JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


CHEVROLET nákladní typ 1934


Jedenapůltunový nákladní automobil s benzínovým šestiválcovým motorem, vyráběný v roce 1934 současně s menším půltunovým dodávkovým vozem, který používal stejný motor.

Výrobce:
GENERAL MOTORS
Základním rysem nákladních vozů Chevrolet, vyráběných koncernem General Motors, bylo od roku 1929 použití řadového benzínového šestiválce s ventily v hlavě, tedy s ventilovým rozvodem OHV. To bylo nezvykle revoluční řešení. Nejen proto, že se jednalo o vůz americký, kde byly většinou standardem spíš velkoobsahové motory se spodovými ventily SV, ale zároveň i vůz levný. Navíc použití ventilů v hlavě nebylo v ranných třicátých letech obvyklé dokonce ani u benzínových náklaďáků v Evropě...
Nákladní Chevrolety se vyráběly ve dvou provedeních, vybavených stejným motorem – jako půltunové dodávkové a jedenapůltunové nákladní, přičemž jedenapůltunky byly nabízené buď s dlouhým, nebo s krátkým rozvorem.
U nás je prodávala firma B. Vobořil, Praha, Karlín, kde bylo možné obdržet tuto českou verzi prospektu na nákladní chevroletky modelové řady 1934.
Motor, použitý pro nákladní i dodávkové Chevrolety pocházel z osobního vozu Chevrolet Master Da (na snímku v provedení „čtyřdvéřový Tourer“ s americkou plátěnou střechou) a byl vývojovým pokračováním „Litinového zázraku“ („Cast Iron Wonder“), vrchového šestiválce, představeného už v roce 1929.
„Litinový zázrak“ byl pro motor Chevroletu název značně přiléhavý. Z litiny byl nejen blok, odlitý vcelku s vrchní částí klikové skříně, ale i hlava válců, ssací a výfukové potrubí, a také vodní pumpa s komorou thermostatu.
Litinové byly i písty, které při průměru Ø 84,14 mm a zdvihu 101,6 mm znamenaly celkový objem motoru 3,490 ccm.
S kompresním poměrem 1 : 6 dával motor 60 koní, přičemž bylo pozoruhodné, že ho firma montovala jak do nákladní jedenapůltuny, pro kterou to bylo víc než postačující, ale i do půltunové dodávky, která tím byla na tehdejší poměry doslova „přemotorovaná“.
Z levé strany je vidět, že blok válců měl vodní plášť jen v horní polovině své výšky. Ssací a výfukové potrubí výrazně hranatých tvarů bylo sešroubované dohromady a v hranaté komoře pod karburátorem mělo bimetalem ovládanou klapku předehřevu.
Jednalo se o motor dlouhozdvihový, s klikovým hřídelem uloženým sice jen ve třech, zato ale velmi širokých kluzných ložiskách, které tvořily vkládací ocelové pánve s vrstvou bílé kompozice Hoyt.
Pánve prostředního ložiska měly nákružky, zachycující axiální síly, působící na klikový hřídel při vypínání spojky (viz obrázek).
Důkladnost tohoto řešení výrobce dokládal v prospektu uváděnými rozměry jednotlivých ložisek: přední mělo průměr Ø 52,39 mm a šířku 44,45 mm, střední, které mělo oboustranné nákružky pro axiální držení klikového hřídele, mělo průměr Ø 53,98 mm a šířku 47,63 mm, a zadní ložisko, u setrvačníku, mělo průměr Ø 55,56 a šířku také 55,56 mm.
Továrna o novém nákladním Chevroletu a jeho motoru psala:

