JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 63


BMW typ R 63 - model 1929, základní provedení bez elektrického osvětlení. Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.-G. München

Sportovní stroj nejen pro sólo, ale i pro jízdu se sidecarem. Nejsilnější model typové řady let 1928-9.

A také nejdražší - stál 2.100,- RM (Říšských marek)
V historickém přehledu motocyklů BMW se o tomto typu píše:

"Jako stroj s extrémně krátkozdvihovým motorem OHV byl typ R63 určen především pro sportovní jezdce a bezpočet vítězství v motoristickém sportu zvyšoval jeho žádanost mezi zákazníky. Vzhledem ke značně vysoké ceně 2.100,- RM ale zůstával pro mnohé motocyklové nadšence jen nesplnitelným snem. Přesto se za pouhý rok výroby prodalo téměř 800 kusů, než byl nahrazen typem R 16 se stejným motorem i převodovkou, ale v novém dvojitém lisovaném rámu.
Společně se souběžně vyráběným turistickým typem R62 šlo o první motocykly BMW s motory o obsahu 750 ccm."
Motor
Pohonnou jednotkou motocyklu BMW R 63 byl vysoce podčtvercový OHV motor typu M 60a, vyznačující se vysoce sportovním charakterem. Poměr vrtání 83 mm ke zdvihu pouhých 68 mm byl v té době neuvěřitelný. Motor dával 24 koní při 4.000 otáčkách, byl ale ochoten točit značně víc.
Hlavy válců se zcela zakrytymi ventily
V roce 1928, kdy ještě většina výrobců čtyřtaktních motocyklových motorů používala nezapouzdřené nebo jen zčásti zapouzdřené rozvody s odkrytými ventily, bylo řešení plně zakrytých hlav BMW velmi revoluční.
Spalovací prostor byl polokulový a ventily o velkém průměru v něm byly ve vzájemném úhlu 90°. Vahadla byla uložena ve dvojicích válečkových ložisek a ventilová vůle se po sejmutí hliníkových vík dala snadno zkontrolovat i seřídit.
Technické údaje BMW R 63

Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec
Typ:
Vrtání: Ø 83 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 731 ccm
Kompresní poměr:
Maximální brzděný výkon: 26 ks při 4.000 ot./min.
Daňový výkon: Steuer-PS
Výkon dle A.D.A.C.-formule: 3,76 ks
Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Válce: ze šedé litiny
Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny
Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily
Klikový hřídel: lisovaný
Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé
Pohon vačkového hřídele: bezhlučnými čelními koly
Ložiska vačkového hřídele: kluzná
Mazání: oběžné tlakové se zásobou oleje v karteru motoru
Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele
Náplň oleje: 2,5 litru v klikové skříni
Karburátor: BMW, dvoušoupátkový
Elektrická výzbroj: dynamomagnet Bosch 6V/30W
Koncové světlo: Bosch (pouze na přání)
Houkačka: Bosch (pouze na přání)
Baterie (pouze na přání): 6V / 7Ah, ukostřen minus pól
Svíčky: Bosch W 175

Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu)
Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek

Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem
Typ:
Řazení: přímé, ruční pákou v kulise na pravém válci motoru
Převodové poměry:
1. rychlost - 1 :
2. rychlost - 1 :
3. rychlost - 1 :

Sekundární převod: hřídelem
Rozvodovka: s kuželovými koly se spirálovým ozubením
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 (sólo)
Počet zubů sólo: hruška 14 / talíř 57

Počet zubů side: hruška 12 / talíř 57
Výměna oleje v rozvodovce: každých 500 km

Celkové převody sólo:
1. rychlost - 1 : 11,5
2. rychlost - 1 : 6,3
3. rychlost - 1 : 4,4

Celkové převody side:
1. rychlost - 1 : 13,4
2. rychlost - 1 : 7,4
3. rychlost - 1 : 5,2

Kola: 19-palcová, 40-drátová
Dráty: na obou koncích zesílené
Ráfky: 19 x 3" prohloubené
Pneumatiky: 26 x 3,5“ Ballon (nízkotlaké), nebo 26 x 3,25“ vysokotlaké
Huštění vpředu: 1,25 atm
Huštění vzadu: 1,5 - 1,75 (dle zatížení)

Rám: trubkový uzavřený dvojitý
Typ: R 62
Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky
Pérování: listovým pérem s proti-listem
Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per
Stupačky: široké podlážky, přiléhající k motoru
Stojan: trubkový centrální (přední stojan na přání)
Nosič: trubkový, nad zadním kolem, použitelný pro tandemové sedlo

Přední brzda: čelisťová vnitřní, půlbubnová
Ovládání: ruční páčkou a bowdenem
Zadní brzda: převodová, vnější čelisťová na buben hnacího hřídele
Ovládání: patou na pákový mechanismus

Výbava:
Sedlo: Wittkopp - Elastik
Osvětlení: 6V Bosch na přání
Houkačka: Bosch na přání
Tandemové sedlo: na přání (výrobek BMW)
Tachometr: na přání, montovaný v nádrži
Tlumič předního pérování: třecí, seřiditelný, dodávaný na přání
Tlumič řízení: třecí, seřiditelný, dodávaný na přání
Kryty kolen: na přání

Parametry:
Největší délka: 2.100 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm
Rozvor: 1.410 mm
Světlost:
Výška sedla nad zemí: 720 mm

Pohotovostní váha (s palivem): cca 139 kg

transportní váha v dřevěném latění: 215 kg
transportní váha pro námořní přepravu: 294 kg

Objem nádrže: 14 litrů
Spotřeba: 5 litrů / 100 km
Spotřeba oleje: 0,2 – 0,3 / 100 km
Max. rychlost: 110 km/hod.

Údaje se sidecarem:
Celkové převody:
1. rychlost - 1 : 14,25
2. rychlost - 1 : 8,55
3. rychlost - 1 : 6,12
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 5,7 (pro sidecar)

Rozchod: cca 110 mm
Pneumatika sidecaru: 27 x 3,5“ Ballon (nízkotlaká)
Dovolené zatížení sidecaru: 80 kg
Váha sidecaru: cca 62 kg