![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 AERO - MINOR 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
DKW typ NZ 500AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland Těžký motocykl s dvouválcovým dvoutaktním motorem 500 ccm v bloku se čtyřrychlostní převodovkou. Vyráběl se v období 1939-1941, celkem v počtu 4.600 ks, zčásti se sidecarem. Osa zadního kola nebyla odpérována kluzáky (jako např. u Jawy pérák), ale kolo bylo uložené v dlouhé kyvné vidlici, ukotvené na čepu za motorem. Kluzáky se staraly o odpružení této vidlice, což bylo řešení o něco těžší i konstrukčně složitější, ale váhový rozdíl u pětistovky nehrál roli, zatímco důležitým přínosem byla nejen menší změna délky řetězu při propérování, ale i přesnější vedení kola. Na tomto snímku je předsériový prototyp, kde se nastavovala jednoduchými páčkami.
Retušovaný snímek předsériového provedení s páčkami k seřizování tvrdosti pérování se objevil nejen v dobovém tisku, ale i na první prospektu.
DKW NZ 500 byl prvním sériově vyráběným předválečným motocyklem DKW, který měl odpérované i zadní kolo.
Výkyvné centrálně odpérované sedlo bylo od firmy PAGUSA. Utěsnění klikových skříní mezi sebou byl odjakživa největší problém dvoutaktních dvouválců, zejména když se jednalo o motorovou skříň svisle dělenou mezi válci. U modelu NZ 500 to bylo řešeno dvoudílným středním dílem, vloženým mezi setrvačníky obou válců.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje DKW NZ 500: Motor: Dvouválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 64 mm Zdvih: 76 mm Obsah: 489 ccm Kompresní poměr: Maximální výkon: 18,5 ks (13,6 kW) Ojniční ložisko: nedodávalo se zvlášť, pouze kompletní klika i s ojnicí Uložení kliky: 1ks kuličkové ložisko 6204, 3 ks válečkové ložisko s klecí a válečky Ø 5 x 12 mm Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Množství oleje v motoru: 1 litr Karburátor: Amal nebo Graetzin Filtr vzduch: Knecht, se síťkou občas vlhčenou olejem Zapalování: 6 V, dynamobateriové s odstředivým regulátorem předstihu Základní nastavení předstihu: 6,5 mm před HÚ (bez rozevření odstředivých závažíček) Dynamo: 6V - 45/70W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Svíčka: 175 T1 Spojka: vícelamelová v olejové lázni (3 korkem obložené lamely) Tloušťka korkového obložení: 7 mm Náplň: motorový olej Primární převod: uzavřeným válečkovým řetězem 3/8 x 3/8“ v olejové lázni Počet článků: Převodový poměr: 24 zubů na kolečku motoru : 52 zubů na koši spojky Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním a spřaženým ručním řazením 1. rychlost - 2. rychlost - 3. rychlost - 4. rychlost - Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8 x ¼“ Počet článků: 104 Rám: schválený pro provoz se sidecarem! Přední část: jednoduchý uzavřený svařenec z lisovaných profilů Zadní část: trojúhelníkové svařence z lisovaných profilů s držáky kluzáků Přední vidlice: paralelogramová, s lisovanými plechovými šavlemi a tlumičem řízení Přední pérování: centrální spirálovou pružinou, doplněné hydraulickým tlumičem Zadní vidlice: kyvná s lisovanými plechovými šavlemi Zadní pérování: seřiditelnými kluzáky Sedlo: výkyvné seřiditelné, nejdřív kožené Framo, později gumové Pagusa Kola: 19" drátová Pneumatiky: 3,50 – 19 Huštění vpředu: 1,2 atü Huštění vzadu solo: 1,4 - 1,6 atü podle váhy jezdce Huštění vzadu se spolujezdcem: 1,9 - 2,3 atü podle váhy spolujezdce Brzdy: mechanické čelisťové Brzdové bubny: Ø 150 mm, půlbubnové Ovládání přední brzdy: páčkou a bowdenem Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem a táhlem na pravé straně Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka (přes řidítka): 770 mm Výška: 920 mm Rozvor: 1.350 mm Světlost: Výška sedla nad zemí: Vlastní váha (bez paliva): 195 kg Pohotovostní (natankovaná) váha: Dovolené zatížení: Celková přípustná váha: kg Objem nádrže: 14 l Spotřeba: 3,8 l / 100 km Max. rychlost: 115 km/hod. (dle prospektu) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ |