JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 11


Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký cestovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934.
Jeho konstrukce zahájila novou koncepci výroby motocyklových rámů z lisovaného plechu.
Předsériový stroj R 11 se od pozdějšího definitivního provedení lišil především přední vidlicí, jejíž ramena byla již nového provedení, lisovaná z plechu, ale přední kolo včetně brzdy, listové pero i oblouková vzpěra pera ještě byly převzaty z předchozího stroje R 62. Jiné než u sériových strojů bylo i linkování.
V této podobě se dostal i do prvních propagačních materiálů (stejně jako stavebně shodný stroj R 16 s motorem OHV).
1929 - Text z prvního prospektu na typy R11 / R16 v překladu:

V roce 1916 byla založena nová továrna na letecké motory, Bayerische Motoren Werke, Akciová společnost. První letecký motor, BMW IIIa, dosáhl velkého úspěchu jako první předimenzovaný a překomprimovaný letecký motor. Když v poválečných letech konstrukce leteckých motorů ustrnula, přistoupila továrna k výrobě motocyklů, jako dalšímu výrobnímu odvětví. Převzala preciznost a kvalitu práce požadované při konstrukci leteckých motorů i pro tento nový produkt a proto dosáhla vynikajícího úspěchu. Model „R 32“ od svého prvního uvedení vzal srdce všech motocyklistů útokem a dokázal, že u BMW našli správný způsob, jak zdokonalit motocykl s novými konstrukčními principy, jako je kardanový pohon, motor v bloku s převodovkou, protilehlé válce a dvojitý rám. Dalším krokem na této cestě byly „R 42“ Touring a „R 47“ Sport, které se objevily v roce 1926, stejně jako „R 52“ Touring a „R 57“ Sport, které byly veřejnosti představeny v létě roku 1928. Tyto nové modely se vyznačují četnými vylepšeními, která přispívají k odolnosti stroje a pohodlí obsluhy.
Všechny pohyblivé části, jako ventily a klouby, jsou zcela zapouzdřeny. Mazání je úplně automatické. Celý stroj zkrátka nevyžaduje téměř žádnou údržbu. Můžete nasednout v čistém obleku a vyrazit na delší vyjížďku bez obav z olejových skvrn. Na přání zákazníků, kteří chtěli výkonnější motocykl, zejména pro provoz se sajdkárem, přinesla firma BMW těžké modely „R 62“ Touring a „R 63“ Sport s objemem válců 750 ccm. Výkonová rezerva těchto nových typů je tak výrazná, že s postranním vozíkem a nejtěžším nákladem lze bez námahy zvládnout i ty nejstrmější a nejneprůjezdnější cesty. U těchto těžkých strojů o výkonu 18 nebo 26 koní se však ukázalo rozumné nahradit rám z ocelových rour novou konstrukcí. Výsledkem rozsáhlého testování byl rám z lisované oceli, který kombinuje praktičnost s nezničitelnou odolností. Tyto dva modely 750 ccm s lisovanými ocelovými rámy nesou označení „R 11“ pro cestovní a „R 16“ pro sportovní stroj. Jen s neznatelně vyšší hmotností mají přednosti, které ve spojení s vysokým výkonem motoru a brilantními jízdními vlastnostmi ospravedlňují označení:
"Postaveno na horách - pro hory!"
Technické údaje R11:

MOTOR
Typ: M 56
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání: Ø 78 mm
Zdvih: 78 mm
Objem válců: 745 ccm
Trvalý výkon: 18 ks při 3.400 ot./min.
Kompresní poměr: 5,5 : 1
Ventilový rozvod: SV
Klikový hřídel: uložený ve dvou kuličkových ložiskách
Písty: Nelson-Bohnalite z lehké slitiny
Ojniční ložiska: válečková
Zapalování: dynamomagnetové Bosch
Osvětlení: 6V/30 W
Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách
Originální svíčky: Bosch W 175/1
Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátor: dvoušoupátkový registrový BMW se třemi tryskami
od roku 1934 alternativně dva karburátory Amal 6/407 SP (pravý a levý)

Spojka: suchá, dvoulamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA
Typ: G 56
Počet rychlostí: 3
Převody: 1 – 1 : 11,5
2 – 1 : 6,3
3 – 1 : 4,4
Řazení: ruční, dlouhou pákou v kulise na pravém válci motoru
Přenos síly: kardanovým hřídelem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 4,4 / sidecar 1 : 5,2

