![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 MANET 90 - 1949 AERO - sidecary PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
ŠKODA 1201Výrobce: AZNP, Mladá Boleslav Změnou, ukrývající se pod kapotou, byl výkonnější motor se spádovým karburátorem, který zásobovalo membránové palivové čerpadlo. Zvnějšku se vůz lišil zkrácenými dveřmi, sahajícími pouze k prahům karoserie. Poprvé u nás měl sériově montované blinkry.
Technické údaje inovovaného sedanu ŠKODA 1201:
Motor: řadový čtyřválec OHV Vrtání: Ø 72 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1.221 ccm Kompresní stupeň: 1 : 7 Výkon: 45 koní (33,1 kW) při 4 200 ot./min. Max. kroutící moment: 8,6 kgm při 2.500 ot./min. Hlava válců: snímací, ze šedé litiny Písty: z lehké slitiny BHB se 3 kroužky (těsnicí, polostírací, stírací) Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Pohon vačkového hřídele: trojitým Triplex řetězem Ventilová vůle za studena: sací 0,10 mm, výfukový 0,15 mm Časování ventilů: sací otevírá - 13°32´před hú sací zavírá - 53°31´po dú výfuk otevírá - 56°57´před dú výfuk zavírá - 16°47´po hú Karburátor: spádový Jikov 32 SOP (Jikov 32 SOPb 1-6684) Difuzér: Ø 23 mm Hlavní tryska: 130 (event. 125) Hlavní vzdušník: 200 Volnoběžná tryska: 050 Volnoběžný vzdušník: 130 Tryska sytiče: 110 Vzdušník sytiče: 4,5 Tryska akcelerátoru: 0,45 Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou PAL 3-6603 Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované pumpou Obsah chladiče: cca 6,5 litru Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: Olejové čerpadlo: zubové Uložení motoru: v gumových silentblocích Zapalování: 12 V bateriové s rozdělovačem Pořadí zapalování: 1 - 3 - 4 - 2 Rozdělovač: PAL 02.9204.304 s odstředivou a podtlakovou regulací předstihu Svíčky: Jiskra 14/195, později PAL 14/195 Baterie: 12 V / 45 Ah ( v motorovém prostoru vedle nádrže) Dynamo: 12 V / 200 W Pal-Magneton 02-9044.00 Spouštěč: 12 V/ 08 ks, výrobek PAL 09-9162.10 Spojka: jednolamelová, suchá Průměr obložení vnější: Ø 200 mm Průměr obložení vnitřní: Ø 140 mm Tloušťka obložení: 3,5 mm Převodovka: v bloku s motorem Typ: 4-rychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány Řazení: nepřímé, pákou pod volantem Převody: 1.stupeň: 1 : 4,14 (4,27) 2.stupeň: 1 : 2,26 (2,46) 3.stupeň: 1 : 1,52 (1,59) 4.stupeň: 1 : 1 (přímý záběr) Zpátečka: 1 : 5,61 Hnací náprava: zadní - výkyvná Rozvodovka: přišroubovaná na zadní přírubu rámu Převod zadní nápravy: 1 : 4,78 (42 X 8 zubů), horský nebo u užitkových verzí 1 : 5,25 Rám: páteřový, tvořený centrální rourou, vpředu rozvidlený pro motor Karoserie: celoocelová, čtyřdvéřová Počet míst: 5 Přední osa: dělená, lichoběžníková, nahoře tvořená rameny tlumičů pérování, dole příčným listovým pérem Zadní osa: dělená výkyvná Zadní pérování: příčným listovým pérem, doplněné hydraulickými pákovými tlumiči Řízení: šroubem a maticí, volant vlevo, pro export i vpravo Nožní brzda: hydraulická PAL, jednookruhová na všechna kola Ruční brzda: mechanická lanová na zadní kola, ovládaná deštníkovým táhlem Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 3,50 D - 16 Pneumatiky: 5,50 - 16 Alternativně kola: hvězdicové ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16 Pneumatiky: 6,00 – 16 (dodávky, sanitky a STW) Poslední verze kol: plné ocelové disky 4,00 E - 15 Pneumatiky: 6,00 - 15 Pneumatiky dodávky a STW pro export: 6,10 - 16 Rozvor: 2 685 mm Rozchod vpředu: 1 250 mm Rozchod vzadu: 1 320 mm Délka vozu: 4 500 mm Šířka: 1 680 mm Výška: 1 520 mm Světlost: 190 mm Poloměr otáčení: 12 m Váha podvozku: 