JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA 440 (Spartak)


Tovární snímek dvoubarevného provedení De-Luxe, fotografovaný pod Troskami, který byl určený pro prospekt. Dvoudvéřový čtyřmístný osobní vůz s celokovovou karoserií, vyráběný od roku 1955.
Jeho interní typové označení bylo zpočátku
Škoda 970 Spartak,
později jen Škoda 970.
Prodával se ale pod označením ŠKODA 440.

Výrobce:
AZNP, Mladá Boleslav
1955 - rozměrový náčrt připravovaného vozu Škoda 440
tady stále ještě s plastovým "nosem" na kapotě...
V průběhu vývoje prototypů a předsériových vozů docházelo k řadě změn.
Na tomto snímku je detail odlišného spojení předsériového provedení panelu masky s předními blatníky.
1955 časopis "Tschechoslowakische Motor-Revue"

V šestém čísle tohoto několikajazyčného časopisu, určeného výhradně pro zahraničí, bylo obšírné představení nového vozu, převážně s použitím fotografií exemplářů ještě z ověřovací série.
Na prvním obrázku je titulní stránka německé verze s hodně stylizovanou a do délky i šířky protaženou kresbou, zatímco druhý obrázek je přáním mnoho štěstí v novém roce 1956.
Propagační fotografie použité v Czechoslovak Motor-Revue 1955
Protože se v té době rozhodovalo, zda vůz bude mít emblém zeměkoule a přes ni šikmý nápis "Spartak", jsou poklice kol bez tradičních škodováckých znaků. Na kapotě mají vozy ještě "nos" a mezi nozdrami masky označení "1100", ale panel masky má už definitivní tvar. Na dveřním sloupku nahoře jsou boční blikače, koncová světla mají ozdobné orámování středové odrazky chromovým kroužkem s bočními žebírky.
Na posledním obrázku s kufry už je "lidové" domácí provedení s nárazníky i poklicemi bez chromu, pouze v barvě.
1955
Jeden z prvních prospektů nového vozu Škoda 440, vydaných Podnikem zahraničního obchodu PZO Motokov v německé verzi. Na fotografiích bylo tehdy použito předsériové provedení, ještě s ozdobným "nosem" z bílého plastu uprostřed kapoty.
Pro export do Německa už se uvažovalo s oranžovými blinkry a doplňkovým bočním blinkrem nahoře na středovém sloupku karoserie, zatímco domácí verze měla přední blinkry bílé (s čirými sklíčky). Vůz pro export do Německa byl nafotografován s leštěnými ozdobnými prstenci, vmáčknutými do okrajů disků.
Zadní strana německého prospektu obsahovala stručný technický popis a základní data vozu.
Fotografie dvoubarevného provedení s bočním blinkrem, která byla použita do východoněmecké ročenky Motor-Jahr 1956-57.
Rozměrový náčrt již sériového vozu Škoda 440 De Luxe

Škoda 440 byl první československý automobil, u něhož byla použita patnáctipalcová kola, obutá do pneumatik 5,50 - 15".
1955
Tovární fotografie motoru v provedení 1955.
Technické údaje provedení De Luxe:

Motor: řadový čtyřválec OHV
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 1 089 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 7
Výkon: 40 koní (29,4 kW) při 4 200 ot./min.
Max. kroutící moment: 68,6 Kgm při 2 800 ot./min.

Písty: z lehké slitiny
Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Pohon vačkového hřídele: řetězem
Časování rozvodu:
SZ-13°32" před HÚ, SK-53°51" po DÚ; VZ- 56°57" před DÚ; VK- 16°47" po HÚ
Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm

Karburátor: spádový Jikov 32 SOP
Doprava paliva: mechanickým membránovým čerpadlem PAL
Nádrž: v pravém zadním blatníku s vnějším zamykatelným uzávěrem
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované ventilátorem
Objem chadící vody: 12 litrů
Mazání: tlakové, oběžné,
Olejové čerpadlo: zubové
Obsah oleje v motoru: cca 4 litry
Olejový filtr: s válcovou plstěnou vložkou
Kontrola mazání: kontrolkou ve sdruženém přístroji

Zapalování: bateriové 12V, s cívkou a rozdělovačem PAL-Magneton
Řízení předstaihu: odstředivé (rozsah 0° při 400 ot./min. - 26° při 2.000 ot./min.)
Pořadí zapalování: 1-3-4-2
Baterie: 12V/45 Ah
Dynamo: PAL-Magneton 12V/200 W

Spojka: jednolamelová, suchá, obložení Ferodo 2x Ø 200/130 síla 3,5 mm
Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 3. a 4. rychlost synchronizovány
Převody:
1 - 4,27
2 - 2,46
3 - 1,59
4 - 1
Z - 5,61
Řazení: nepřímé, pákou pod volantem
Obsah oleje v převodovce: cca 1, 8 litru
Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými jkřížovými klouby (Škoda -Whitaker)
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason
Převod zadní nápravy: 1 : 4,78
Obsah oleje z rozvodovce: cca 2 litry

Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a přední nápravu
Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým pérem (dole), nahoře pákové tlumiče
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem (nahoře)
Řízení: šroubem a maticí
Nožní brzda: jednookruhová hydraulická, bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: 15" palcové plechové hvězdicové disky
Pneumatiky: 5,50 – 15

Rozvor: 2 400 mm
Rozchod vpředu: 1 210 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu: 4 065 mm
Šířka: 1 600 mm
Výška: 1 430 mm
Světlost: 190 mm

Počet míst k sezení: 4
Pohotovostní váha vozu: 900 kg
Celková váha: 1 280 kg

Nejvyšší rychlost: 110 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 7,7 litru
Objem nádrže: 28 litrů (v pravém zadním blatníku)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hned v roce 1955 továrna přihlásila tři ještě předsériové vozy Škoda 440 do Alpské soutěže (XVI. Rallye des Alpes 1955) ve třídě do 1300 ccm.

Na snímku Světa Motorů z rychlostní zkoušky je Václav Bobek, který dojel na stříbrnou medaili.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

XII. ročník Liége - Rome - Liége 1955
byl odstartován 17.srpna 1955.
Na 5.100 kilometrové trati vybojovali Čížkovský s Fouskem 44. místo ze 125 vozů na startu.

Na první fotografii je zleva:
1.vůz (st.č. 122) - Václav Čížkovský, Miroslav Fousek
2.vůz (st.č. 62) - Viktor Krupička, Jaroslav Netušil
3.vůz (st.č. 57) - Václav Bobek

Na druhé fotografii jsou Václav Čížkovský s Miroslavem Fouskem.

Při pozorném pohledu je vidět, že tyto ještě předsériové vozy měly jiný tvar čela s maskou a kromě plastového "nosu" na kapotě ještě kovové svisle umístěné číslice 1100 mezi nozdrami masky.
Start.č. 122 - Čížkovský-Fousek, start.č. 62 - Krupička-Netušil, start.č. 57 - Bobek  (archiv Petr Hošťálek) 44. místo v klasifikaci ročníku 1955 - jezdci Václav Čížkovský a Miroslav Fousek (archiv Petr Hošťálek)
Tovární jezdci AZNP Viktor Krupička s Jaroslavem Netušilem (st.č. 62) zachycení v plné jízdě na trati závodu "Liége - Roma - Liége 1955".

archiv Petr Hošťálek
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Viking Rally 1955

se jela ve dnech 9. – 12. září 1955 na trati Fagernes – Oslo.
Boleslavská škodovka znovu nasadila ony tři předsériové vozy, tentokrát ale se smíšenými norsko-českými posádkami.
Z 98 přihlášených posádek se na čtvrtém místě ve třídě do 1300 ccm (11.místě celkově) umístila posádka Fousek Miroslav - Ingier Hans, na šestém ve třídě (22.celkově) Bobek Václav - Ekorness Sverre a na jedenáctém ve třídě (39.celkově) Netušil Jaroslav - Brodersen Rolf.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1956 - Škoda 440 Standard (Typ 970)
Škoda 440 Interier lidového provedení
Ačkoliv už druhá generace poválečného Tudora (1102) i po něm následný Sedan 1200 a 1201 už dávno měly elegantní řazení pod volantem, začátek prodeje nového vozu Škoda 440 (Typ 970) na domácím trhu byl ve znamení návratu k dlouhé páce na podlaze, jako u předválečných Popularů 1100.
Šlo o lidový typ Škoda 440 Standard, u něhož byly téměř všechny ozdobné prvky minimalizované a místo chromu pouze lakované.
Nejběžnějším barevným provedení té doby byl vůz ve světle béžové barvě, s tmavočerveně nastříkanými nárazníky, poklicemi a ozdobnými prvky masky.
Fotografie z časopisu Czechoslovak Motor-Review 3/1956. Pohled na přední partii podvozku Š 440 "Standard" se záběrem na převodovku s přímým řazením dlouhou pákou uprostřed vozu.
Typové štítky vozu Škoda 970 - Spartak z roku 1956 (foto Jana Heřmanová 2004). 1956 - Škoda 970 - Spartak
Ukázka typového štítku vozu v lidovém provedení "Standard" (s řazením na podlaze a nárazníky i poklicemi pouze v barvě), který patřil autorovi těchto stránek Petru Hošťálkovi.
V kolonce Typ/Série měl tento vůz Škoda 970 - Spartak.
1956
Prospekt exportního provedení Škoda 440 De Luxe vydaný Podnikem zahraničního obchodu PZO Motokov v anglické verzi.
Titulní stránka anglického prospektu, který vydal PZO Motokov v roce 1956. Ukázka tří variant dvoubarevného provedení.
Jednobarevná exportní verze Škoda 440 De-Luxe.
1956
V tomto roce byly přední blinkry stále ještě bílé (měly čirá skla) a sdružené koncové svítilny měly společný kryt z tmavočervené plastické hmoty.
Technical data:

Engine: 4-cylinder in line OHV
Bore: Ø 2,68 in.
Stroke: 2,95 in.
Volume: 66,429 cu.in.
Compression ratio: 1 : 7
Power output: 40 BHP (29,4 kW) 4 200 RPM
Carburetor: Down-draft Jikov 32 SOP
Fuel pump: mechanical membran pump PAL
Engine cooling system: with pump, fan-assisted and thermostatic control
Cooling system capacity: 1,321 Imp. gall. approx
Ignition: Dynamo-battery 12V, with coil and distributor PAL-Magneton (vacuum advance control)
Storage battery: 12V/45 Ah
Dynamo: PAL-Magneton 12V/200 W

Clutch: dry, single plate
Gearbox: 4 forward, one reverse, with synchro lock
Gearbox ratios:
1 speed - 4,27 to 1
2 speed - 2,46 to 1
3 speed - 1,59 to 1
4 speed - 1 to 1
Reverse - 5,61 to 1
Řazení: nepřímé, pákou pod volantem

Chassis frame: Backbone type with cross members, front mounting enginec/W clutch & gearbox
Front axle: Trapezoid suspension, transwerse semi eliptical leaf spring bottom, forked arms top
Front spring: transwerse semi eliptical leaf spring with hydraulic dampers
Rear axle: swinging half axles
Rear spring: transwerse semi-eliptical leaf spring with telescopic suspension dampers
Steering: direct, with steering worm and nut
Pedal brake: hydraulic, acting on all wheels
Hand brake: mechanically operated, cables acting on rear wheels only
Chassis lubrication: individual, by grease fittings

Wheels: 15", sheet metal star wheels
Rims: 3,50 D x 15"
Tyres: 5,50 - 15"

Wheelbase: 64,5 in. (2 400 mm)
Track front: 47,64 in. (1 210 mm)
Track rear: 49,21 in. (1 250 mm)

Overall lenght: 160 in. (4 065 mm)
Overall width: 63 in. (1 600 mm)
Overall height: 56,3 in. (1 430 mm)
Ground clearance: 7,09 in. (190 mm)
Minimum turning diameter: 33 ft (10 metres)

Gross weight of car: 2050 lb (930 kg)
Carrying capacity: 770 lb (350 kg)

Maximum speed: 68,4 miles per hour (110 km/hod.)
Fuel consumption: 40,4 miles per Imp. gallon (7,7 litres per 100 km)
Fuel tank capacity: 6,6 Imp. gall.
Schema řazení pod volantem, které měly z počátku pouze vozy pro export ( provedení de luxe). Škoda 440 ve verzi "De Luxe" měla již řazení pod volantem, prakticky shodné s vozem předchozí generace Škoda 1200 Sedan. Dalším doplňkem byla prodloužená lišta za emblémem 440 na předním blatníku a hliníková lišta na prahu karoserie. Nejvýznamnější estetickou novinkou ale byly chromované nárazníky a poklice kol.
Továrna verzi "De Luxe" představila těmito třemi vozy ve dvoubarevném provedení na Brněnském veletrhu (amatérský snímek).
1956
Tři škodovky 440 v exportním dvoubarevném provedení, jak byly vystavované na volné ploše výstaviště u příležitosti Mezinárodního brněnského veletrhu v roce 1956.
Doplňková tmavá barva spodní poloviny karoserie začínala za výkrojem předního blatníku.
1956
Pro reklamní účely se používaly nejen firemní snímky, ale i náladové fotografie s modelkami od známého uměleckého fotografa Viléma Heckela - viz tyto jeho záběry jedno- a dvoubarevného provedení Š 440 De Luxe.
(laskavostí dcery Viléma Heckela) Reklamní foto pro AZNP Mladá Boleslav: Vilém Heckel Reklamní foto pro AZNP Mladá Boleslav: Vilém Heckel
Ukázka socialistické propagace - improvizovaný stánek AZNP Mladá Boleslav v rekreačním areálu u Máchova jezera v Doksech (1956).
Motto výstavy bylo "Novou technikou k dalšímu zlepšení" a továrna na ní představila pracujícím vylepšený model Škoda 440 De luxe, už s chromovanými nárazníky, poklicemi a řazením pod volantem.
Vzhledem k tomu, že pro normálního smrtelníka bylo pořízení nového vozu v té době nereálné - pouze na pořadník a předem vinkulované peníze ve Spořitelně - tak pracující doopravdy jen a jen čučeli...
1956
Černobílá reklama z německé ročenky Motor Jahr 1956 - 1957.
Ve druhé polovině roku 1956
vznikl prototyp užitkového provedení Škoda 440 Pick-up, který měl interní označení typ 970 a který do sériové výroby nebyl schválen. Více o tomto typu zde:
1957
Škoda 440 de luxe, vystavená na BVV 1957 - tady s módními poklicemi v podobě "drátěných kol" s atrapami křídlových matic.
Škoda 440 de luxe - dvoubarevné provedení. 1957
Dvoubarevné provedení s tmavými boky a tmavou střechou.
Poslední provedení vozu Škoda 440:
Maska již z budoucí první Octavie, přední nárazník dělený, bez středního dílu a odlišné nápisy nad lištou předního blatníku i vzadu na kufru.

Na snímku je vůz zapůjčený továrnou Motokovu, se kterým ve zkouškovém režimu jezdil Vladislav Vlk, někdejší motocyklový závodník a tvůrce motocyklů Hurikan.
(foto Vladislav Vlk)
Detail posledního provedení nápisů nad lištou předního blatníku a nijak zvlášť esteticky vydařeného označení na zádi vozu.
(foto Hošťálek)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fotogalerie:
Dobový rodinný snímek vozu Škoda 440 v provedení "Standard" s řazením ještě na podlaze a bez vodorovné ozdobné lišty na předním blatníku. Nárazníky a poklice, které továrna dodávala pouze lakované, už nejspíš majitel vyměnil za luxusnější chromované a přidal mlhovky, tehdy ještě se žlutými skly.
Začátek osmdesátých let: Jan Bazal z Českých Budějovic s už dost upraveným rodinným vozem Š 440.
Dochovaný exemplář posledního provedení Škoda 440, již s maskou první Octavie.