![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích JIKOV - karburátory motocyklové ZETOR 15 - traktor 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
MERCEDES - BENZ nákladní typ L 3000
Původní článek pro Truck Magazín (září 2006) od Petra Hošťálka.
Mercedes- Benz L 3000, L 3000 A, L 3000 S
Mercedes-Benz L 3000 byly dvounápravové německé nákladní automobily kapotového provedení, poháněné čtyřválcovými vodou chlazenými motory. Označení L 3000 znamenalo užitečnou nosnost 3 tuny. Typy L 3000 a L 3000 S byly klasické náklaďáky střední třídy s pohonem zadní nápravy, odvozený typ L 3000 A měl poháněné nápravy obě (klasifikace 4x4) a byl vyvinut coby „terénní“ specielně pro potřeby německého Wehrmachtu. Všechny tři typy měly většinu dílů shodných a jejich předchůdcem byl úspěšný předválečný nákladní Mercedes LGF 3000.
Od tohoto vozu byly následně odvozeny typy L 3000 S, což byl silniční náklaďák s pohonem pouze zadní nápravy a L 3000A, což byl náklaďák terénní, který měl redukční převodovku a vypínatelný pohon přední nápravy, tedy uspořádání 4x4. Obě tyto verze už měly výhradně jen motor dieselový, u kterého zvýšením otáček na 2.250 za minutu stoupl výkon na 75 koní.
Převodovka byla u typu L 3000 čtyřstupňová s redukcí, u typu L 3000 S pětistupňová a u terénního typu L 3000 A pětistupňová s redukcí, tady se ovšem redukce dala řadit pouze současně se zapnutím pohonu přední nápravy.
Zejména na třítuně L 3000 A s oběma hnanými nápravami si firma Mercedes-Benz dost zakládala. Vývoj tohoto vozu byl dost nákladný a výsledek měl být příkladem ideálního válečného náklaďáku jak co do průjezdnosti v terénu, tak co do spolehlivosti a úspornosti. Spotřeba činila pouhých dvacet litrů nafty na sto kilometrů při jízdě po silnici a ne více, než třicet v terénu. Přesto to nebyl koncept zcela úspěšný.
Prvním problémem byla vlastní váha vozu, která byla o téměř jeden a půl tuny vyšší než u konkurenční třítuny Opel Blitz a to negativně ovlivňovalo právě ty očekávané vlastnosti v terénu. Druhým problémem pak bylo, že ona inzerovaná úspornost naftového motoru nebyla s to vyvážit problémy s jeho startováním za nízkých teplot, kterých si, jak známo, německá armáda na východní frontě dost užila. K tomu přistupovalo i ztížené zásobování naftou, protože většina německé válečné techniky používala jako palivo benzín.
Pro civilní trh se Mercedes L 3000 S vyráběl i na pohon náhradními palivy. Byly to verze s generátory různých výrobců, např. na dřevoplyn, na uhlí, nebo na koks. Kotle (vyvíječe) byly obvykle montované do výřezu ložné plochy, buď vpravo, nebo vlevo za kabinou.
Na této reklamní kresbě je provedení třístranný sklápěč s korbou zvedanou hydraulickým systémem Meiller (na poněkud zkráceném podvozku).
Osud nákladního vozu Mercedes L 3000 a zvlášť jeho terénní verze L 3000 A (4x4) byl typickým příkladem, jak přes veškerou snahu výsledek nemusí vždy být úměrný vynaloženým prostředkům. V praxi se totiž na frontě příliš neosvědčil. Byl příliš těžký a v náročných podmínkách fronty poměrně choulostivý.
Na rozdíl od originálních vozů Opel, které měly elegantní kabinu plechovou, měla licenční verze od Mercedesů jednotnou "Einheits- kabinu" z dřevěné kostry, pobité opláštěním z lisované papírové hmoty, podobné sololitu a nikdy neměla na chladiči původní označení Opel Blitz, maska vozu zůstala bezejmenná... |