JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW 327


Luxusní sportovní 2+2 sedadlový vůz s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období let
1937 - 1941 jako kabriolet nebo uzavřené coupé.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Deutschland
Vůz byl v provedení kabriolet poprvé představen veřejnosti v listopadu roku 1937 a okamžitě se stal senzací zejména pro svůj mimořádně elegantní zjev.
O čtyři měsíce později pak přibyla verze BMW 327/328 se supersportovním motorem 328 (s V-hlavou), která měla o pětadvacet koní víc.
Obě výkonové verze bylo možné od podzimu 1938 dostat i v provedení Coupé, které díky oblé linii střechy bylo ještě elegantnější.
U nás byl vůz poprvé představen tovární kresbou a působivou fotografií předku vozu, obojí v časopisu Motor Revue. Na kresbě měl i kabriolet ještě dveře otevírané "proti větru", což bylo vzápětí změněno, zatímco vozy Coupé měly dveře proti větru vždy.
Názorná průhledová kresba, ukazující vnitřní uspořádání kabrioletu.
Dobový snímek z válečných let (viz zatemněné reflektory),
použitý v reklamě na dílenské zvedáky Elektro-Hebebühnen Willy Müller & Co.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje:

Motor: řadový šestiválec OHV

Vrtání: Ø 66 mm
Zdvih: 96 mm
Obsah: 1.971 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,3
Výkon: 55 koní při 4.500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Hlava válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Pohon vačkového hřídele: dvojitým Duplex řetězem

Karburátory: dva, vertikální, Solex 26 BFLV
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou, poháněnou od vačkového hřídele
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou
Obsah chladiče: 12,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné, s náplní oleje ve vaně motoru (4 litry)
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích, se záchytem reakce čtvrtým silentblokem
Zapalování: bateriové s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 6V / 75 Ah v motorovém prostoru
Dynamo: Bosch 6V/130 W (excentrické, pohon klín. řemenem)

Spojka: jednolamelová, suchá (Fichtel & Sachs typ K 12)
Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná do bloku s motorem,
Typ: Hurth, se synchronizací 2., 3. a 4. stupně
Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu
Převody:
1 - 3,85
2 - 2,38
3 - 1,54
4 - 1
Hnací náprava: zadní - pevná, typu "banjo"
Převod zadní nápravy: 1 : 3,90)

Rám: svařený ze skříňových profilů
Karoserie: celoocelová, Ambi-Budd

Zadní náprava: pevná, na podélných listových pérech s hydraulickými pákovými tlumiči
Přední náprava: dělená, s nezávisle zavěšenými koly
Pérování vpředu: nahoře dvojitá ramena tlumičů pérování, dole příčné listové péro
Řízení: hřebenové, volant vlevo

Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová na zadní kola
Mazání podvozku: centrální WV, pedálem

Kola: děrované ocelové disky s ráfkem 3,50 D x 16", upevněné pěti maticemi
Pneumatiky: 5,50 – 16

Rozvor: 2.750 mm
Rozchod vpředu: 1.300 mm
Rozchod vzadu: 1.300 mm

Délka vozu: 4.500 mm
Šířka: 1.600 mm
Výška: 1.420 mm
Poloměr otáčení: 11 m

Váha: 1.100 kg
Užitečné zatížení: 500 kg
Nejvyšší přípustná váha: 1.600 kg

Nejvyšší rychlost: 125 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 12 l (udávaná továrnou)
Spotřeba ve městě: 16,9 l
Spotřeba mimo město: 7,5 l
Kombinovaná spotřeba: 11 l
Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu, plnicí hrdlo bylo pod zamykatelnou poklicí rezervního kola)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW 327 Cabrio s karoserií typu Gläser
v pérové kresbě autora stránek Petra Hošťálka z roku 1970.
Hanka a Petr Hošťálkovi (1970)
BMW 327 Coupé v pérové kresbě Petra Hošťálka podle vozu, který v letech 1970 - 1975 osobně vlastnil.
BMW 327 Cabrio Václava Přibyla z Prahy z lístkovnice Světa Motorů.
BMW 327 Coupé, doplněné vpředu dvěma mlhovkami Bosch,
tady za protektorátu na dvoře dílen "Aero Service" u Pártlů v Českých Budějovicích.
Vpravo syn majitele "Aero Service", Pártl junior.
foto Hošťálek (1972) V Liberci jezdící BMW 327 Cabrio (majitel Tom Plzenský), karosované firmou Gläser.
Karoserie měla výrazné "buřty" po okrajích blatníků, jiný tvar zadních blatníků a byla bez krytů zadních kol. Nárazníky byly vcelku a měly výrazné svislé nosy.
Vůz byl majitelem vylepšen o širokou leštěnou hliníkovou lištu na boku karoserie a doplněn obdélníkovými blinkry (made in DDR), vsazenými do předních blatníků v partii pod reflektory...
BMW 327/328 Cabriolet rakouského účastníka I. Mezinárodní veteran rallye Č. Budějovice, pořádané v roce 1966. Na první fotografii v parkovišti strojů na českobudějovickém výstavišti, na druhém při defilé na českobudějovickém náměstí.
Cabrio BMW 327 na startu závodu do vrchu "Zbraslav-Jíloviště" v roce 2009 - foto J. Sejk jr.
Že je BMW 327 dodnes dost rychlý sporťák, to je názorně vidět z tohoto záběru ze závodu do vrchu Brno-Soběšice 2012 (foto Dalibor Lexa).
foto Hošťálek Cabrio BMW 327/328 Honzy Melichara z Prachatic na startu jubilejního 80. ročníku závodu 1000 mil československých, pořádaného v roce 2013.