![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 22 - 1964 ZETOR 25 - traktor PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek)
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
CITROËN - nákladní Typ 23Vyráběl se od roku 1935. Výrobce: Société Anonyme ANDRÉ CITROËN, Francie
Technické údaje Citroën Typ 23:
Motor: řadový benzínový 4-válec Vrtání: Ø 78 mm Zdvih: 100 mm Objem válců: 1.911 ccm Výkon: 42 ks (30,89 kW) při 3.200 ot./min. Karburátor: horizontální, Solex 30 UAHD se sytičem pro studený start Palivové čerpadlo: membránové, poháněné od vačkového hřídele Mazání: tlakové oběžné s olejovou náplní v karteru motoru Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované větrákem Zapalování: bateriové Spojka: suchá, jednolamelová Převodovka: čtyřrychlostní, sešroubovaná s motorem Řazení: dlouhou pákou uprostřed vozu Přenos síly na zadní nápravu: kardanem s celokovovými klouby Citroën (licence Spicer) Hnací náprava: zadní Rozvodovka: s kuželovým převodem Gleason Rám: obdélníkový z lisovaných profilů, vyhnutý přes zadní nápravu Přední náprava: pevná, kovaná, profilu I Pérování vpředu: podélnými listovými péry s teleskopickými tlumiči Zadní náprava: pevná, typ Banjo Pérování vzadu: podélnými listovými péry pod nápravou, doplněné teleskopickými tlumiči Řízení: šnekem a segmentem, volant vlevo Brzdy: mechanické na všechna čtyři kola, se servoúčinkem a plovoucími čelistmi Mazání podvozku: centrální, systém „Monocoup“ Kola: 20“ disková, upevněná šesti šrouby Pneumatiky: 15 x 50 Michelin Confort „Bibendum“, vzadu ve dvojmontáži Rozvor: 3.380 mm Rozvor prodloužený: 3.750 mm (od jara 1940) Rozchod vpředu: 1.620 mm Rozchod vzadu: 1.540 mm Celková délka vozu: 5 040 mm Celková délka prodlouženého vozu: 5 580 mm (po dubnu 1940) Šířka vozu: 1.960 mm Váha podvozku: 1.200 kg Vlastní váha vozu: 2.020 kg Pohotovostní váha vozu: 2.140 kg Nádrž: napříč kabiny, pod sedadlem posádky Spotřeba benzínu na 100 km: 17 litrů Palivo: benzín pro těžké nákladní vozy Spotřeba oleje: „prakticky nulová“ (oficielní znění z prospektu) Nejvyšší rychlost: 70 km/hod. Pohonnou jednotkou byl benzínový vodou chlazený čtyřválec s moderním ventilovým rozvodem OHV, tedy s ventily v hlavě, ovládanými vahadly a tyčkami od vačky, umístěné v karteru. Byl to motor dlouhozdvihový (100 mm), který ale existoval ve dvojím provedení: s vrtáním Ø 72 mm pro menší typ Rosalie 9 CV a s vrtáním Ø 78 mm pro Rosalii 11 CV. Pro nákladní verzi byl logicky zvolen ten větší, téměř dvoulitrový, který i na těžký levný benzín pro užitková vozidla zaručoval výkon 42 koní (téměř 31 kW) při 3.200 otáčkách. Blok i snímací hlava byly odlité z litiny a tlakové oběžné mazání mělo zásobou oleje v karteru. Do rámu byl hnací agregát uložen ve třech odpružených bodech. ) Bateriové zapalování s cívkou a rozdělovačem, mělo automatickou (odstředivou) regulaci předstihu, jak bylo v té době běžné. Po levé straně hlavy bylo sací potrubí, osazené vodorovným karburátorem Solex, k němuž palivo dopravovalo membránové čerpadlo, usazené na pravé straně bloku a poháněné pohyblivým raménkem od excentrického kotouče na vačkovém hřídeli. Na motor byl přišroubován kónický korpus, uvnitř něj byl setrvačník s vestavěnou suchou jednolamelovou spojkou s mechanickým vypínáním. Na to pak navazovala důkladně dimenzovaná čtyřrychlostní převodovka, už tehdy se synchronizovaným třetím a čtvrtým rychlostním stupněm. Agregát byl usazen do rámu ve třech odpružených bodech a proti nežádoucímu tangenciálnímu rozkyvu při záběru byl jištěn čtvrtým bodem na nálitku spojkové komory. Přenos síly od výstupního hřídele na zadní hnací nápravu zajišťoval jednodílný kardan, opatřený na obou koncích celokovovými klouby. U Citroënů je sice označovali jako vlastní výrobek, ve skutečnosti je ale vyráběli na základě licence od známé firmy „Spicer“. měl za základ nýtovaný rám ze dvou podélníků s proměnnou výškou profilu, které byly propojené výlisky pěti příček a vpředu ocelovým nárazníkem. Podélníky byly vyhnuté přes zadní nápravu, takže se rám vyznačoval nízkou stavbou, umožňující použití i pro autobusové nástavby se sníženou podlahou. Obě nápravy byly pevné, odpérované podélnými listovými péry, která vpředu seděla na nápravnici svrchu, zatímco vzadu byla pod nohavice zadní nápravy podvlečena. byla pevná, klasického provedení. Tvořilo ji banjo, vylisované a svařené z ocelového plechu, do kterého se zepředu vkládal celek kompletního soukolí stálého převodu včetně kuželového diferenciálu a zezadu bylo uzavřené přišroubovaným plechovým víkem s kontrolním šroubem hladiny oleje. Náprava byla k podvlečeným svazkům listových per upevněna na každé straně dvojicí dlouhých obloukových třmenů a co bylo v roce 1935 hodně avantgardní - už měla olejové teleskopické tlumiče pérování, o kterých se (vzadu) tehdy nesnilo ani většině vozů osobních!