590 kg Vlastní váha zavřeného vozu: 1.050 kg Vlastní váha sanitky: 1 220 kg Užitečné zatížení: 500 kg Nejvyšší rychlost: 105 km/hod. (90 km/hod. u užitkových verzí) Trvalá rychlost: 85-90 km/hod. Nejvyšší rychlost udávaná po r.1958: 115 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 litrů Spotřeba užitkových verzí: 9,5 - 10 litrů Stoupavost: 32% Stoupavost užitkových verzí: 27% Objem nádrže: 35 litrů z toho cca 5 litrů rezerva Umístění nádrže: vpředu, pod kapotou vozu Jeden z prototypů 1201 "De Luxe" na tomto snímku zachycený v přízračném světle zasněžené krajiny. Měl širší nahoře povytažené ozdobné rámečky reflektorů, chromované lišty na hřbetech blatníků a na bocích a šestnáctipalcová kola, obutá do superbalonových pneumatik 6,00 - 16. Do výroby nebyl schválen. Tovární fotografie stejně provedeného prototypu Škoda 1201 De Luxe, ale ve dvoubarevném lakování a s bělobokými "Elite" pneumatikami. Ani v této úpravě se do výroby nedostal. byla další verze prototypu uvažovaného pro export do západních zemí. Měla boky zdobené chromovanými lištami s barevně odlišeným polem, atraktivní sdružené koncové svítilny a poprvé nádrž umístěnou v pravém zadním blatníku, která měla vnější uzávěr. Vůz se objevil se na řadě fotografií v tisku, ale nebyl nikdy schválen do sériové výroby. A ještě jednou snímek téhož prototypu Škoda 1201 "De Luxe" v záběru shora zezadu, kde je vidět také středová lišta na víku kufru. Vzhledem ke skutečnosti, že vůz je fotografován společně s jedním z prvních prototypů Škoda 440 (ještě s ozdobou ze sedana na kapotě), lze předpokládat že se jedná o rok 1955. Poslední provedení sedanu 1201 už mělo patnáctipalcová kola, shodná s vozy Škoda Octavia, ale obutá do pneumatik 6,00 - 15. Vlevo je šipkou označený knoflík, jehož povytažením se odjišťovala kapota, vpravo od něj deštníková rukojeť vytahovací ruční brzdy a mezi nimi je kruhový pedál centrálního mazání. Pod nimi pak přepínač dálkových a klopených světel (na koberečku) a vpravo od něj pedály spojky a nožní brzdy. Snímek z návodu k obsluze vozu ukazuje umístění regulačního šroubku volnoběhu. byl umístěn v motorovém prostoru, vedle palivové nádrže. Na svislé stěně pod ním je vidět šipkou označenou zásobní nádobku brzdové kapaliny a zcela vpravo pak nádobku nožní pumpy centrálního mazání. Další inovací typu Škoda 1201 byly poklice kol stejné jako u Š 440 které se namačkávaly na tři čepy s kulatou hlavičkou (1), zanýtované do disků. Kola se vyvažovala olověnými závažíčky (2) upevňovanými na okraj ráfku ocelovou sponou. 1 - benzinoměr 3 - tachometr 4 - teploměr vody 5 - objímka žárovky osvětlení přístrojů 6 - žárovka osvětlení přístrojů (12V/1,5W) 10 - ohebný náhon tachometru 11 - odpor 40 ohmů / 4W osvětlení přístrojů PAL 09-9540.34 12 - zásuvka 13 - spínací skříňka PAL 02-9440.31 14 - klíček spínací skříňky PAL 402-8500.01 15 - zásuvka zapalovače cigaret PAL 01-8455.05 16 - zapalovač cigaret PAL 01-8455.04 V základní poloze se z neutrálu nahoru řadila jednička, dolů dvojka. Po odtlačení páky přes péro od sebe se nahoru řadila trojka a dolů čtyřka. Zpátečka se řadila přitažením páky přes péro k sobě a dolů. Uprostřed pod palubní deskou bylo plechové kolečko lankového ovládání dečky chladiče. Otáčením doprava se dečka vytahovala, doleva spouštěla.
Seřízení světel:
Nejprve demontovat rámeček - provádí se zamačknutím rámečku dovnitř a následným pootočením doprava. Pak, otáčením tří šroubků, přidržujících po obvodě optickou vložku, provést seřízení dle schematické kresby. Foto od Marcela Mareše, technika Vývoje Motor-Jikov. |