|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION závodní silniční - 1960 JAWA 350 ccm typ 361 SIDECARY - přehled výrobců PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
CUCCIOLO - DucatiItalský čtyřtaktní motorek obsahu 48 ccm určený k montáži do standardního jízdního kola. Motorek zkonstruoval Aldo Farinelli a Aldo Leoni za války, ve spolupráci s tehdy nevelkou firmičkou Siata, Torino a první zkušební exemplář jezdil už v roce 1944.
Název Cucciollo (italsky "štěně")
dostal motorek údajně kvůli štěkavému hlasu výfuku a štěně, nesoucí ho v zubech, se stalo i jeho logem. Zlé jazyky ovšem tvrdily, že je to označení výkonu, protože čtyřtaktní padesátka prý výkon větší než jedno štěně nemůže mít. Nebyla to pravda, skutečný výkon byl 1¼ koně, tedy 0,92 kW. To sice nebylo moc, ale motorek byl pružný, měl dvě preselektivně řazené rychlosti, a tak na pohon jízdního kola v pohodě stačil.
U nás se tento motorek objevil v poválečných letech, kdy ho začal dovážet a prodávat Jaroslav Juhan z Prahy.
V roce 1950 o něm podrobněji referoval časopis Motocykl: Čtyřtaktní italský motorek Cucciolo má ventily v hlavě.Obsah 48 ccm. Montuje se pod střed pedálů. Pohyb se na zadní kolo převádí řetězem. Spotřebuje 1 litr benzínu na 100 km . Spotřeba oleje je o 3/4 menší než u dvoutaktu. Montuje se mezi pedály třemi třmeny, vybavenými gumovými vložkami. Výkon 1,25 koně. Motor obsahuje rychlostní skříňku se dvěma rychlostmi. Disková spojka je v oleji. Celý motor váží 9,8 kg. Má svíčku 12 mm a dosahuje až 5 200 ot./min. Ve Švýcarsku stojí 460 frs. Namontován na kole s odpérovanou vidlicí, jež je vybaveno bubnovými brzdami a tachometrem, stojí 900 frs. Lehká nákladní tříkolka Cucciolo pro zavazadla až do váhy 80 kg stojí 1 090 frs (v té době byl švýcarský frank za 12 Kčs).
Kresba "rozebraného" motoru z italského časopisu Moto Cyclismo, použitá jako ilustrace k článku ing. Jaroslava Hausmana v šestém čísla časopisu Motocykl 1950.
Obrázek motorového kola Cúcciolo v originálním italském rámu, doplněný stručným popisem, který byl uveřejněn v časopise Svět motorů v roce 1948.
V dubnovém čísle časopisu Motocykl 1949 se objevil tento obrázek invalidní tříkolky s motorem Cucciolo, kterou Jaroslav Juhan vystavoval na jarních Pražských výstavních veletrzích 1949.
V roce 1952 koupil p. Čambula z Českých Budějovic od pražského zástupce Jaroslava Juhana motorek Cúcciolo, protože nebyl u svého motorového kola Express spokojen s původním motorem Fichtel & Sachs, typ "Saxonette" (60 ccm). Motorek Cúcciolo kupodivu dokázal tahat i malý sidecar, ve kterém vozil svého synka.
Dnes je tento exponát k vidění v Jihočeském motocyklovém museu v Českých Budějovicích, už ale bez sidecaru, který se nedochoval.
Aviatik petr Šlechta z českých Budějovic si postavil tohle motorové kolo s motorek Cúcciolo. Ve svém celoživotním přesvědčení, že váha je největší nepřítel (byl to zejména plachtař), použil co nejlehčí rám i vidlici, což se pro zástavbu pomocných motorků do jízdních kol příliš nedoporučovalo...
|