|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 15 - traktor SIDECARY - přehled výrobců 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček"
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
DKW automobil - typ Front Luxus Sport - F5 K 700
Dvousedadlový sportovní roadster DKW Front Luxus Sport typu F5 K s dvouválcovým dvoutaktním motorem 700 ccm a předním náhonem.
Výrobce: Zschopauer Motorenwerke, J. S. Rasmussen A.G., Werk Berlin-Spandau, Deutschland
Vznik tohoto typu byl dán záměrem společnosti AUTO-UNION, podle nějž měla každá z jeho čtyř značek představit v sezóně 1935 dvousedadlový vůz sportovního charakteru:
Firma Horch tedy na jaře 1935 ukázala svůj typ 855 s pětilitrovým řadovým osmiválcem a to ve firemních výstavních prostorách Auto-Unionu v berlínském Capitolu.
Protože bylo jasné, že dvoumístných sport-roadsterů se neprodá moc, že budou spíš luxusní prezentací značky, nechávaly se realizovat u externích karosářů. Na první fotografii je příklad provedení od karosárny Gläser, Dresden, na druhé od karosárny Erdmann & Rossi, Berlin.
Ve stejné době předvedla firma Audi na Berlínském autosalonu Audi Front 225 Special-roadster, který měl pod svou předlouhou kapotou nejen řadový šestiválec 2.257 ccm, ale ještě i převodovku a rozvodovku předního náhonu.
A firmou Wanderer měl být představen typ W 25 K, dvoumístný roadster s šestiválcovým SV motorem 1.950 ccm s kompresorem Roots, jenže to se nepodařilo. Firma nedokázala v požadovaném termínu vůz dokončit, takže k jeho předvedení veřejnosti došlo až v roce 1936, tedy o rok později.
Nejmenším roadsterem koncernu se stal dvoutaktní
DKW Front Luxus Roadster F5. K jeho premiéře ale nedošlo v Berlíně, společně s vozy Horch 855 a Audi Front 225, nýbrž už měsíc předem v Holandsku, na Autosalonu v Amsterdamu. Ani v tomto případě se realizací roadsteru nezabývala sama firma DKW. Návrh karoserie byl zadán konstrukční kanceláři Horch a následná realizace byla objednána v karosárně Hornig-Meerane, cca 40 km od Zwickau, kde v žádaném termínu zhotovili první dva vozy. Na tomto snímku je první z nich, který měl výkroj dveří menší, než u pozdějších sériových provedení. Druhý byl realizován s šípově lomeným předním sklem, ve stylu sesterských roadsterů Horch, Audi a Wanderer, ale zůstalo jen u jednoho exempláře. "Dékávce" muselo stačit jednodušší čelní sklo vcelku, zato ale s možností ho sklopit, což neměl ani Horch, ani Audi, ani Wanderer.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje roadsteru DKW F5 Sport: Motor: řadový dvouválcový dvoutakt, vodou chlazený Uspořádání: ve společném bloku s převododvkou i rozvodovkou přední nápravy Počet válců: 2 Pracovní způsob: tříkanálový s vratným vyplachováním a plochými písty Vrtání: Ø 76 mm Zdvih: 76 mm Obsah: 692 ccm Výkon: 20 ks při 3.500 ot./min. Kompresní poměr: 5,9 : 1 Karburátor: horizonfální Solex 30 BFLH / 44 Chlazení: vodní, termosyfonové, za příplatek s elektrickým větrákem za chladičem Obsah vody v chladiči: 8 litrů Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru 1 : 20 (od června 1936 1 : 25) Zapalování: 6V, dynamobateriové se dvěma přerušovači a dvěma cívkami Dynamo: Dynastart 90 W (současně sloužící i jako starter) Baterie: 6V - 60 Ah, uložena v motorovém prostoru Převody: Společný blok motor-převodovka-rozvodovka napříč za přední nápravou Spojka: vícelamelová, běžící v olejové lázni Převodovka: třírychlostní s vypínatelným volnoběhem, bez synchronizace Řazení: "deštníkovou" rukojetí uprostřed palubní desky Převodové poměry: 1. rychlost - 1 : 3,17 2. rychlost - 1 : 1,69 3. rychlost - 1 : 1 Primární převod: dvojitým řetězem, poměr 1 : 2 Převod rozvodovky: čelními koly se šikmým ozubením, poměr 1 : 3,05 Přední náprava: hnací, dělená s nezávislým pérováním kol Přední pérování: dvojicí příčných listových per nad sebou Přední tlumiče: hydraulické pákové (dvojčinné) Řízení: šnekové, volant vlevo Zadní náprava: pevná, s příčným listovým pérem (Schwebeachse) a dvěma vzpěrami Zadní tlumiče: hydraulické pákové (dvojčinné) Kola: Model 1935: 17" drátová (s dlouhými dráty), upevněná 4 maticemi Model 1938: 17" drátová (s krátkými dráty), upevněná 4 maticemi Pneumatiky: 4,50 - 17" Model 1939: 16" drátová, upevněná 4 maticemi Pneumatiky: 4,50 - 16" Brzdy: Rozvor: 2.400 mm Rozchod vpředu: 1.110 mm Rozchod vzadu: 1.220 mm Délka: 3.450 mm Šířka: 1.450 mm Výška: 1.440 mm Vlastní váha vozu: 665 kg Přípustné zatížení: 330 kg Max. rychlost: 85 km/hod. Spotřeba na 100 km: 7 - 8 litrů směsi -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Karoserie roadsteru byla velmi hezká, se sklápěcím předním oknem v chromovaném rámu a hluboce prostřiženými dvířky stylu "lokty ven". Dominantní byla především dlouhá kapota. Tak dlouhá, že na rozdíl od téměř všech vozů na světě, měla ne dva, ale tři kapotové uzávěry na každé straně.
Legrační ovšem bylo, když se kapota otevřela a pod ní se v přední části krčil pouhý dvouválec, uložený napříč a chronicky známý ze všech osobních vozů DKW. Aby prostor nepůsobil prázdně, byla ho dobrá polovina za motorem vyplněna obrovskou šedesátilitrovou nádrží, která u tohoto lehkého automobilu s motorem obsahu pouhých 700 ccm neměla v podstatě využití...
Barevné provedení
DKW F 5 Roadster se nabízel ve třech standardních barvách: 1) světle šedý 2) tmavě hnědočervený 3) třešňově červený s černými blatníky Kromě toho, samozřejmě za příslušný příplatek, ho mohl zákazník dostat v jakémkoliv barevném provedení si přál...
1940-1945
Hodně nezvyklé použití pro tento lehký sportovní vůz - jako zrekvírovaný a přestříkaný do nijak slušivé polní šedi ve službách zdravotníků Wehrmachtu. Snímek je z knihy Reinharda Franka "Personenkraftwagen der Wehrmacht" (Osobní vozy Wehrmachtu).
1968
Petr Hošťálek, autor těchto stránek, který v šedesátých letech také jeden sportovní vůz DKW Front Luxus Sport F 5 K 700 vlastnil, používal jej mimo jiné i k dennímu dojíždění z Liberce do AZNP Mladá Boleslav, kde od roku 1968 připravoval tovární museum. Vůz, se kterým jezdil za každého počasí, byl svižný a poměrně pohodlný. V partii sedadla široký tak, že nebyl problém jezdit v něm celkem pohodlně ve třech vedle sebe, zejména když děvčata byla štíhlá. V zavazadlovém prostoru za odklápěcími opěradly bylo ale místo tak na aktovku a složenou deku... Na snímku ze zimy 1968 jsou vpředu alternativní disky z východoněmeckého P 70, obuté do zimních pneu 5,00 - 16 Barum Polar a vzadu disky z vozu BMW 319, protože na originální 17"-palcová drátěná kola nebyly pneumatiky. Vpředu měl vůz přidané velké mlhovky Assmann o průměru skel Ø 170 mm. V pozadí je čtyřsedadlový "litr" Aero Martina Staucha z Prahy, který přijel do Liberce na návštěvu... ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roadster DKW F 5 Front Luxus Sport pražského sběratele p. Růžičky je u nás asi ten nejznámější. Tady je z doby ještě před revolucí, kdy měl nepůvodní o rok novější kola pro 16-palcové pneumatiky, které tehdy byly naprosto k nesehnání.
Fotografie, která byla pořízena na tradičním srazu veteránů, pořádaném každoročně v Domažlicích, se dostala až na titulní stranu reklamního kalendáře, vydaného firmou AUTO UNION.
2009
... a tentýž F 5 Front Luxus Sport Jirky Růžičky, tady už v současném stavu, zachycený na každoročním značkovém srazu vozidel DKW v Lažanech - foto Hošťálek
Protože Růžičků jezdí kdejakou akci, tak tentýž vůz při vzpomínkových závodech 1.000 mil československých.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1980
S tímto vozem pravidelně jezdila do Domažlic paní Rita Braune z Drážďan (tehdy DDR) na závody do vrchu Vavřineček (první snímek z 23. 6. 1980) i na spoustu dalších veteránských akcí nejen u nás. Takhle vypadal její vůz před renovací.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1960 + V šedesátých letech u nás jezdil i tento hezký exemplář s pražskou poznávací značkou, který měl disky kol z k nám dováženého poválečného vozu P 70 Kombi, protože v té době byly sedmnáctipalcové pneumatiky 4,50 - 17" na originální drátěná kola naprosto nesehnatelné...
2017
DKW F5 Sport na originálních sedmnáctipalcových kolech - obrázek z reklamy na Oldtimer-pneumatiky HEIDENAU Reifen, uveřejněné v ADAC Oldtimer-Ratgeber pro roky 2017/2018.
DKW Front - Karroserie Ihle
Mimořádně zajímavá je tato karosářská kreace dvousedadlového roadsteru, realizovaná na podvozku DKW firmou Ihle (štítek dole před dveřmi), která maskou chladiče i šípovitým předním oknem připomíná víc bavoráka, než dvoutaktní dékávku s předním pohonem. Usvědčující jsou ale ta 19" kola s úzkými motocyklovými pneumatikami...
Jak dokazuje tato dobová reklama z tisku firma IHLE z Bruchsalu nabízela od roku 1937 celokovové sportovní dvousedadlové karoserie na podvozky prakticky všech typů DKW s předním náhonem a to nejen formou firemní přestavby, ale pro šikovné zájemce i jako prodejní karoserie k vlastní montáži.
Jak to, že je firma BMW nežalovala za ten typický předek s dvojicí oválných ledvinek? Tahle maska byl totiž originální nápad bratří Ihleových, který firma BMW od nich převzala... |