sidecarů od firmy Royal v kombinaci s těmito typy, které si v dobovém německém tisku (Motor und Sport) vysloužily následující komentář: Zejména jedna kombinace na stánku okamžitě zaujala, a to BMW cestovní stroj s novým aerodynamickým sidecarem Royal. Tento sidecar, navržený jako uzavřená limuzína, je už na první pohled úžasný. Brzy si ale uvědomíte, že jeho linie jsou mimořádně praktické, a na neobvyklý vzhled sidecaru koncipovaného jako limuzína si rychle zvyknete. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Technika:
Detaily hnacího agregátu
Opět tovární kresba, uveřejněná v našem motoristickém tisku, ukazující detail předehřívání sacího potrubí a úložný prostor pro nářadí ve spodní části odlitku převodové skříně.
Přední brzda
v detailu - spodní šroub vzpěry listového pera slouží jako záchyt reakce. Na páce brzdového klíče chybí gumová manžetka, která měla klíč chránit proti vnikání vody či bláta a tudíž jeho zarezavění. Pozoruhodné je dochované linkování ráfku, provedené pravděpodobně na přání, protože na prospektových vyobrazeních není vidět u žádné série.
1932
Záběr motocyklu BMW R11 (3. série) z branné soutěže Reichswehru, uveřejněný v německé ročence Autobuch, vydání 1933.
1935
Z předválečného tisku: Týden říšského námořnictva pro veřejnost "Pestrý je program Reichsmarine pro veřejnost, před očima se v nepřetržitém pořadí střídá plejáda představení pro diváky. Náš obrázek ukazuje námořní motocyklisty během jízdy zručnosti na dvoře kasáren Wik" (Weltbild GmbH). archiv Hošťálek
NSKK
BMW R11 se sidecarem (5.série) při nácviku přepravy motocyklu po laně předválečným oddílem NSKK. NSKK Nationalsozialistische Kraftfahrkorps (Nacionálně socialistický motoristický sbor) byla německá motoristická organizace (zal. 1931), orientovaná na školení a výuku řidičů z řad mládeže pro následné využití v armádě.
1939
Známý snímek z okupace Prahy 15. března 1939 - BMW R11 se sidecarem, tady z nějakého důvodu vlečený na laně. V pozadí kolona šestikolových lehkých nákladních vozů Krupp "Protze".
1942
Tovární reklamní snímek stroje BMW R11 se sidecarem v blátě fronty, uveřejněný v českém motoristickém časopisu Motor Revue v roce 1942.
1945
Konec války v jihočeské Žirovnici: skupinka sovětských vojáků s právě "získaným" kolem Es-ka Kompakt, za nimi ukořistěný a válkou poznamenaný motocykl BMW R11.
kolem roku 1950
Dvoukarburátorová verze BMW R11 (poslední 5. série), hezky udržovaný stroj v individuálním stříbřitém nátěru, tady v soukromých rukou s náchodskou poznávací značkou, fotografovaný na pozadí náchodského zámku. Pozoruhodné jsou dvě koncové lampičky, majitelem namontované po stranách číslové tabulky... |