![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 ŠKODA nákladní typ 150 STADION závodní silniční - 1960 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
ES-KA Mofa 98 - model 1939
Původní článek pro ČMN od Petra Hošťálka
Foneticky vyslovená začáteční písmena pánů Swetlika a Kastrupa, tedy eS a Ka, se stala značkou pro výrobky naší kdysi největší továrny na jízdní kola v Chebu. Továrna se mohla chlubit dlouhou tradicí, kola se zde vyráběla už ve dvacátých letech minulého století. Ne každý ale ví, že kromě toho se zabývala i výrobou látek a módního konfekčního zboží, tedy obleků…
Mofa byla zkratka německého „Motorisiertes Fahrrad“, tedy motorové kolo a číslice devadesát osm znamenala obsah motoru v ccm. Na snímku je ES-KA Mofa 98 z roku 1939 v luxusním provedení s chromovanými ráfky a vahadly přední vidlice, osazená reflektorem Bosch s hlavním a tlumeným světlem, gumovým sedlem Lohmann a oběma nábami kol od firmy Fichtel & Sachs, Schweinfurt am Main. Na rámu, ani paralelogramové přední vidlici se nešetřilo. Okresní silnice byly v té době výhradně prašné a kamenité a tak výrobce dobře věděl, že podvozková část musí být konstruovaná důkladně a z kvalitních materiálů. Základem rámu byly masivní rámové spojky (mufny), do kterých se mosaznou pájkou natvrdo pájely bezešvé ocelové roury. Řidítka z roury o průměru 25 mm, upevněná centrálním šroubem, byla silného bicyklového typu a konstrukci jízdního kola odpovídaly i pedály s převodníkem. Jen šlapací kliky musely být kvůli šířce motoru vyhnuté do stran.
Dá se říci, že většina evropských výrobců motorových kol používala pro tento účel motory od firmy Fichtel & Sachs z německého Schweinfurtu, takže není divu, že se u nás zakrátko všem motorovým kolům začalo říkat „sachsík“.
Nejpoužívanější a zároveň i nejspolehlivější byl motor 98 ccm, v bloku se dvěma rychlostmi. Slabší verze, která měla obsah pouze 74 ccm, se tolik neujala, nikdy nedosáhla stejného rozšíření. Pokud ne, bylo mu nabídnuto, že spolu s motorem může dostat i nádrž, kulisu řazení, řetězové kryty, koleno a tlumič výfuku, to všechno v několika typech provedení, aby si mohl lépe vybrat k designu svého stroje. Firma Fichtel & Sachs nabízela ze svého programu i speciální náby předního kola s bubnovou brzdou a zesílenou nábu zadního kola s osvědčenou zpětnou brzdou systému „Torpedo“. A k tomu samozřejmě i další díly od kooperujících firem, jako byly například ovládací páčky a rukojeti řidítek od firmy Magura, nebo elektrické osvětlení od firmy Bosch. Nezapomínalo se ale ani na zákazníky, kteří chtěji "jen" motor, aby si jej sami vestavěli do běžného pánského jízdního kola, aniž by jeho rám museli upravovat.
Kola a pneumatiky.
Vyplétaná kola měla prohloubené ráfky typu „Westwood“ o průměru 26"palců a zesílené superbalonové pneumatiky rozměru 26 x 2,25. Pneumatiky nejčastěji výrobcem montované byly tuzemské, Baťa nebo Kudrnáč. V normálním provedení mělo motokolo ráfky lakované, zdobené barevnými ozdobnými linkami, které provedením odpovídaly linkování blatníků. Luxusnější provedení, viz fotografie, mohl mít zákazník na přání s ráfky chromovanými. Od poloviny třicátých let začali evropští výrobci motocyklů i jízdních kol ustupovat od kožených sedel. Do módy přišla sedla lisovaná z gumy, která byla levnější a v dešti nenasákala, takže počínaje rokem 1939 už chebská továrna nakupovala a montovala lisovaná gumová sedla německých značek Wittkop, Drillastic nebo Lohmann (na obr. je Lohmann). Které z nich, to záleželo na tom, od kterého výrobce přišla nabídka levnější, což se mohlo měnit i několikrát v roce. Výbavu motokola doplňovaly dvě stejné kožené taštičky na nářadí, zavěšené po stranách trubkového nosiče, v jedné z nich se obvykle vozila lékárnička, ve druhé nářadí, které dodávala firma F&S spolu s motorem - viz přiložený obrázek z jejich katalogu. Vlastní váha kompletního, takto vybaveného modelu 1939 byla dle továrního prospektu 62 kg. Hnací jednotkou byl dlouhozdvihový dvoutaktní jednoválec tříkanálového uspořádání, který používal hliníkový píst s deflektorem. Motor byl ve společném bloku s dvourychlostní převodovkou, která se řadila páčkou v kulise po pravé straně nádrže. Při vrtání ø 48 mm a zdvihu 64 mm dával motor dva a čtvrt koně při 3.300 otáčkách za minutu. Mazal se přidáváním motorového oleje do benzínu a výrobce doporučoval poměr 1:20 u olejů normálních a 1:25 až 1:30 u olejů "přetučnělých". Pro české zákazníky byla tato příručka v češtině, pro zákazníky z řad sudetských Němců v němčině. Obě jazykové verze jsou uloženy v archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích, kde je možno požádat o zhotovení jejich kopií.
