JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


DKW typ NZ 250


Výrobce:
AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland

Dvoutaktní motocykl s jednoválcovým motorem 250 ccm v bloku se čtyřrychlostní převodovkou.
Vyráběl se v období 1938-1941.
Celkem bylo vyrobeno cca 26.700 těchto dvěstěpadesátek.
Zatímco v tiskovinách a prospektech používala motocyklová továrna v Zschopau logo s kruhy Auto-Union dole, vodové obtisky, které se lepily na nádrže a na zadní blatník motocyklů DKW, měly zlaté kruhy Auto-Union nahoře.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje DKW NZ 250:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou
Typ: NZ 250
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 247 ccm
Kompresní poměr:
Maximální výkon: 9 ks (6,62 kW)
Mazání: směsí benzínu s olejem
Karburátor: Amal M 76/426, nebo Bing AJ 2/24, nebo Graetzin H 24/24
Zapalování: 6 V, dynamobateriové s odstředivým regulátorem předstihu
Spínací skříňka: Hassag, nebo Hella, v levé části nádrže
Dynamo: 6V – 50 / 75W na pravém konci klikového hřídele
Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Předstih:
Svíčka:

Primární převod: uzavřeným válečkovým řetězem 3/8 x 3/8" v olejové lázni
Počet článků: 64
Převodový poměr: 20 zubů na kolečku motoru : 52 zubů na koši spojky

Spojka: vícelamelová v olejové lázni (3 korkem obložené lamely)
Tloušťka korkového obložení: 7 mm
Náplň: motorový olej

Převodovka:
4-rychlostní, v bloku s motorem, vyjmutelná bez montáže motoru z rámu
Řazení: nožní (vlevo), spřažené s ručním po pravé straně nádrže
1. rychlost -
2. rychlost -
3. rychlost -
4. rychlost -

Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8 x ¼“
Počet článků: 122

Rám:
Schválený pro provoz se sidecarem!
Přední část: jednoduchý uzavřený svařenec z lisovaných profilů
Zadní část: trojúhelníkové svařence z profilů, přišroubované
Přední vidlice: paralelogramová, s lisovanými plechovými šavlemi a tlumičem řízení
Přední pérování: centrální spirálovou pružinou, doplněné třecím tlumičem

Kola: 19“ drátová
Pneumatiky: 3,00 – 19

Objem nádrže: 14 l

Brzdy: mechanické čelisťové
Brzdové bubny: úzké, Ø mm
Ovládání přední brzdy: páčkou a bowdenem
Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem a táhlem na pravé straně

Sedlo: výkyvné seřiditelné, nejdřív kožené Framo, později gumové Pagusa

Parametry:
Největší délka: 2.100 mm
Šířka (přes řidítka): 770 mm
Výška: 920 mm
Rozvor: 1.350 mm
Světlost:
Výška sedla nad zemí:

Vlastní váha (bez paliva): 129 kg
Pohotovostní váha: 143 kg
Dovolené zatížení:
Celková přípustná váha:

Spotřeba: 3,5 l / 100 km
Max. rychlost: 95 km/hod. (se sidecarem přes 70 km/hod.)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dvěstěpadesátka DKW NZ 250 se prodávala za 725,- RM (Říšských Marek)

Byla ale nabízena i na splátky při složení základní částky 185,- RM:

6-měsíční = 5 splátek á 95,- RM + 1 splátka 94,50 RM což vycházelo celkem na 754,50 RM
9-měsíční = 8 splátek á 65,- RM + 1 splátka 64,- RM což vycházelo celkem na 769,- RM
12-měsíční = 11 splátek á 50,- RM + 1 splátka 48,50 RM což vycházelo celkem na 738,50 RM
15-měsíční = 14 splátek á 41,- RM + 1 splátka 39,- RM což vycházelo celkem na 798,- RM
Takhle referoval o nové dvěstěpadesátce DKW NZ 250 československý motoristický časopis Motor Revue.
V textu je ovšem chyba: vrtání motoru má být 68 mm, nikoliv 86 mm a na vyobrazení ve skutečnosti není dvěstěpadesátka, nýbrž podle opticky mnohem mohutnějšího válce, zcela vyplňujícího prostor pod nádrží, třistapadesátka.
U nás prodával stroje DKW Generální zástupce „Motobursa“ Ing. A. Vávra, z jehož popudu časopis Motor Revue uveřejnil jak zprávu o nové dvěstěpadesátce, tak i následující dvojjazyčnou reklamu.
V květnovém čísle předválečného časopisu Motor Revue se objevila tato zpráva o tvrdé vytrvalostní zkoušce nových typů na 50.000 kilometrů, kterou firma DKW podnikla na závodním okruhu Nürnburgring.
Prospekt NZ 250 z roku 1937 v němž píše zákazník:

...mám za sebou již 12.000 km a dodnes jsem nedal za opravy ani pfenik. Vím, že nejsem jediný, kdo vám píše takovýto dopis, ale přesto se chci s vámi o mou zkušenost podělit. Mnozí mí známí se na mé doporučení také pro DKW rozhodli, jsou mi za to vděčni a já si jen přeji, aby všichni motocykisté byli spokojeni tak, jako já a všichni jezdci na DKW.
Schmalenbeck, 28. ledna 1936

Nové modely NZ byly senzací po celém světě
tohle je ukázka reklamy ve Francii, kde se dvěstěpadesátka nabízela za 460,- franků.
Zámek řízení
vložený z pravé strany do krku rámu byl jedním z velmi brzy zavedených vylepšení modelů NZ.
Rám DKW NZ 250
shodný i pro silnější třistapadesátku DKW NZ 350, byl tehdejšími odborníky považován za mistrovský kousek. Byl elektricky svářený ze dvou zrcadlově lisovaných půlek a tvořil celek, který mohutně vypadal, ale přitom byl lehký i tuhý.
Trojúhelníkovitě se sbíhající zadní šavle, které byly rovněž provedeny jako výlisky ze silného plechu, se k rámu přitahovaly čtyřmi dlouhými šrouby přes ocelolitinové distanční mezikusy.
Snímek ze svařovny rámů - z archivu liberecké tiskárny. Nevýhodou tohoto rámu, nesouvisející ovšem s vlastnostmi motocyklu, se tradovala tak velká spotřeba proudu při jeho sváření, že svařovací linka směla pracovat až po půlnoci, v noční směně, kdy už Zschopau spalo, jinak fabrika vyhazovala pojistky v celém městě – když se uváží svár po celém obvodu zvnějšku a ještě tentýž zevnitř, asi to opravdu byla pořádná porce spotřebované energie!
Motor
Detailní pohled na motor
jehož vejčitý tvar monobloku i souose montované páky řazení i startování se za války staly inspirací při vývoji legendárního "péráku" Jawa.
Bakelitová skříňka za karburátorem, přišroubovaná z levé strany k držáku baterie, obsahovala jednak zapalovací cívku, jednak i dvoupatronový regulátor dobíjení.
Klíček spínací skříňky
archiv Hošťálek archiv Hošťálek Katalog náhradních dílů
který byl společný pro oba modely
DKW NZ 250 i DKW NZ 350.
Galerie fotografií: archiv MUDr. Libor Zdařil
"Tátova dékávka..."
Dobový snímek hýčkaného a v padesátých letech bohatě chromovaného stroje, poskytnutý z archivu MUDr. Libora Zdařila.