|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP AERO - sidecary Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c TAP - sidecary Tlustoš Kbely OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
DKW typ NZ 250Výrobce: AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland Dvoutaktní motocykl s jednoválcovým motorem 250 ccm v bloku se čtyřrychlostní převodovkou. Vyráběl se v období 1938-1941. Celkem bylo vyrobeno cca 26.700 těchto dvěstěpadesátek.
Zatímco v tiskovinách a prospektech používala motocyklová továrna v Zschopau logo s kruhy Auto-Union dole, vodové obtisky, které se lepily na nádrže a na zadní blatník motocyklů DKW, měly zlaté kruhy Auto-Union nahoře.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje DKW NZ 250: Motor: Jednoválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Typ: NZ 250 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 247 ccm Kompresní poměr: Maximální výkon: 9 ks (6,62 kW) Mazání: směsí benzínu s olejem Karburátor: Amal M 76/426, nebo Bing AJ 2/24, nebo Graetzin H 24/24 Zapalování: 6 V, dynamobateriové s odstředivým regulátorem předstihu Spínací skříňka: Hassag, nebo Hella, v levé části nádrže Dynamo: 6V – 50 / 75W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Předstih: Svíčka: Primární převod: uzavřeným válečkovým řetězem 3/8 x 3/8" v olejové lázni Počet článků: 64 Převodový poměr: 20 zubů na kolečku motoru : 52 zubů na koši spojky Spojka: vícelamelová v olejové lázni (3 korkem obložené lamely) Tloušťka korkového obložení: 7 mm Náplň: motorový olej Převodovka: 4-rychlostní, v bloku s motorem, vyjmutelná bez montáže motoru z rámu Řazení: nožní (vlevo), spřažené s ručním po pravé straně nádrže 1. rychlost - 2. rychlost - 3. rychlost - 4. rychlost - Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8 x ¼“ Počet článků: 122 Rám: Schválený pro provoz se sidecarem! Přední část: jednoduchý uzavřený svařenec z lisovaných profilů Zadní část: trojúhelníkové svařence z profilů, přišroubované Přední vidlice: paralelogramová, s lisovanými plechovými šavlemi a tlumičem řízení Přední pérování: centrální spirálovou pružinou, doplněné třecím tlumičem Kola: 19“ drátová Pneumatiky: 3,00 – 19 Objem nádrže: 14 l Brzdy: mechanické čelisťové Brzdové bubny: úzké, Ø mm Ovládání přední brzdy: páčkou a bowdenem Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem a táhlem na pravé straně Sedlo: výkyvné seřiditelné, nejdřív kožené Framo, později gumové Pagusa Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka (přes řidítka): 770 mm Výška: 920 mm Rozvor: 1.350 mm Světlost: Výška sedla nad zemí: Vlastní váha (bez paliva): 129 kg Pohotovostní váha: 143 kg Dovolené zatížení: Celková přípustná váha: Spotřeba: 3,5 l / 100 km Max. rychlost: 95 km/hod. (se sidecarem přes 70 km/hod.) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dvěstěpadesátka DKW NZ 250 se prodávala za 725,- RM (Říšských Marek)
Byla ale nabízena i na splátky při složení základní částky 185,- RM: 6-měsíční = 5 splátek á 95,- RM + 1 splátka 94,50 RM což vycházelo celkem na 754,50 RM 9-měsíční = 8 splátek á 65,- RM + 1 splátka 64,- RM což vycházelo celkem na 769,- RM 12-měsíční = 11 splátek á 50,- RM + 1 splátka 48,50 RM což vycházelo celkem na 738,50 RM 15-měsíční = 14 splátek á 41,- RM + 1 splátka 39,- RM což vycházelo celkem na 798,- RM
Takhle referoval o nové dvěstěpadesátce DKW NZ 250 československý motoristický časopis Motor Revue.
V textu je ovšem chyba: vrtání motoru má být 68 mm, nikoliv 86 mm a na vyobrazení ve skutečnosti není dvěstěpadesátka, nýbrž podle opticky mnohem mohutnějšího válce, zcela vyplňujícího prostor pod nádrží, třistapadesátka. U nás prodával stroje DKW Generální zástupce „Motobursa“ Ing. A. Vávra, z jehož popudu časopis Motor Revue uveřejnil jak zprávu o nové dvěstěpadesátce, tak i následující dvojjazyčnou reklamu.
V květnovém čísle předválečného časopisu Motor Revue se objevila tato zpráva o tvrdé vytrvalostní zkoušce nových typů na 50.000 kilometrů, kterou firma DKW podnikla na závodním okruhu Nürnburgring.
Prospekt NZ 250 z roku 1937 v němž píše zákazník:
...mám za sebou již 12.000 km a dodnes jsem nedal za opravy ani pfenik. Vím, že nejsem jediný, kdo vám píše takovýto dopis, ale přesto se chci s vámi o mou zkušenost podělit. Mnozí mí známí se na mé doporučení také pro DKW rozhodli, jsou mi za to vděčni a já si jen přeji, aby všichni motocykisté byli spokojeni tak, jako já a všichni jezdci na DKW. Schmalenbeck, 28. ledna 1936
Nové modely NZ byly senzací po celém světě
tohle je ukázka reklamy ve Francii, kde se dvěstěpadesátka nabízela za 460,- franků.
Zámek řízení
vložený z pravé strany do krku rámu byl jedním z velmi brzy zavedených vylepšení modelů NZ.
Rám DKW NZ 250
shodný i pro silnější třistapadesátku DKW NZ 350, byl tehdejšími odborníky považován za mistrovský kousek. Byl elektricky svářený ze dvou zrcadlově lisovaných půlek a tvořil celek, který mohutně vypadal, ale přitom byl lehký i tuhý. Trojúhelníkovitě se sbíhající zadní šavle, které byly rovněž provedeny jako výlisky ze silného plechu, se k rámu přitahovaly čtyřmi dlouhými šrouby přes ocelolitinové distanční mezikusy.
Nevýhodou tohoto rámu, nesouvisející ovšem s vlastnostmi motocyklu, se tradovala tak velká spotřeba proudu při jeho sváření, že svařovací linka směla pracovat až po půlnoci, v noční směně, kdy už Zschopau spalo, jinak fabrika vyhazovala pojistky v celém městě – když se uváží svár po celém obvodu zvnějšku a ještě tentýž zevnitř, asi to opravdu byla pořádná porce spotřebované energie!
Detailní pohled na motor
jehož vejčitý tvar monobloku i souose montované páky řazení i startování se za války staly inspirací při vývoji legendárního "péráku" Jawa. Bakelitová skříňka za karburátorem, přišroubovaná z levé strany k držáku baterie, obsahovala jednak zapalovací cívku, jednak i dvoupatronový regulátor dobíjení.
"Tátova dékávka..."
Dobový snímek hýčkaného a v padesátých letech bohatě chromovaného stroje, poskytnutý z archivu MUDr. Libora Zdařila. |