Přední náprava
byla pevná, zápustkově kovaná do profilu I a svazky listových per na ni byly usazené svrchu. I tady ale pérování doplňovaly teleskopické tlumiče. Řízení bylo šnekové a luxusem u nákladního vozu bylo pohodlné centrální mazání podvozku z místa řidiče systémem „Monocoup“, které nevyžadovalo nic než jednou či dvakrát denně jen sešlápnou nevelký pedál na svislé stěně pod volantem. André Citroën se od samého začátku učil zásadám velkosériové výroby v Americe a tomu také odpovídala konstrukce kabiny vozu, provedená jako celokovová, svařovaná z výlisků. Sedadlo řidiče a spolujezdce bylo vcelku a pod ním byla napříč celé kabiny palivová nádrž, která se plnila po jeho odklopení. Vůz byl zasklen netříštivým sklem a čelní okno bylo vodorovně dělené, s horní částí vyklápěcí směrem vzhůru.
Typ 23 se stal jedním z nejrozšířenějších francouzských dvoutunových nákladních vozů – firma jej nabízela v bohaté řadě nástaveb dodávkových, skříňových, valníkových, sklápěcích i cisternových. Dokonce i jako speciály pro dopravu sudů, dobytka nebo drůbeže a vozy komunální nebo hasičské.
Disponoval využitelným prostorem 7½ krychlových metrů, přičemž výška pod plachtou byla 161 cm. Na obrázku je provedení se zvedáním ručním - klika se nasazovala na čtyřhran pod korboui. Celkový využitelný prostor byl 6,7 krychlových metrů. Toto provedení disponovalo užitným prostorem 8,3 krychlových metrů, výška uvnitř byla 1,95 metru. Praktický byl ale i v zemědělství, kde se jevil jako ideální pro svoz sena, trávy, nebo snopů obilí. Cena za hasičské nástavby nebyla fixní, ale odvíjela se dle individuálních konkrétních požadavků objednatele.
Po prohrané válce s Němci dostala firma Citroën nucenou okupační správu. a musela nákladní vozy Citroën Typ 23 vyrábět dál. Výroba osobních vozů byla německým nařízením zastavena, ale ve výrobě náklaďáků se pokračovalo, především pro potřeby Wehrmachtu, kde se pro svou spolehlivost osvědčovaly zejména při zajišťování zásobování.
Bývá udáváno, že v roce 1940 odebral Wehrmacht kolem 4.000 kusů
Zajímavostí je, že už od roku 1936 byl Citroën Typ 23 nabízen alternativně i s dieselovým motorem (Citroën představil svůj dieselový motor již v roce 1933). Také ten byl čtyřválcový, měl objem 1.767 ccm a výkon 40 koní a v prospektu se uvádělo, že se spokojí se spotřebou 8 - 10 litrů nafty na 100 km.
I když tím provozní náklady měly být jen sedmdesátiprocentní, neprodávaly se ale vozy v dieselové verzi zdaleka tolik, jako vozy s původním motorem benzínovým. Na snímku je v měřítku 1 : 87 od firmy NOREV.
Podklady:
archiv Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích firemní prospekt, vydaný v roce 1936 reklamní fotografie výrobce modelů Norev |