JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BALKAN S 250


Jednoválcový dvoutaktní motocykl, vyráběný od roku 1958 v bulharském motocyklovém závodě 14 ve městě Loveč.
Logo, vylisované ve víkách bočních schránek motocyklu.
Písmena azbuky BMZ znamenají Belo - Moto - Zavod.
Fotografie nového bulharského stroje, uveřejněná ve Světě Motorů v roce 1958, prozrazuje velmi silnou inspiraci československou "kývačkou" Jawa-ČZ 250 a to nejen celkovým designem, ale i takovými detaily, jako byla startovací a řadicí páka na společném hřídeli, nebo kapkoviký kryt na karburátoru, navazující na žebrování válce.
Bylo to dáno tím, že začátkem roku 1958 byla vyslána skupina 6 lidí ze závodu 14 Loveč do Československa, z nichž tři měli u nás nastudovat výrobu jízdních kol a tři výrobu tehdejších motocyklů v národních podnicích Jawa a ČZ.
Technické údaje:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 70 mm
Zdvih: 64 mm
Obsah: 247 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,5
Maximální výkon: 12 ks při 4.800 ot./min.
Chlazení: náporovým vzduchem
Mazání: směsí benzínu s olejem 1:25
Karburátor: K 26, jednošoupátkový s otočnou přívěrou filtru vzduchu
Zapalování: 6V dynamobateriové s přerušovačem a cívkou
Svíčka: M 14x 1,25 mm (Bosch W 225 T1, nebo Isolator 225, nebo A8Y)
Dynamo: MD 45 (6V/45W) na pravém konci klikového hřídele
Baterie: 6V - 7Ah

Spojka: 5-lamelová v olejové lázni
Primární převod: dvojitým Duplex řetězem v olejové lázni
Převodovka: čtyřrychlostní
Řazení: nožním poloautomatem se samočinným vypínáním spojky
Sekundární převod: zcela zapouzdřeným válečkovým řetězem 1/2 x 5/16 (124 článků)

Rám: svařovaný trubkový, dole uzavřený, v zadní části rozdvojený
Kola: 18“ drátová (36 drátů)

Pneu přední: 3,25 – 18
Pneu zadní: 3,25 – 18

Objem nádrže: 13 litrů

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 160 mm

Největší délka: mm
Šířka (přes řidítka): mm
Výška: mm
Rozvor: mm
Světlost: mm
Výška sedla nad zemí: mm

Vlastní váha (bez paliva): 150 kg
Dovolené zatížení: 140 kg
Celková přípustná váha: 290 kg

Spotřeba na 100 km: 3,3 - 3,5 litru
Max. rychlost: 110 km/hod.