„Na zkušebním území General Motors, 514 ha velikém, které jest v pravém slova smyslu laboratoří „pod širým nebem“, byly nákladní automobily Chevrolet 1934 vyzkoušeny v praxi, dříve než bylo přikročeno k jejich sériové výrobě. Na plochém a kopcovitém terénu, na pískových cestách, hluboce vyjetých a nemožných čedičových silnicích, blátivými děrami a hlubokými vodními kalužemi, musí zde zkušební vozy ujeti ve dne v noci nesčetné tisíce kilometrů, musí jezditi až do zničení, prokazujíce však přitom nezvratně trvanlivost a odolnost celé své konstrukce a každého jednotlivého dílu. A právě tímto pozvolným vývojem docíleno bylo u motoru Chevrolet dokonalosti, která jej činí nejspolehlivějším a zároveň nejhospodárnějším zdrojem síly, jaký kdy byl do kteréhokoliv nákladního chassis stejné nosnosti vestavěn.
Také v tomto roce použito bylo opět různých novinek, mezi jiným na motorové hlavě, ventilovém mechanismu, uspořádání svíček a chladicím systému (kapacita chlazení zvýšena o 18%), čímž docíleno bylo nejen ještě větší hospodárnosti ve spotřebě benzínu při zvýšeném výkonu, ale i jistota za jízdy značně stoupla.“

Technické údaje nákladních vozů Chevrolet 1934:

Motor: řadový šestiválec OHV
Vrtání: Ø 84,14 mm
Zdvih: 101,6 mm
Obsah: 3.490 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Maximální výkon: 60 ks při 3.000 ot./min.
Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané vahadly a tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Klikový hřídel: staticky a dynamicky vyvážený, s tlumičem torzních kmitů
Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná, s ocelovými pánvemi vylitými bílým kovem
Blok motoru: společný pro všech šest válců, odlitý ze šedé litiny
Hlava válců: odlitá ze šedé litiny
Písty: litinové, s bronzovými pouzdry pro pístní čep
Pístní kroužky: 2 těsnící, 1 stírací
Mazání: tlakové oběžné se zubovým čerpadlem
Obsah oleje v motoru:
Chlazení: vodní, nucené, s pumpou, 4-listovým větrákem a thermostatem
Obsah vozy v chladiči:
Karburátor: spádový, Carter W-1
Předehřev ssacího potrubí: automatický, ovládaný thermostatem
Doprava paliva z nádrže: membránovým čerpadlem AC, poháněným od vačkového hřídele
Zapalování: bateriové, 6 V
Pořadí zapalování: 1-5-3-6-2-4
Rozdělovač: Delco Remy s odstředivou regulací předstihu a ruční korekcí podle oktanového čísla
Baterie: 6V/75 Ah
Dynamo: 6V, Delco Remy, s regulací třetím uhlíkem

Spojka: suchá, jednolamelová

Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, s přímým řazením uprostřed vozu

Přenos síly na zadní nápravu: dvojdílným kardanem se středovým ložiskem

Rám: obdélníkový, nýtovaný z lisovaných ocelových profilů U
Počet příček: 6 (u vozů s krátkým rozvorem pouze 5)

Zadní náprava: pevná, typu „Banjo“, lisovaná ze silného ocelového plechu
Soukolí rozvodovky: se spirálovým ozubením a čtyřmi satelity
Převod rozvodovky: 1 : 6,17

Zadní pérování: podélnými listovými péry s přídavnými pomocnými svazky
Pérové čepy: závitové (patent GM)

Přední náprava: pevná, profilu I, kovaná v zápustce
Přední pérování: podélnými listovými péry
Pérové čepy: závitové (patent GM)
Řízení: šnekem a segmentem, volant vlevo (pro Č.S.R. vpravo)

Brzda nožní: čelisťová mechanická, na všechna čtyři kola
Brzda ruční: mechanická, působící na zvláštní čelisti zadních kol

Kola: 20“ ocelové děrované disky s děleným ráfkem, upevněné pěti (vzadu deseti) šrouby
Pneu vpředu: 6,00 – 20
Pneu vzadu: 32 x 6 jednoduché, nebo 32 x 5 ve dvojmontáži
Pneu vzadu za příplatek: 34 x 7 jednoduché, nebo 32 x 6 ve dvojmontáži

Rozvor: 3.990 mm (krátký rozvor 3.330 mm)
Rozchod vpředu: 1.340 mm
Rozchod vzadu: 1.360 mm

Nosnost valníku: 1.500 kg
Rozměry plochy valníku s dlouhým rozvorem: 3.500 x 2.000 mm
Rozměry plochy valníku s krátkým rozvorem 2.800 x 1.900 mm

Maximální rychlost: 68 km/hod.
Nádrž: 68 litrů, napříč v kabině pod sedadlem posádky
Kroutící moment motoru přenášela jednolamelová suchá spojka na převodovku, samozřejmě rovněž litinovou, která byla sešroubovaná s motorem do jednoho celku. U jedenapůltuny byla převodovka čtyřrychlostní, s možností vývodu pro přídavný pohon (např. sklápění korby), u půltunové dodávky stačila třírychlostní, s bezhlučným ozubením dvojky.
Jako celek byl agregát uložen do rámu ve třech bodech.
Delší podvozek měl rozvor (vzdálenost náprav) 3.990 mm Krátký podvozek měl rozvor 3.330 mm
Základem nákladních podvozků Chevrolet byly klasické žebřinové rámy z rovných ocelových podélníků tvaru U, pospojovaných nýtovanými příčkami.
Podvozky se dělaly ve dvou délkách - dlouhý měl vzdálenost náprav 3.990 mm, krátký jen 3.330 mm.
Pokud si zákazník koupil pouze podvozek k dostavbě karoserie dle vlastních požadavků, byly jeho součástí: maska chladiče s kapotou a přední stěnou kabiny včetně předního skla, přední blatníky a stupačky a kompletní elektrická výstroj s reflektory a koncovým světlem. K výpravě podvozku patřilo i osazení palubní desky přístroji.
Obrázek nýtovaného spoje příček rámu, které mají konce ve tvaru otevřené krokodilí tlamy, jejíž čelisti jsou přinýtovány na horní a dolní pásnice podélných nosníků. U nákladních vozů je příčka opatřena vmáčknutým sedlem pro montáž středového ložiska kardanu. Způsob spojení příček rámu byl patentovaný, konce lisovaných příček měly specielní tvar, umožňující snýtování nejen s horní, ale i dolní pásnicí podélníků, což mělo zvyšovat tuhost a odolnost rámu. Ten byl v přední části pro lehkou půltunovou dodávku i jedenapůltunový náklaďák prakticky stejný, to bylo dáno i použitím stejného motoru, lišil se až v zadní části, tvarem a délkou podélníků a počtem příček. Rám dodávkového vozu měl příček pět, stejně jako rám pro nákladní vozy s kratším rozvorem (3.330 mm). Rám s dlouhým rozvorem (3.990 mm) měl příček šest.
Obě nápravy byly pevné. Přední byla kovaná v zápustce, zadní lisovaná, typu „Banjo“, dimensovaná pro opravdu těžkou službu. Diferenciál měl čtyři vyrovnávací satelity, talíř s obloukovým kuželovým ozubením a byl na obou stranách uložen ve válečkových ložiskách.
Obě nápravy byly zavěšené na podélných listových pérech. Ale i tady firma Chevrolet používala svůj systém – pérové čepy byly, kvůli zvýšené životnosti a zároveň snadné výměně, provedené jako závitové.
Brzdy měl nákladní Chevrolet modelu 1934 čelisťové mechanické, s obložením o šířce 63,5 milimetru.
Dodávkové provedení mělo nožní i ruční brzdu působící stejně na všechna čtyři kola, náklaďáky měly nožní brzdu rovněž na všechna čtyři kola, ale ruční byla nezávislá, působící na dvě zvláštní čelisti v zadních bubnech navíc.
Přenos síly na zadní nápravu obstarával kardan s celokovovými klouby. U dodávkového provedení byl jednodílný, obě provedení nákladních vozů měla kardan dvoudílný se středovým ložiskem na příčce rámu.
Ukázka restaurované jedenapůltunky s typicky americkou, u farmářů oblíbenou, dřevěnou laťovou nástavbou. Nákladní vozy měly důkladné ocelové disky, držené vpředu pěti a vzadu deseti šrouby, obuté do dvacetipalcových pneumatik. Vpředu dodával výrobce pneumatiky nízkotlaké, ale vzadu byly vysokotlaké se zvýšenou únosností.
Standardně montované přední gumy měly rozměr 6,00 – 20“, zatímco vzadu mohly být buď 32 x 6 pokud šlo o jednoduchou montáž, nebo 32 x 5, pokud byla použita dvojmontáž. A v prospektu se uvádělo, že:
„proti malému příplatku lze obdržeti vzadu gumy sesílené 34 x 7, nebo v případě dvojité montáže 32 x 6.
Rezerva se dodávala jediná, u nákladních vozů uložená pod zadním koncem chassis a vždy rozměru, odpovídajícího zadním kolům.
Nákladní vozy měly třímístnou kabinu, kde pod sedadlem posádky byla napříč rámu umístěná benzínová nádrž.
Před řidičem byly tři přístroje – uprostřed větší tachometr, po jeho stranách dva sdružené budíky, z nichž levý ukazoval teplotu vody v chladiči a dobíjení baterie a vpravo byl tlakoměr oleje, kombinovaný s ukazatelem benzínu. Uprostřed horní hrany palubní desky byla klička, kterou bylo možno plynule vyklápět čelní sklo.
Řízení bylo „slovy výrobce“ polosamosvorné, samozřejmě bez posilovače a dlouhá řadicí páka uprostřed vozu měla pojistku zpátečky. Volant byl u původní "americké" verze vlevo, u nás, v Anglii, nebo v Austrálii bylo možné objednat řízení pravostranné.
Starter se ovládal mechanicky, nožním knoflíkem.
Koncern General Motors nabízel nákladní Chevrolety v několika provedeních – jako valníky s plachtou či bez, jako speciální vozy pro dopravu zvířat, několik typů valníků s „laťovými nástavky“ pro dopravu lehkých, ale objemných, nákladů, nebo pro dopravu zvířat a na zkráceném rozvoru pak hlavně sklápěčky, nebo skříňové vozy s jednoduchou montáží zadních kol. Pro Evropu ovšem byl hlavní sklad v Holandsku – General Motors Continental S.A., Antverpy a vzhledem k rozmanitějším požadavků evropských zákazníků se z Ameriky dovážely nejen kompletní vozy, ale hlavně podvozky, které bylo zvykem karosovat podle individuálních požadavků až u místních karosářů. Totéž platilo u nás.
V prvorepublikovém Československu měla generální zastoupení Chevroletu karlínská firma B. Vobořil, Praha – Karlín, sídlící na Královské třídě č. 67, kde potenciální zákazník dostal veškeré prospekty samozřejmě v české verzi. A také v nich byla řeč i o samotných podvozcích.
Chevrolet 1934 - 1,5-tunový valník s plachtou.
Chevrolet 1934 - 1,5-tunový sklápěč s kovovovu korbou.
Chevrolet 1934 - 1,5-tunový valník pro svážení mlékařských konví.
Chevrolet 1934 - autobus na krátkém podvozku s jednoduchou montáží na zadní nápravě.
Chevrolet 1934 - farmářský valník s laťovými postranicemi, vhodný i pro přepravu zvířat.
Na této reklamě byl zdůrazňován zejména silnější a hospodárnější motor s ventily v hlavě.
Chevrolet 1934 - uzavřený skříňový vůz na zkráceném podvozku, vzadu pouze s jednoduchou montáží.