|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích JAWA 500 OHC model 15 - 1953 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 31.10.2024 Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní - "Holanďan" Č - ČZ 98 Motorové kolo třírychlostní |
|
BMW - motocykl typ R 63
Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.-G. München Sportovní stroj nejen pro sólo, ale i pro jízdu se sidecarem. Nejsilnější model typové řady let 1928-9. A také nejdražší - stál 2.100,- RM (Říšských marek)
V historickém přehledu motocyklů BMW se o tomto typu píše:
"Jako stroj s extrémně krátkozdvihovým motorem OHV byl typ R63 určen především pro sportovní jezdce a bezpočet vítězství v motoristickém sportu zvyšoval jeho žádanost mezi zákazníky. Vzhledem ke značně vysoké ceně 2.100,- RM ale zůstával pro mnohé motocyklové nadšence jen nesplnitelným snem. Přesto se za pouhý rok výroby prodalo téměř 800 kusů, než byl nahrazen typem R 16 se stejným motorem i převodovkou, ale v novém dvojitém lisovaném rámu. Společně se souběžně vyráběným turistickým typem R62 šlo o první motocykly BMW s motory o obsahu 750 ccm."
Motor
Pohonnou jednotkou motocyklu BMW R 63 byl vysoce podčtvercový OHV motor typu M 60a, vyznačující se vysoce sportovním charakterem. Poměr vrtání 83 mm ke zdvihu pouhých 68 mm byl v té době neuvěřitelný. Motor dával 24 koní při 4.000 otáčkách, byl ale ochoten točit značně víc.
Hlavy válců se zcela zakrytymi ventily
V roce 1928, kdy ještě většina výrobců čtyřtaktních motocyklových motorů používala nezapouzdřené nebo jen zčásti zapouzdřené rozvody s odkrytými ventily, bylo řešení plně zakrytých hlav BMW velmi revoluční. Spalovací prostor byl polokulový a ventily o velkém průměru v něm byly ve vzájemném úhlu 90°. Vahadla byla uložena ve dvojicích válečkových ložisek a ventilová vůle se po sejmutí hliníkových vík dala snadno zkontrolovat i seřídit.
Technické údaje BMW R 63
Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec Typ: Vrtání: Ø 83 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 731 ccm Kompresní poměr: Maximální brzděný výkon: 26 ks při 4.000 ot./min. Daňový výkon: Steuer-PS Výkon dle A.D.A.C.-formule: 3,76 ks Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Válce: ze šedé litiny Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily Klikový hřídel: lisovaný Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé Pohon vačkového hřídele: bezhlučnými čelními koly Ložiska vačkového hřídele: kluzná Mazání: oběžné tlakové se zásobou oleje v karteru motoru Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele Náplň oleje: 2,5 litru v klikové skříni Karburátor: BMW, dvoušoupátkový Elektrická výzbroj: dynamomagnet Bosch 6V/30W Koncové světlo: Bosch (pouze na přání) Houkačka: Bosch (pouze na přání) Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, ukostřen minus pól Svíčky: Bosch W 175 Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu) Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem Typ: Řazení: přímé, ruční pákou v kulise na pravém válci motoru Převodové poměry: 1. rychlost - 1 : 2. rychlost - 1 : 3. rychlost - 1 : Sekundární převod: hřídelem Rozvodovka: s kuželovými koly se spirálovým ozubením Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 (sólo) Počet zubů sólo: hruška 14 / talíř 57 Počet zubů side: hruška 12 / talíř 57 Výměna oleje v rozvodovce: každých 500 km Celkové převody sólo: 1. rychlost - 1 : 11,5 2. rychlost - 1 : 6,3 3. rychlost - 1 : 4,4 Celkové převody side: 1. rychlost - 1 : 13,4 2. rychlost - 1 : 7,4 3. rychlost - 1 : 5,2 Kola: 19-palcová, 40-drátová Dráty: na obou koncích zesílené Ráfky: 19 x 3" prohloubené Pneumatiky: 26 x 3,5“ Ballon (nízkotlaké), nebo 26 x 3,25“ vysokotlaké Huštění vpředu: 1,25 atm Huštění vzadu: 1,5 - 1,75 (dle zatížení) Rám: trubkový uzavřený dvojitý Typ: R 62 Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky Pérování: listovým pérem s proti-listem Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per Stupačky: široké podlážky, přiléhající k motoru Stojan: trubkový centrální (přední stojan na přání) Nosič: trubkový, nad zadním kolem, použitelný pro tandemové sedlo Přední brzda: čelisťová vnitřní, půlbubnová Ovládání: ruční páčkou a bowdenem Zadní brzda: převodová, vnější čelisťová na buben hnacího hřídele Ovládání: patou na pákový mechanismus Výbava: Sedlo: Wittkopp - Elastik Osvětlení: 6V Bosch na přání Houkačka: Bosch na přání Tandemové sedlo: na přání (výrobek BMW) Tachometr: na přání, montovaný v nádrži Tlumič předního pérování: třecí, seřiditelný, dodávaný na přání Tlumič řízení: třecí, seřiditelný, dodávaný na přání Kryty kolen: na přání Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka: 800 mm Výška: 950 mm Rozvor: 1.410 mm Světlost: Výška sedla nad zemí: 720 mm Pohotovostní váha (s palivem): cca 139 kg transportní váha v dřevěném latění: 215 kg transportní váha pro námořní přepravu: 294 kg Objem nádrže: 14 litrů Spotřeba: 5 litrů / 100 km Spotřeba oleje: 0,2 – 0,3 / 100 km Max. rychlost: 110 km/hod. Údaje se sidecarem: Celkové převody: 1. rychlost - 1 : 14,25 2. rychlost - 1 : 8,55 3. rychlost - 1 : 6,12 Převodový poměr rozvodovky: 1 : 5,7 (pro sidecar) Rozchod: cca 110 mm Pneumatika sidecaru: 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaká) Dovolené zatížení sidecaru: 80 kg Váha sidecaru: cca 62 kg |