|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 22 - 1964 ZETOR 15 - traktor FAVORIT - sidecary PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
13.9.2024 B - BMW - motocykl typ R 2 12.9.2024 Motocykly civilní - B.S.A. 500 OHV, typ Empire Star - 1937 S - STADION S 22 |
|
BB.A.F. sidecaryVýrobce:A. Frisek, tov. výroba motorových vozidel, Praha II. Palackého nám. č.2 celý článek B.S.A. 250 - 1938Nejmenší a nejlevnější typ 250 ccm modelové řady 1938byl jednoválec typ B-20 s ventilovým rozvodem SV (spodové ventily). celý článek B.S.A. 250 OHV - typ C 11 de LuxeLehký čtyřtaktní motocykl tradičního britského výrobceBirmingham Smal Arms, Co. Ltd. Birmingham, England celý článek B.S.A. 500 OHV - Empire Star 1937Klasický čtyřtaktní motocykl sportovního charakteru.Výrobce: Birmingham Smal Arms, Co. Ltd. Birmingham, England celý článek BALKAN S 250Jednoválcový dvoutaktní motocykl, vyráběný od roku 1958 v bulharském motocyklovém závodě 14 ve městě Loveč.celý článek BARKAS B 1000Mikrobusy a dodávkové vozy se závojem modrého dýmuVýrobce: VEB Barkas-Werke, Karl-Marx-Stadt, DDR, podnik spadající pod Průmyslový svaz automobilové výroby Německé demokratické republiky IFA (Industrieverband Fahrzeugbau der DDR). celý článek BARKAS V 901/2Lehký nákladní a dodávkový vůz s tříválcovým dvoutaktním motorem z osobního vozu Wartburg 311, vyráběný v letech 1956 - 1961.Výrobce: VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt DDR celý článek BD - motocykl 500 ccm OHCJednoválcový čtyřtaktní motocykl o obsahu 500 ccm původní konstrukce J. F. Kocha, který zařadilo do svého výrobního programu Automobilní oddělení "Praga" společnosti Českomoravská-Kolben_Daněk a.s., Praha. celý článekBD sidecaryMotocykl BD 500 (konstrukce J. F. Koch) byl vyráběn továrnouBreitfeld - Daněk, Praha. Postupně dostal řadu vylepšení a nadále pak byl vyráběn pod označením Praga BD. Výrobce jej na přání dodával s levostranným sidecarem vlastní výroby, jehož karoserie byla značně podobná karoserii sidecarů Harley-Davidson. Vyobrazený sidecar modelu 1928 je jedno z nejstarších provedení, kde blatník ... celý článek BLÜCHER 98 ccmMotorové kolo německé značky Blücher s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm.Majitel: Tobias Kreutz ze Schwarzheide (DDR). Tento stroj je vybaven válcovým pouzdrem na monočlánkové baterie, uchyceným na šikmé přední rouře rámu. To umožňuje rozsvítit parkovací světlo i tehdy, když neběží motor. Tachometr, který je na stroji vidět, se montoval pouze za příplatek. celý článek BMW - motocykl typ R 11Výrobce:Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký cestovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934. Jeho konstrukce zahájila novou koncepci výroby motocyklových rámů z lisovaného plechu. celý článek BMW - motocykl typ R 12Výrobce:Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký dvouválcový motocykl s motorem 750 SV a kardanovým pohonem zadního kola, vyráběný v období 1935 - 1942. Byl ideální jak pro jízdu sólo, tak i pro těžkou službu se sidecarem, takže byl nejen oblíben civilními zákazníky, ale stal se za války i nejpoužívanějším motocyklem německého Wehrmachtu. celý článek BMW - motocykl typ R 16Výrobce:Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký sportovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934. Používal stejný podvozek včetně převodovky a rozvodovky, jako typ R 11, ale byl vybaven na svou dobu neuvěřitelně krátkozdvihovým sportovním OHV motorem. celý článek BMW - motocykl typ R 17Výrobce:Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký a drahý sportovní motocykl, nejluxusnější typ firmy v letech 1935-1937, vyrobený v pouze 434 exemplářích. Podvozek včetně převodovky a rozvodovky byl shodný s cestovním typem R 12, ale byl osazen krátkozdvihovým sportovním OHV motorem. Poprvé byl tento stroj představen v únoru 1935 na Berlínském autosalonu, nedlouho nato také na jarním ... celý článek BMW - motocykl typ R 2Lehký, obsahově nejmenší motocykl firmy BMW, vyráběný od roku 1931.Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München celý článek BMW - motocykl typ R 3Jednoválcový motocykl firmy BMW, který měl vyplnit mezeru mezi typy R2 a R4, ale vyráběl se pouhý jeden rok, aby byl vzápětí nahrazen téměř stejným typem R35 (už ale s předními teleskopy).Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München celý článek BMW - motocykl typ R 35Jednoválcový stroj 350 ccm, vyráběný v letech 1937-1940. Byl poslední inovací jednoválců v lisovaných rámech, který nahradil dva před ním nabízené typy R3 a R4.Kromě civilního provedení byl ve větším počtu vyráběn a zařazen do výzbroje Wehrmachtu. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München celý článek BMW - motocykl typ R 4Jednoválcový motocykl o obsahu 400 ccm s pohonem zadního kola kardanem,vyráběný s průběžnými změnami pod označením "Geländesport" (tedy něco jako "terénní soutěžní") v letech 1932 - 1938. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München celý článek BMW - motocykl typ R 42Dvouválcový cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, vyráběný v období let 1926-28.Výrobce: Bayerische Motoren-Werke A.G., München celý článek BMW - motocykl typ R 47Výrobce:Bayerische Motoren- Werke A.G. München Půllitrový sportovní motocykl pro jízdu sólo, ale i se sidecarem, vyráběný od konce roku 1926. celý článek BMW - motocykl typ R 47 - závodní verzeMotocykly upravené z typu BMW R47 soukromými jezdci pro silniční závody. celý článekBMW - motocykl typ R 5Dvouválcový motocykl sportovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.Rám umožňoval provoz nejen sólo, ale alternativně i s postranním vozíkem (sidecarem). Výrobce: Bayerische Motoren Werke A G München 13 celý článek BMW - motocykl typ R 51Sportovní motocykl 500 ccm OHVjeden ze čtyř typů stavebnicové řady (R51, R61, R66, R71) s elektricky svařovaným rámem z trubek proměnného průřezu a teleskopickým pérováním obou kol. Vyráběl se v období let 1938 - 1940. Jeho víc než slibnou kariéru zastavil zákaz prodeje soukromým zákazníkům s vypuknutím druhé světové války a zrušení jeho výroby ve prospěch výroby válečné. Výrobce: Bayerische ... celý článek BMW - motocykl typ R 52Cestovní motocykl s dlouhozdvihovým motorem 500 ccm SV, určený pro jízdu sólo i jízdu s postranním vozíkem (sidecarem).Výrobce: Bayerische Motoren Werke, Aktiengesellschaft München13, Deutschland celý článek BMW - motocykl typ R 6Dvouválcový motocykl cestovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.Výrobce: Bayerische Motoren Werke A G München 13 celý článek BMW - motocykl typ R 61Cestovní motocykl pro jízdu sólo, eventuelně i se sidecarem. Výkonově nejslabší typ z modelové řady BMW R 51, R 61, R 66, R 71 z let 1938-9, kromě válců a hlav motoru shodný s ostatními typy řady.Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München celý článek BMW - motocykl typ R 62Těžký motocykl vyloženě cestovního charakteru, určený pro náročný provoz s postranním vozíkem (sidecarem).Výrobce: Bayerische Motoren Werke, München13, Deutschland celý článek BMW - motocykl typ R 63Výrobce:Bayerische Motoren-Werke A.-G. München Sportovní stroj nejen pro sólo, ale i pro jízdu se sidecarem. Nejsilnější model typové řady let 1928-9. A také nejdražší - stál 2.100,- RM (Říšských marek) celý článek BMW - motocykl typ R 66BMW R 66 - předválečná vlajková loď bavorské firmy s vrchovým OHV motorem 600 ccm.Stroj byl vyráběn v letech 1938 - 1940. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München celý článek BMW - motocykl typ R 71Těžký cestovní motocykl, vyráběný v letech 1938-1941, určený hlavně pro provoz se sidecarem. Byl obsahově nejsilnějším typem unifikované řady (R 51, R 61, R 66, R 71), vyráběné od roku 1938.Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München celý článek BMW - motocykl typ R 75 s poháněným sidecaremTěžký vojenský motocykl s poháněným sidecarem (WK - B2)vyráběný v období 1941 - 1945 Dodáván byl pouze do výzbroje německé armády (Wehrmachtu), ne do soukromého sektoru. Výrobce: Bayerische Motoren Werke AG. München celý článek BMW 303Šestiválcový vůz nižší střední třídy.Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München, Werk Eisenach BMW 303 byl první šestiválcový automobil v historii firmy - a zároveň šestiválec obsahově nejmenší. Objem jeho válců byl jen 1.173 ccm. Vyráběl se pouhé dva roky 1933 - 1934 a stal se prvním typem úspěšné stavebnicové řady vozů BMW 309, 303, 315 a 319, stavěných na společném podvozku. ... celý článek BMW 315Šestiválcový vůz střední třídy.Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München, Werk Eisenach BMW 315 byl v podstatě jen "facelift" prvního šestiválcového typu BMW 303. Jedinou změnou totiž byl mírně zvětšený objem motoru z předchozích 1.173 ccm na jeden a půl litru, přesně 1.490 ccm, čímž vůz dostal živější charakteristiku a o deset kilometrů vyšší maximální rychlost. Třistapatnáctka ... celý článek BMW 315/1 - SportDvousedadlový sportovní automobil, vyráběný v letech 1934 - 36.Tento typ byl sportovní verzí, vycházející z osobního automobilu BMW 315. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München celý článek BMW 319Šestiválcový vůz vyšší střední třídy, vyráběný v letech 1934-1937.Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München, Werk Eisenach Osobní vůz na stejném podvozku, jako slabší BMW 315, ale osazený značně silnějším dvoulitrovým motorem o 45 koních, který dával vozu velmi dynamické vlastnosti a až raketové zrychlení. Vyráběl se v celé řadě karosářských variant: jako zavřený dvoudvéřový (Limousine), ... celý článek BMW 319/1 - SportDvousedadlový sportovní automobil, vyráběný v letech 1935 - 37.Tento typ byl silnější verzí o rok staršího typu BMW 315/1, osazenou motorem většího obsahu (1.911 ccm). Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München, závod Eisenach celý článek BMW 320Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období 1937 - 1938 jako dvoudvéřový uzavřený, nebo dvoudvéřový kabriolet.Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach celý článek BMW 321Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období 1939 - 1941 jako dvoudvéřový uzavřený, nebo dvoudvéřový kabriolet.Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach celý článek BMW 325 - Leichter Einheits-Gelände WagenLehký jednotný terénní automobil s oběma poháněnými i ředitelnými nápravami.Byl zařazen do výzbroje Wehrmachtu a vyráběl se ve verzích s motorem BMW nebo Stoewer. Výrobce s motorem BMW: Bayerische Motoren- Werke A.G., Werk Eisenach celý článek BMW 326Pětisedadlový komfortní vůz vyšší třídy s dvoulitrovým dvoukarburátorovým šestiválcem OHV, vyráběný v období 1936 - 1941 ve čtyřdvéřové zavřené a několika verzích otevřené karoserie.Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach celý článek BMW 327Luxusní sportovní 2+2 sedadlový vůz s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období let1937 - 1941 jako kabriolet nebo uzavřené coupé. Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Deutschland celý článek BORGWARD a Hansa-Lloyd lehké 1-tunové nákladní vozyVe třicátých letech produkoval Carl F. W. Borgward svoje nákladní a dodávkové automobily pod firmou Hansa-Lloyd und Goliath – Werke, Bremen. celý článekBORGWARD B 3000Třítunový nákladní automobil klasické koncepce s uspořádáním náprav 4x2.Výrobce: Carl F.W. Borgward Automobil- und Motorenwerke A.G., Bremen-Hemelingen celý článek BRADSHAWAnglický motocykl Omega s olejem chlazeným motorem Bradshaw.Snímek Miloně Dvořáka je ze srazu historických motocyklů Franz Josef´s-Fahrt v rakouském Bad Ischl 2011. celý článek BRENNABOR - typ CMalý osobní automobil s litrovým čtyřválcovým motorem, vyráběný v letech 1931 - 1932.Výrobce: Brennabor Werke Gebr. Reichstein, Brandenburg/Havel, Deutschland celý článek BRUTAROVÁ JaroslavaNikdy v životě mě nenapadlo, že přítomnost, která uplyne a bude nahrazena něčím novým, se jednou pro někoho stane zajímavou historií. Přesvědčuje mě o tom nejen dlouholetý kamarád Petr Hošťálek, ale i dotazy a zájem některých známých o moje vyprávění a vzpomínky.Kromě toho - hodně mých přátel už mezi námi není, já zapomínám, tak proč nevyužít dlouhé zimní večery k popovídání… celý článek BÜSSINGDr. Ing. E. h. Heinrich Büssing (1843 - 1929)Všestranný a úspěšný inženýr, který již v roce 1903 realizoval svůj první nákladní automobil s vlastním motorem a hned rok nato i první autobus. Tento portrét byl uveřejněn na titulní straně podnikového časopisu "Der Mitarbeiter" v roce 1953 u příležitosti 50-letého jubilea výroby nákladních automobilů značky Büssing. celý článek BÜSSING - "Trambus"TRAMBUS je pojem, pod kterým si každý český trucker nejspíš představí legendární sedmitunový náklaďák Škoda 706 RT, vyráběný v šedesátých letech národním podnikem Liaz Mnichovo Hradiště. Ano, těmhle neúnavným a spolehlivým nákladním vozům, vybaveným první skutečně pohodlnou (a navíc dokonce čtyřmístnou) kabinou, se trambus říkalo. Netrvalo dlouho a v návaznosti na to se pak mezi laickou i odbornou ... celý článekBÜSSING-NAG silniční tahač typ ESTechnické údajeRozvor: 3 000 mm Rozcho vpředu: 1 900 mm Rozchor vzadu: 1 790 mm Světlost (uprostřed zadní nápravy): 250 mm Poloměr otáčení: 6 000 mm Největší délka: 4 950 mm Největší šířka: 2 350 mm Největší výška: 2 500 mm Zatížení přední nápravy: 1 800 kg Zatížení zadní nápravy: 4 000 kg Celková váha: 5 800 kg Rychlost: 1.stupeň: 8,2 km/hod. 2.stupeň: 14 km/hod. 3.stupeň: ... celý článek BÜSSING-NAG nákladní typ 305V roce 1936 se ve 24. vydání německé ročenky „Autotypenbuch“ objevil ve třídě nově vyráběných třiapůltunových vozů nákladní Büssing typ 305.Jako výrobce byla uváděna firma Büssing-NAG, Vereinigte Nutzkraftwagen A.- G., Braunschweig, Deutschland, což v překladu znamenalo Büssing-NAG, Spojené Nákladní vozy Akc. Spol., Braunschweig, Německo. celý článek BÜSSING-NAG nákladní typ 375Dieselový nákladní vůz o nosnosti 3,75 až 4 tunyVýrobce: BÜSSING-NAG Vereinigte Nutzkraftwagen A.-G., Braunschweig, Deutschland celý článek |