|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 Svatební oznámení pro Libora Gýnu 2010 - Renovace motoru A.K.D. DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
JAWA 350 - pérákSportovní motocykl s dvouválcovým dvoutaktním motorem v bloku s čtyřrychlostní převodovkou. Byl určen pro náročné a "sportovně založené" jezdce. Výrobce: Zbrojovka Brno n.p., závod Strašnice (což byla původní pražská motocyklová továrna Autfit-Ogar, která byla po znárodnění začleněna jako pobočný závod pod firmu Jawa, následně přejmenovanou na "Závody 9.května" Praha).
Zcela první stroje nesly na nádrži nápis Ogar (v Technickém průkazu měly uvedenou značku Jawa-Ogar 350) a jejich specifickým rysem bylo lakování v šedé barvě (t.zv. "holubí šeď") se zlatými linkami. V této podobě se vyobrazení dostalo i na pozdější prospekty Jawa.
První provedení, ať už šedé Jawa-Ogar 350, nebo v následující sérii už tmavočervené Jawa 350, měla označení typ 12, přičemž číslice 12 byla vyražena před pořadovým číslem motoru a oddělena pomlčkou.
Technické údaje Jawa 350 (pérák) typ 12:
Motor: Dvouválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Obsah: 344 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon: 12 ks při 4.000 ot./min. Maximální kroutící moment: Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor: jednošoupátkový Jikov 2924 s otočnou růžicí přívěry filtru vzduchu Hlavní tryska: Zapalování: 6 V, dynamobateriové Jawa s přerušovačem a cívkou (později PAL) Dynamo: 6V / 45W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí Svíčka: Ø závitu M 14, KLG F 70 nebo PAL 14 / 175 Spojka: 5-lamelová, v olejové lázni, se samočinným vypínáním při řazení Primární převod: 3/8 x 3/8 řetězem (64 článků) v olejové lázni Převodový poměr: 22 : 45 (počty zubů) Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním řazením 1. rychlost - 1 : 3,166 2. rychlost - 1 : 1,768 3. rychlost - 1 : 1,266 4. rychlost - 1 : 1 Primární převod: 1 : 2,045 Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/16“ – 110 článků Převodový poměr: 17 : 44 (počet zubů) t.j. 1 : 2,59 Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole) Ráfek přední: 2,25 x 19 Pneu přední: 3,00 – 19 Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm Rozměr drátů pravých: Ø 3,1 x 176 mm Rozměr drátů levých: Ø 3,1 x 220 mm Ráfek zadní: 2,50 x 19 Pneu zadní: 3,25 – 19 Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm Rozměr drátů pravých i levých: Ø 3,1 x 220 mm Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva) Brzdy: mechanické čelisťové, Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem Průměr brzdových bubnů starších sérií: Ø 150 mm Průměr brzdových bubnů novějších sérií: Ø 160 mm Šířka obložení: 25 mm, nýtované Parametry: Největší délka: 2.010 mm Šířka (přes řidítka): 700 mm Výška: 954 mm Rozvor: 1.297 mm Světlost: 140 mm Výška sedla nad zemí: 702 mm Úhel sklonu přední vidlice: 62° Stopa (závlek kola): 70 mm Vlastní váha (bez paliva): 120 kg Váha pohotovostní: 132 kg Dovolené zatížení: 160 kg Celková přípustná váha: 292 kg Spotřeba: 3,25 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km) Max. rychlost: 110 km/hod. (na rovné dobré silnici)
Jawa 350 pérák z exposice Jihočeského motocyklového musea - stroj sice s motorem ještě s předčíslím 12, ale doplněný během provozování řadou dílů z novějších sérií. Motor byl repasován a stroj dostal nový lak a chrom.
Detail otevřené levé boční schránky, která byla lakována v barvě motocyklu pouze z vnější strany, uvnitř měla nástřik jen základovou barvou.
Ukázka dochovaného původního sedla řidiče s vysokou vložkou výplně a koženým potahem ze světlé přírodní kůže, stářím popraskané.
Ukázka dochovaného původního sedla spolujezdce s koženkovým potahem, vcelku zdařile imitujícím vzhled kůže a ladícím se sedlem jezdce.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Galerie dobových fotografií:
... a spolu s autorem renovace, ing. Miloněm Dvořákem v dobovém nepromokavém "montgomeráku" a s fotoaparátem Flexaret, při příležitosti "Posledního kola", tedy klubové jízdy VCC České Budějovice na závěr sezóny 2008.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ukázka "péráka" 350, který se příliš nesvezl.
V poválečných letech byl takový hlad po nových strojích, že továrna nestačila poptávce. Leckdo to řešil tak, že po prodejnách Mototechny posháněl a nakoupil náhradní díly + motor a stroj si z nich svépomocí postavil sám. Pokud měl ke všemu účtenky, tehdejší dopravní inspektorát mu ho otypoval a přidělil SPZ. Pak ale přišel zákaz schvalování takovýchto "staveb", což postihlo i majitele tohoto motocyklu. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |