|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov 2010 - Renovace motoru A.K.D. Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
DKW typ NZ 350
Výrobce:
AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland Dvoutaktní motocykl s jednoválcovým motorem 350 ccm v bloku se čtyřrychlostní převodovkou. Vyráběl se v období 1938-1943, nejprve jako civilní, později jako typ NZ 350-1 WH pro potřeby Wehrmachtu. Celkem bylo vyrobeno úctyhodných 45.300 exemplářů.
Tisková fotografie DKW NZ 350 se stručným popisem, ze začátku roku 1939.
V překladu: Moderní stroj s centrálním skříňovým rámem, 4-rychlostní převodovkou v bloku, nožním řazením získává v roce 1939 dík technickým vylepšením motoru, pístních kroužků, zapalování a pod. dalekosáhle zlepšené jízdní vlastnosti: zvýšení výkonu a klidnějšího chodu motoru při snížené spotřebě.
Logo a obtisk
Zatímco v tiskovinách a prospektech používala továrna logo s kruhy Auto-Unionu dole, vodové obtisky, které se lepily na nádrže motocyklů DKW, měly zlaté kruhy Auto-Union nahoře.
Motor Revue
Takhle referoval o nových motocyklem DKW NZ předválečný československý časopis Motor Revue. V textu se ale objevily dvě chyby: vrtání motoru mělo být 68 mm, nikoliv 86 mm. A na vyobrazení nebyla dvěstěpadesátka, nýbrž podle větší přední brzdy a podle opticky mnohem mohutnějšího válce, zcela vyplňujícího prostor pod nádrží, třistapadesátka.
4 rychlosti
Reklamní černobílá pérovka, zdůrazňující čtyři rychlostní stupně, spřažené nožní a k tomu ruční řazení, že je to dvoutakt s výkonem 11,5 koní a že má skříňový centrální rám to vše za inzerovanou cenu jen 875,- RM (Říšských Marek) Motocykl byl ale nabízen i na splátky při složení základní částky 220,- RM: 6-měsíční = 5 splátek á 115,- RM + 1 splátka 116,- RM což vycházelo celkem na 911,- RM 9-měsíční = 8 splátek á 79,- RM + 1 splátka 76,50 RM což vycházelo celkem na 928,50 RM 12-měsíční = 11 splátek á 61,- RM + 1 splátka 55,- RM což vycházelo celkem na 946,- RM 15-měsíční = 14 splátek á 50,- RM + 1 splátka 43,50 RM což vycházelo celkem na 963,50 RM
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje DKW NZ 350: Motor: Jednoválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 72 mm Zdvih: 85 mm Obsah: 343ccm Kompresní poměr: Maximální výkon: 11,5 ks (8,46 kW) Ojniční ložisko: nedodávalo se zvlášť, pouze kompletní klika i s ojnicí Uložení kliky: 1ks kuličkové ložisko 6204, 3 ks válečkové ložisko s klecí a válečky Ø 5 x 12 mm Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Množství oleje v motoru: 1 litr Karburátor: Amal M 76/426, nebo Bing AJ 2/24, nebo Graetzin H 24/24 Filtr vzduch: Knecht, se síťkou občas vlhčenou olejem Zapalování: 6 V, dynamobateriové s odstředivým regulátorem předstihu Základní nastavení předstihu: 6,5 mm před HÚ (bez rozevření odstředivých závažíček) Dynamo: 6V - 45/70W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Svíčka: 175 T1 Spojka: vícelamelová v olejové lázni (3 korkem obložené lamely) Tloušťka korkového obložení: 7 mm Náplň: motorový olej Primární převod: uzavřeným válečkovým řetězem 3/8 x 3/8“ v olejové lázni Počet článků: 64 Převodový poměr: 24 zubů na kolečku motoru : 52 zubů na koši spojky Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním a spřaženým ručním řazením 1. rychlost - 2. rychlost - 3. rychlost - 4. rychlost - Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8 x ¼“ Počet článků: 104 Rám: schválený pro provoz se sidecarem! Přední část: jednoduchý uzavřený svařenec z lisovaných profilů Zadní část: trojúhelníkové svařence z profilů, přišroubované Přední vidlice: paralelogramová, s lisovanými plechovými šavlemi a tlumičem řízení Přední pérování: centrální spirálovou pružinou, doplněné třecím tlumičem Sedlo: výkyvné seřiditelné, nejdřív kožené Framo, později gumové Pagusa Kola: 19" drátová Pneumatiky: 3,25 – 19 Huštění vpředu: 1,2 atü Huštění vzadu solo: 1,4 - 1,6 atü podle váhy jezdce Huštění vzadu se spolujezdcem: 1,9 - 2,3 atü podle váhy spolujezdce Brzdy: mechanické čelisťové Brzdové bubny: Ø 150 mm, půlbubnové Ovládání přední brzdy: páčkou a bowdenem Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem a táhlem na pravé straně Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka (přes řidítka): 770 mm Výška: 920 mm Rozvor: 1.350 mm Světlost: Výška sedla nad zemí: Vlastní váha (bez paliva): 135 kg Pohotovostní (natankovaná) váha: 145 kg udávaná na štítku Dovolené zatížení: Celková přípustná váha: 310 kg Objem nádrže: 14 l Spotřeba: 3,8 l / 100 km Max. rychlost: 105 km/hod. (dle prospektu) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konstrukce monoblokového motoru DKW NZ
byla v předválečných letech celým světem považována za nejvyšší standard, za ztělesnění toho, jak má moderní motor vypadat. Zvenku byl blok motoru hladký, elegantního oválného tvaru.
Z tohoto řezu motorem je vidět dokonalý tvar přepouštěcích kanálů válce, tvořený vkládanými hliníkovými vičky (zvenku upevněnými dvěma šroubky). Ve spodní úvrati dokonale lícovaly přepouštěcí kanály s mírně zaobleným dnem pístu, což podporovalo plnění motoru.
Primární převod
byl válečkovým řetězem, běžícím v olejové lázni pod levým víkem motoru. Za primárním převodem, částečně krytý košem spojky, byl startovací segment. Startovací i řadicí páka na společném hřídeli byly originálním řešením, které během válečných let při vývoji "péráka" okopírovala Jawa.
Převodovka
Na tomto řezu je vidět, že šlo o 4-stupňovou převodovku s koly ve stálém záběru, kde předlohový hřídel byl uložen ve dvou kuličkových ložiskách vespod. Vstupní hřídel nesoucí koš spojky, i hlavní hřídel byly duté a jejich vývrtem procházela vypínací tyčka zvenčí regulovatelné spojky.
Nastavení spojky
bylo u modelů NZ jednoduché a nevyžadovalo žádné nářadí. Stačilo rukou pootočit regulačním knoflíkem vprostřed pravého víka motoru, hned za krytem zapalování. Maznička za regulačním knoflíkem byla určena k mazání šnekového vypínacího ústrojí spojky. Na válci motoru jsou dobře patrná světlejší hliníková víčka přepouštěcích kanálů, přitažená dvojicí šroubků.
Rám
byl tehdejšími odborníky považován za mistrovský kousek – ze dvou zrcadlově lisovaných půlek se elektricky svářel ve švu a tvořil celek, který vypadal až nezvykle mohutně, ale přitom byl lehký i tuhý. Trojúhelníkovitě se sbíhající zadní šavle byly rovněž výlisky ze silného plechu, které se k rámu se přitahovaly dlouhými šrouby přes ocelolitinové distanční mezikusy.
Jedinou nevýhodou elektricky svařovaného rámu, nesouvisející ovšem s vlastnostmi motocyklu, se tradovala tak velká spotřeba proudu při jeho výrobě, že svařovací linka směla pracovat až po půlnoci, v noční směně, kdy už Zschopau spalo, jinak fabrika vyhazovala pojistky v celém městě…
Továrna DKW byla ve vylepšování svých výrobků velmi agilní, takže změny dílů oznamovala formou dotisků k původním katalogům náhradních dílů.
Viz například tento dotisk 58a doplňující původní katalog 58.
Zámek řízení
s vkládací patentní vložkou byl jedním z velmi brzy zavedených vylepšení strojů řady NZ 250/350.
V kombinaci se sidecarem
Typ DKW NZ 350 byl se svými téměř 12 koňmi (8,46 kW) výkonu pokládán za dostatečně silný i pro provoz se sidecarem. Továrna v Zschopau vlastní sidecary nevyráběla, takže stroj nabízela se sidecarem známého výrobce Stoye-Fahrzeugbau, Leipzig, konkrétně s typem, vyráběným již od roku 1934.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DKW NZ 350 GS - "Geländesport"
Ve sportovní úpravě se za příplatek dělala dékávka NZ 350 GS i NZ 250 GS se zvednutými výfuky jako sportovní provedení do terénu. Mezi doplňky v tom případě patřila masivní ochranná mříž před dynamem a boční pohotovostní stojánek.
Stroj na snímcích je exponát Jihočeského motocyklového musea, patřící Petru Hošťálkovi. Byl pro potřeby natáčení válečného filmu renovován do podoby rekvírovaného motocyklu Wehrmachtu, přetřeného do pískově okrové barvy - tady ještě bez obtisků DKW na nádrži a bez trojúhelníkové nářaďové schránky před zadním kolem.
1938
Z předválečného archivu liberecké tiskárny pochází tenhle snímek z terénní soutěže, pořádané německou brannou motoristickou organizací NSKK v těsně předválečném období, na kterém je vidět DKW NZ 350 GS - příplatková terénní verze "Geländesport" s výfuky vedenými horem a na nich montovanými chrániči proti popálení lýtek.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DKW NZ 350 Wehrmacht Jako nejlepší dvoutakt i v silné třídě 350 ccm neušel typ NZ pozornosti armády a velmi brzy po zavedení do sériové výroby se stal strojem, zařazeným do standardní výzbroje Wehrmachtu - především jako průzkumný a spojařský motocykl.
Armádní vybavení těchto strojů (kromě "Feldgrau" nátěru v polní šedi a matně černých výfuků) zahrnovalo jednotné brašny a jejich závěsy, tandemové sedlo a zadní stupačky pro spolujezdce, ocelolitinovou ochrannou mříž před dynamem, boční stojánek, i některé drobnosti jako například gumovou krycí manžetu přes víčko šoupátkové komory karburátoru, gumové krytky čepiček ventilků, nebo držák pro olejničku a držák pro nádobku na lehký benzín pro usnadnění zimních startů.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1941
Armádní katalog náhradních dílů ze série D 605 pro vojenské provedení motocyklu DKW typ NZ 350, vydalo Oberkommando des Heeres, Heereswaffenamt 22. září 1941 v Berlíně. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ukázka autentického typového štítku
z válečné verze DKW NZ 350, vyrobené v roce 1942. Štítek byl nalezen autorem článku Petrem Hošťálkem v roce 2000 na zkorodovaném zbytku rámu v Rusku, v městečku Sljuďanka, na louce těsně vedle bajkalského jezera.
... a ukázka reklamy z válečných let
na které firma AUTO UNION použila motiv vojáka na motocyklu DKW NZ 350.
1943
Od roku 1943 byl typ NZ 350 pro Wehrmacht přepracován a dostal označení DKW NZ 350-1 WH. Kvůli nařízení šetřit hliníkem ve prospěch letecké výroby, dostal nový motor z litiny s menším dynamem, shodným s lehkým typem DKW RT 125 a změnou v elektrice byl i menší jednotný reflektor Ø 150 mm. Současně stroj dostal i v té době nově platný jednotný nátěr Wehrmachtu v okrově pískové matné barvě.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fotogalerie dobových snímků: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Motocykly DKW řady NZ
které u nás zůstaly ve značném množství po německém Wehrmachtu, byly i po válce vysoce moderní, spolehlivé a uživateli oblíbené. Po nástupu legendárního "péráka" i řada majitelů strojů DKW je předělávala na zadní pérování Jawa a od půlky šedesátých let i doplňovala dvojsedly, často teleskopicky odpérovanými - viz tato fotografie. Na motocyklu je z "péráka" i trojúhelníková schránka, původně určená pro baterii.
DKW NZ 350 renovovaná do podoby motocyklu Wehrmachtu
na snímku z klubového srazu vozidel DKW, pořádaného v Lažanech 2010. |