Zapalování
bylo magnetové setrvačníkové Bosch s vývodem pro 15 Watové osvětlení. To znamenalo ve světlometu dvouvláknovou hlavní žárovku typu Bilux 6V - 15/15W, přičemž se nepočítalo s koncovým světlem, protože v té době podle předpisů stačila u motorového kola pouze odrazka, t. zv. "kabošon". Karburátor byl vlastní konstrukce Sachs, hliníkový, opatřený vzduchovým filtrem a otočnou přívěrou vzduchu pro studený start. Benzínová nádrž byla osazena velmi kvalitním třípolohovým kohoutem s filtrem paliva. V roce 1939 už se ovšem používal štítek v německém jazyce...
Technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou Vrtání / Zdvih: 48 mm x 54 mm Obsah: 98 ccm Výkon / otáčky: 2,25 ks při 3.500 ot.min. Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou Mazání motoru: směsí oleje v benzínu 1 : 20 (Při přetučnělých olejích 1 : 25) Elektrická výzbroj: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W Zapalovací svíčka: Bosch W 45/T1 Objem nádrže: 5 l Převod síly na zadní kolo: válečkovým řetězem 1/2 X 1/4" Kola: 26" se zesílenými balonovými ráfky, dráty 2,5 mm Pneumatiky: 26 x 2,25" Brzda vpředu: bubnová, Es-Ka (nebo F&S) Brzda vzadu: F&S protišlapací, typu Torpedo Sedlo: s pryžovým sedákem Drilastik (alternativně Lohmann) Stojánek: na zadní kolo, sklopný, uzamykatelný Parametry: Délka: Šířka: Výška: Váha stroje: 62 kg Užitečné zatížení: 100 kg Spotřeba: 2,0 l / 100 km Max. rychlost: 60 Km/hod. Protože Sachsův motor pro motorová kola neměl startpáku, mohl si jezdec vybrat: buď se rozjet šlapáním jako na kole, se zařazenou rychlostí a zmačknutou spojkou a pak spojku pustit a přidat plyn, nebo motor startovat na stojánku. To ovšem byl obřad. Nejdřív bylo potřeba nastavit si pedály do ideální polohy a zařadit převodový stupeň. Potom páčkou na řidítkách mírně přidat plyn - protože ES-KA v základním provedení bez příplatku neměla otočnou rukojeť - a zmáčknout dekompresor. Při mocném šlápnutí (přes oba řetězy to mělo značný odpor) se samozřejmě musel dekompresor tak po dvou otočeních motoru pustit. V okamžiku, kdy motor chytil, musela se rychlost okamžitě vyřadit na neutrál. Pokud na to jezdec zapomněl a stroj s běžícím motorem a točícím se zadním kolem shodil ze stojánku, ten se mu obvykle vytrhl z rukou a následně „prchnul“ do příkopu. Na tomto snímku je při startování Jana Heřmanová při Veteran Rallye Český Krumlov, pořádané v roce 1980. Zcela vlevo (v tmavých brýlích) situaci přihlíží její manžel Petr Hošťálek, autor těchto stránek, který tehdy jel s Harley-Davidsonem 750 ccm.
Ovládací prvky a vyobrazení zástavby motoru do motorového kola ES-KA z prospektu 1939.
Rám měl t.zv. "vypadávací koncovky" pro uložení osy kola, které měly otevřené výřezy smerem dolů. Po povolení matic osy kolo z uložení vypadlo vlastní vahou, jen bylo potřeba přidržet a následně vyvléknout řetěz od pedálů (viz obrázek). Výrobce uváděl, že řetězy při vyndavání kola není třeba rozpojovat a tím ani neměnit jejich napnutí.
V Českých Budějovicích měl zastoupení prodeje motorových kol Es-Ka mechanik František Mareš, který měl "Velo-Moto dílnu" na tehdejší Linecké třídě (dnes Lidická).
1. Žádná daň! 2. Žádný vůdčí list! (řidičský průkaz) 3. Žádné pojištění povinného ručení! 4. Žádná policejní značka evidenční! (SPZ) Cena 3.400,- Kč |