JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


CALTHORPE 250 OHV - Ivory


Retušované vyobrazení z továrního prospektu. Anglický lehký cestovní motocykl se sportovním charakterem, představený v roce 1934.

Výrobce:
CALTHORPE MOTOR CYCLE Co., Barn Street, BIRMINGHAM, England




Když začala Calthorpe Motor Cycle Co. v roce 1928 nabízet kromě černých i motocykly krémově bílé, přispěl jejich atraktivní vzhled (spolu s mimořádnou kvalitou) k jejich obchodnímu úspěchu.
Stroje v bílém lakováním byly nabízeny s přídomkem "Ivory", což v překladu znamenalo "slonovina".
foto Hošťálek foto Hošťálek
Tento stroj se ve výrobním programu firmy objevil poprvé v roce 1934, kdy měl doplnit do té doby nabízenou pětistovku "Major" a třistapadesátku "Junior".
Šlo o technicky zajímavou a vyspělou konstrukci, zvlášť proto, že se jednalo o pouhou dvěstěpadesátku, která z psychologického hlediska musela být pro potenciálního zákazníka levnější než půllitr a třistapadesátka, ačkoliv výrobně byla prakticky stejně drahá. Zatímco cena výrobních operací byla u všech tří modelů téměř stejná, rozdíl v materiálových nákladech byl minimální.
Motor
Šikmý čtyřtaktní jednoválec s ventilovým rozvodem OHV (ventily v hlavě, ovládané vahadly a tyčkami).
Motor měl oběžné mazání "se suchou skříní", kdy provozní náplň oleje nebyla na dně klikové skříně, nýbrž v oddělené zvláštní jímce v přední části karteru, vystavené za jízdy ochlazujícímu proudu vzduchu. Mazání zajišťovalo dvojité zubové čerpadlo, jehož jedna sekce tlačila olej do klikového hřídele, ojničního ložiska a nahoru k ventilovým vahadlům a druhá sekce skapaný olej odsávala z karteru a vracela do jímky. Systém byl vybaven jednak kontrolní tyčkou v plnicím víčku, jednak ručkovým manometrem v přístrojovém panelu nádrže před jezdcem.

Hlava válců
byla litinová, snímací, s rozvidleným výfukovým kanálem pro dva výfuky - tzv. provedení two-port. Spalovací prostor byl polokulového tvaru a umožňoval použití ventilů velkého průměru, uložených v široce rozevřeném úhlu.
Přišroubovaná skříňka vahadel byla provedena jako polouzavřená, odlitá z hliníkové slitiny. Kryté byly jen tyčky a půlka jim ovládaných vahadel, zatímco druhá půlka vahadel, ventilové pružiny i ventily zůstávaly v otevřeném prostoru, chlazené za jízdy vzduchem.

Karburátor
byl dvoušoupátkový AMAC T.T., montovaný ve výrazně šikmé (spádové) poloze, takže musel mít speciálně přetočenou plovákovou komoru - věřilo se, že se spádovým karburátorem má motor výhodnější plnění a při přidání ostřejší akceleraci.
Technické údaje Calthorpe 250 OHV

Motor: dvouvýfukový (two-port) jednoválcový čtyřtakt
Typ: 250c.c. Calthorpe O.H.V.
Vrtání: Ø 67 mm
Zdvih: 70 mm
Obsah: 247 ccm
Kompresní poměr:
Výkon: 10 ks (7,4 kW) při 4.800 ot./min.
Hlava válce: z jemné šedé litiny
Ventily: v hlavě, ovládané tyčkami a vahadly (OHV)
Ventilová vůle: sací 0,10 mm (.004 in), výfukový 0,15 mm (.006 in)
Píst: z tepelně upravené hliníkové slitiny s vysoce bombírovaným dnem
Pístní čep: plovoucí
Počet kroužků: 2 kompresní, 1 stírací
Ojniční ložisko: dvouřadové válečkové
Mazání: oběžné, se suchou skříní a kontrolním manometrem v nádrži
Olejové čerpadlo: zubové dvojité, s výtlačnou a odsávací vratnou sekcí
Olejová nádrž: v přední části karteru motoru
Karburátor: spádově montovaný AMAC T.T., dvoušoupátkový
Filtr vzduchu: standardně jen ssací kornout, filtr pouze na přání
Zapalování: dynamomagnetové Maglita, poháněné ozubenými koly
Zapalování na přání: bateriové s cívkou
Doporučené svíčky: Lodge H.1, KLG H.S.3
Předstih: ručně ovládaný páčkou z řidítek

Primární převod: válečkovým řetězem 1/2" x .205" Coventry (58 článků) v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 1,85 (27 : 50 zubů)

Spojka: vícelamelová s korková v olejové lázni

Převodovka: čtyřstupňová Burman, s ručním řazením
Převodový poměr:
1. rychlost - 1 : 15
2. rychlost - 1 : 10
3. rychlost - 1 . 8
4. rychlost - 1 : 6

Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x .205" Coventry (107 článků)
Převodový poměr: 1 : 2,81 (15 : 37 zubů)

Podvozek:
Rám: dvojitý trubkový, letovaný do mufen
Přední vidlice: trubková paralelogramová Druid s centrálním spirálovým perem
Tlumič pérovaní: třecí, ručně stavitelný
Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný

Sedlo: Terry de Luxe, odpružené dvěma spirálovými pružinami

Kola: drátová 19"palcová
Počet drátů: 36
Ráfek přední: prohloubený 2,5“ x 19“
Pneu přední: 3,00 – 19 (26x3)
Huštění vpředu: 1,4 - 1,5 atm

Ráfek zadní: prohloubený 2,5“ x 19“
Pneu zadní: 3,00/3,25 – 19 (26x3)
Huštění vzadu: 1,8 - 2,00 atm
Brzdy: půlnábojové čelisťové, průměr bubnu Ø 152,4 mm (6 in)

Benzínová nádrž: sedlová, lisovaná z ocelového plechu
Objem benzinové nádrže: 10,25 litru (2¼ Gallon)

Parametry:
Délka: 2.040 mm
Šířka přes řidítka: 770 mm
Výška: 1.030 mm
Rozvor: 1.285 mm
Světlost: 110 mm
Pohotovostní váha stroje: 117 kg
Celková přípustná váha: 237 kg

Spotřeba: 3,5 l / 100 km
Max. rychlost: 100 km/hod.