RÁM
Typ: F 66
Provedení: dvojitý, lisovaný z ocelového plechu, vzadu bez pérování
Přední vidlice: lisovaná z ocelového plechu
Pérování: krátká tažená kyvná raménka, odpružená listovým perem nad blatníkem
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická, s vnějšími čelistmi, působící na buben za převodovkou
Kola: ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová
Uložení předního kola: kuličková ložiska s výsuvnou osou
Ráfky: rozměru 3,5 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: pro sólo3,50 – 19 nízkotlaké, nebo 26 x 3,25 vysokotlaké
pro sidecar 27 x 4 vysokotlaké

Rozvor: 1.370 mm
Délka: 2.100 mm
Šířka: 890 mm
Výška: 950 mm

Výška sedla: 700 mm

Pohotovostní váha: 158 kg
Objem nádrže: 14 l
Náplň oleje v motoru: cca 2,5 l

Spotřeba na 100 km: sólo 4,5 litru
se sidecarem 6 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 - 0,2 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 100 km/hod.
BMW - R11 předsériové provedení (oblouk vzpěry pérování trubkový, jiné linkování rámu i předního blatníku) Předsériový stroj
v provedení, jak byl představen a popsán v prvním prospektu:

Hnací agregát prakticky shodný z předchozího typu R62.
Přední vidlice již lisovaná, ale ještě s trubkovou vzpěrou péra, štítem přední brzdy z R62 a jinak vedeným bowdenem přední brzdy. Přední blatník s výrazným rozšířením oproti sérii mírně odlišného tvaru a jinak lakovaný. Zadní blatník bez jakéhokoliv koncového světla i bez odrazky. Výfuky bez "rybin". Jiné linkování.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW R11 model 1929 se sedlem uchyceným na nádrži (1. série) 1. série, vyráběná v letech 1929 - 1930

Motory výrobních čísel 60001 - 65000 s karburátorem BMW a sacím potrubím bez předehřevu.
Nejcharakterističtějším znakem bylo upevnění sedla vpředu na nádrži (rám neměl za nádrží příčku) a jeho podepření vzadu dvěma pružinami na tlak. Dále vzpěra listového pera lisovaná z plechového profilu, na pravé straně prodloužená v záchyt reakce brzdy. Dlouhá řadicí páka v hliníkové kulise, přichycené na odlitku pravého válce. Úzké čelisti zadní kardanové brzdy z modelu R62 s jen třemi výztužnými žebry. Výfuky již s rybinami (hladkými). Zadní odrazka.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW R11 model 1930 (2. série) 2. série, vyráběná v letech 1930 - 1931

Motory výrobních čísel 65001 - 66900 se sacím potrubím bez předehřevu.
Přední úchyt sedla již prostřednictvím držáku z pérového plechu, přišroubovaného k přidané příčce rámu hned za nádrží. Subtilnější přední blatník bez rozšířené spodní části. Vnější hliníkové čelisti kardanové zadní brzdy v širším provedení, rozeznatelné podle čtyř výztužných žeber. Stále žádné koncové světlo, jen odlišná a níž umístěná zadní odrazka.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW R11 model 1931 (3. série) 3. série, vyráběná v letech 1931 - 1932

Motory výrobních čísel 67500 - 68751
Poprvé nový typ motoru s předehříváním ssacího potrubí a registr. karburátorem SUM.
Nový, vyšší, oblouk listového pera s uchycením vespod.
Poprvé samostatně uložená hruška rozvodovky, spojená s děleným kardanem prostřednictvím "ořechu" s vnitřním ozubením. Ocasy výfuků s bočními prostřihy. Koncová lampička Bosch, montovaná na rozměrné číslové tabulce, vespod s oválem pro identifikační značku země. Trychtýřová houkačka Bosch, montovaná po levé straně vidlice.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW R11 1934 (4. série) 4. série, vyráběná v roce 1933

Motory výrobních čísel 69001 - 70122
Výkon 18 ks (13,1 kW) při 3.400 ot./min.
Stále ještě s původními výfuky s tlumiči pod stupačkami a pouze třírychlostní převodovkou, ale již s novým řazením v postupné kulise v nákolenici po pravé straně rámu.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW R11 dvoukarburátorový model 1933 s bateriovým zapalováním (5. série) 5. série, vyráběná v roce 1934

Motory výrobních čísel 70123 - 73984
Poprvé byl kromě standardního jednokarburátorového provedení také alternativně nabízen dvoukarburátorový motor s bateriovým zapalováním, který měl dík karburátorům přímo na válcích o dva koně víc (20 ks) a otáčky zvýšené na 4.000 ot./min. Nové chromované tlumiče výfuků.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R 11 dvoukarburátorový model 1934 - uvedená cena je v předválečných Kč Vyobrazení z prospektu 1934, kde je uváděn sólový převod 1 : 4,45 nebo sidecarový převod 1 : 5,18 a standardně montované pneumatiky 3,5 - 19. Na přání ovšem mohl mít zákazník balonové pneu 4,00 - 19 (zejména pro provoz se side).
Zavřený sidecar Royal, vybavený i elektrickým stíračem skla - tovární foto.
BMW R11 i sportovní verze R16 byly motocykly těžké kategorie
zvlášť doporučované pro provoz s postranním vozíkem (sidecarem).
Toto jsou dva příklady luxusních uzavřených sidecarů od firmy Royal v kombinaci s těmito typy, které si v dobovém německém tisku (Motor und Sport) vysloužily následující komentář:

Zejména jedna kombinace na stánku okamžitě zaujala, a to BMW cestovní stroj s novým aerodynamickým sidecarem Royal. Tento sidecar, navržený jako uzavřená limuzína, je už na první pohled úžasný. Brzy si ale uvědomíte, že jeho linie jsou mimořádně praktické, a na neobvyklý vzhled sidecaru koncipovaného jako limuzína si rychle zvyknete.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technika:
Kresba R11 (3.série) v řezu

tovární průhledové vyobrazení, které bylo uveřejněno i v českém tisku.
Detaily hnacího agregátu

Opět tovární kresba, uveřejněná v našem motoristickém tisku, ukazující detail předehřívání sacího potrubí a úložný prostor pro nářadí ve spodní části odlitku převodové skříně.
Přední brzda
v detailu - spodní šroub vzpěry listového pera slouží jako záchyt reakce. Na páce brzdového klíče chybí gumová manžetka, která měla klíč chránit proti vnikání vody či bláta a tudíž jeho zarezavění.
Pozoruhodné je dochované linkování ráfku, provedené pravděpodobně na přání, protože na prospektových vyobrazeních není vidět u žádné série.
1932
Záběr motocyklu BMW R11 (3. série) z branné soutěže Reichswehru, uveřejněný v německé ročence Autobuch, vydání 1933.
1935
Z předválečného tisku:
Týden říšského námořnictva pro veřejnost
"Pestrý je program Reichsmarine pro veřejnost, před očima se v nepřetržitém pořadí střídá plejáda představení pro diváky.
Náš obrázek ukazuje námořní motocyklisty během jízdy zručnosti na dvoře kasáren Wik" (Weltbild GmbH).
archiv Hošťálek
NSKK
BMW R11 se sidecarem (5.série) při nácviku přepravy motocyklu po laně předválečným oddílem NSKK.

NSKK Nationalsozialistische Kraftfahrkorps (Nacionálně socialistický motoristický sbor) byla německá motoristická organizace (zal. 1931), orientovaná na školení a výuku řidičů z řad mládeže pro následné využití v armádě.
1939
Známý snímek z okupace Prahy 15. března 1939 - BMW R11 se sidecarem, tady z nějakého důvodu vlečený na laně. V pozadí kolona šestikolových lehkých nákladních vozů Krupp "Protze".
1942
Tovární reklamní snímek stroje BMW R11 se sidecarem v blátě fronty, uveřejněný v českém motoristickém časopisu Motor Revue v roce 1942.
1945
Konec války v jihočeské Žirovnici: skupinka sovětských vojáků s právě "získaným" kolem Es-ka Kompakt, za nimi ukořistěný a válkou poznamenaný motocykl BMW R11.
kolem roku 1950
Dvoukarburátorová verze BMW R11 (poslední 5. série), hezky udržovaný stroj v individuálním stříbřitém nátěru, tady v soukromých rukou s náchodskou poznávací značkou, fotografovaný na pozadí náchodského zámku.
Pozoruhodné jsou dvě koncové lampičky, majitelem namontované po stranách číslové tabulky...