JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


DKW typ NZ 500


Werkfoto DKW Výrobce:
AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland

Těžký motocykl s dvouválcovým dvoutaktním motorem 500 ccm v bloku se čtyřrychlostní převodovkou.
Vyráběl se v období 1939-1941, celkem v počtu 4.600 ks, zčásti se sidecarem.

Podobně, jako u slabších modelů 250 a 350 řady NZ, měla i pětistovka rám elektricky svářený z lisovaných plechových profilů, vpředu tvořících skříňový nosník a vzadu rozvidlení s přivařenými držáky kluzáků pérování.
Osa zadního kola nebyla odpérována kluzáky (jako např. u Jawy pérák), ale kolo bylo uložené v dlouhé kyvné vidlici, ukotvené na čepu za motorem. Kluzáky se staraly o odpružení této vidlice, což bylo řešení o něco těžší i konstrukčně složitější, ale váhový rozdíl u pětistovky nehrál roli, zatímco důležitým přínosem byla nejen menší změna délky řetězu při propérování, ale i přesnější vedení kola.
Tvrdost zadního pérování bylo možné upravovat
Na tomto snímku je předsériový prototyp, kde se nastavovala jednoduchými páčkami.
Retušovaný snímek předsériového provedení s páčkami k seřizování tvrdosti pérování se objevil nejen v dobovém tisku, ale i na první prospektu.
DKW NZ 500 byl prvním sériově vyráběným předválečným motocyklem DKW, který měl odpérované i zadní kolo.

Výkyvné centrálně odpérované sedlo bylo od firmy PAGUSA.
Jakým způsobem byla kyvná vidlice, nesoucí osu kola, spojena se zadními kluzáky, ukazuje názorná tovární názorná kresba, která byla uveřejněna nejen v prospektu, ale i v odborném tisku po celém světě. U nás vyšla (za války) v časopisu Motor Revue i s komentářem.
Motor
Utěsnění klikových skříní mezi sebou byl odjakživa největší problém dvoutaktních dvouválců, zejména když se jednalo o motorovou skříň svisle dělenou mezi válci. U modelu NZ 500 to bylo řešeno dvoudílným středním dílem, vloženým mezi setrvačníky obou válců.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Technické údaje DKW NZ 500:

Motor:
Dvouválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 64 mm
Zdvih: 76 mm
Obsah: 489 ccm
Kompresní poměr:
Maximální výkon: 18,5 ks (13,6 kW)
Ojniční ložisko: nedodávalo se zvlášť, pouze kompletní klika i s ojnicí
Uložení kliky: 1ks kuličkové ložisko 6204, 3 ks válečkové ložisko s klecí a válečky Ø 5 x 12 mm
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Množství oleje v motoru: 1 litr
Karburátor: Amal nebo Graetzin
Filtr vzduch: Knecht, se síťkou občas vlhčenou olejem
Zapalování: 6 V, dynamobateriové s odstředivým regulátorem předstihu
Základní nastavení předstihu: 6,5 mm před HÚ (bez rozevření odstředivých závažíček)
Dynamo: 6V - 45/70W na pravém konci klikového hřídele
Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Svíčka: 175 T1

Spojka: vícelamelová v olejové lázni (3 korkem obložené lamely)
Tloušťka korkového obložení: 7 mm
Náplň: motorový olej

Primární převod: uzavřeným válečkovým řetězem 3/8 x 3/8“ v olejové lázni
Počet článků:
Převodový poměr: 24 zubů na kolečku motoru : 52 zubů na koši spojky

Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním a spřaženým ručním řazením
1. rychlost -
2. rychlost -
3. rychlost -
4. rychlost -

Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8 x ¼“
Počet článků: 104

Rám: schválený pro provoz se sidecarem!
Přední část: jednoduchý uzavřený svařenec z lisovaných profilů
Zadní část: trojúhelníkové svařence z lisovaných profilů s držáky kluzáků

Přední vidlice: paralelogramová, s lisovanými plechovými šavlemi a tlumičem řízení
Přední pérování: centrální spirálovou pružinou, doplněné hydraulickým tlumičem
Zadní vidlice: kyvná s lisovanými plechovými šavlemi
Zadní pérování: seřiditelnými kluzáky

Sedlo: výkyvné seřiditelné, nejdřív kožené Framo, později gumové Pagusa
Kola: 19" drátová
Pneumatiky: 3,50 – 19
Huštění vpředu: 1,2 atü
Huštění vzadu solo: 1,4 - 1,6 atü podle váhy jezdce
Huštění vzadu se spolujezdcem: 1,9 - 2,3 atü podle váhy spolujezdce

Brzdy: mechanické čelisťové
Brzdové bubny: Ø 150 mm, půlbubnové
Ovládání přední brzdy: páčkou a bowdenem
Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem a táhlem na pravé straně

Parametry:

Největší délka: 2.100 mm
Šířka (přes řidítka): 770 mm
Výška: 920 mm
Rozvor: 1.350 mm
Světlost:
Výška sedla nad zemí:

Vlastní váha (bez paliva): 195 kg
Pohotovostní (natankovaná) váha:
Dovolené zatížení:
Celková přípustná váha: kg

Objem nádrže: 14 l
Spotřeba: 3,8 l / 100 km
Max. rychlost: 115 km/hod. (dle prospektu)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Schema elektrického zapojení