JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


OPEL Olympia 1500 OHV


Opel Olympia 1500 OHV - tovární foto z únorového čísla časopisu Motor und Sport, vydaného k Berlínskému Autosalonu 1939. Malý osobní vůz se samonosnou karoserií a výkonným čtyřválcovým motorem 1500 ccm OHV.
Období výroby: 1938 - 1939.

Výrobce:
ADAM OPEL Aktiengesellschaft, Rüsselsheim am Main, Deutschland (Německo)
Opel Olympia 1500 OHV
byl vývojovým pokračováním původní Olympie z roku 1935 (tehdy ještě se spodovým motorem 1300 ccm SV), která byla mezi německými malým až středními vozy revoluční svou koncepcí samonosné celokovové karoserie.
Karoserie vycházela ze stejného koncepru, jako u modelu Kadett, od nichž se lišila pouze lehce změněnými tvary blatníků a kapotou, která se celá zvedala vzhůru.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Opel Olympia 1500:

Motor: řadový čtyřválec OHV
Vrtání: Ø 80 mm
Zdvih: 74 mm
Obsah: 1.488 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 37 koní (27,21 kW) při 3.400 ot./min.

Blok válců: vcelku s vrchní částí klikové skříně
Hlava válců: snímací, ze šedé litiny
Písty: z lehké slitiny
Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly
Časování rozvodu:
SZ-13°32" před HÚ, SK-53°51" po DÚ; VZ- 56°57" před DÚ; VK- 16°47" po HÚ
Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm

Karburátor: jeden, spádový Opel, Lizence Carter
Vzduchový filtr: s tlumičem sání a olejovou náplní
Hlavní tryska:
Hlavní vzdušník:
Volnoběžná tryska:
Volnoběžný vzdušník:
Difuzér: Ø mm
Doprava paliva: od vačky poháněnou membránovou AC pumpou
Nádrž: 35 litrů v zádi vozu
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované ventilátorem
Objem chadící vody: litrů
Mazání: tlakové, oběžné,
Olejové čerpadlo: zubové
Obsah oleje v motoru: cca 4 litry
Olejový filtr:
Kontrola mazání: kontrolkou ve sdruženém přístroji
Zapalování: Bosch bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem
Řízení předstihu: odstředivé
Pořadí zapalování: 1-3-4-2
Svíčky: M 14 x 1,25 (Champion L 10, PAL 14/175)
Baterie: 6V / 50 Ah
Dynamo: 6V / 130 W
Spouštěč: 0,4 ks

Spojka: jednolamelová, suchá, obložení Ferodo 2x Ø 200/130 síla 3,5 mm
Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, 2., 3. a 4. rychlost synchronizovány
Převody:
1.stupeň - 1 : 3,91
2.stupeň - 1 : 2,47
3.stupeň - 1 : 1,49 se synchronem
4.stupeň - 1 : 1 se synchronem
Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu
Obsah oleje v převodovce: cca 1, 8 litru
Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými křížovými klouby
Hnací náprava: zadní - pevná
Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason
Převod zadní nápravy: 1 : 4,56
Obsah oleje z rozvodovce: cca 2 litry

Přední osa: dělená, s pérovacími elementy Dubonnet
Zadní osa: pevná, odpružená podélnými listovými péry
Tlumiče pérování: pákové hydraulické
Řízení: šnekem a segmentem, volant vlevo
Nožní brzda: hydraulická, bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: 16" ocelová dírovaná s 5-děrovým středem bez centráže
Ráfky: 3,00 D x 16
Pneumatiky: 5,00 – 16

Rozvor: 2 430 mm
Rozchod vpředu: 1 105 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu (s nárazníky): 4 050 mm
Šířka: 1 500 mm
Výška: 1 520 mm
Světlost: 200 mm

Počet míst k sezení: 4
Váha zavazadel: 50 kg
Vlastní váha: 896 kg

Nejvyšší rychlost: 112 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 8 - 8,5 litru
Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,2 litru
Objem nádrže: 35 litrů v zádi vozu
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ceny typu Olympia v roce 1939
(výřez z prospektu pro Berlínský autosalon)
Olympia platila v letech po druhé světové válce za supermoderní vůz. Díky svému "vrchovému" motoru 1500 ccm OHV byla velmi rychlá (přes 110 km/hod.), navíc byla dobře odpérovaná, takže není divu, že ji občas bylo vidět i na automobilových soutěžích.
Tenhle snímek je z Trutnovského závodu do vrchu, který se jel v roce 1947, kdy jezdec Evžen Malý ze Starého Města se svou Cabrio-Limousine Olympií dokázal zajet skvělé 2.místo...
Opel Olympia (4-dvéřový "sedan"), se kterým v letech 1948-9 jezdil Zdeněk Herejk z Liberce, nákupčí a zásobovač u tehdy ještě existujícího libereckého zastoupení švýcarských nákladních automobilů Saurer.
"Vymazlený" Opel Olympia Františka Knota, zkušeného pilota větroňů, především ale konstruktéra n.p. Motor-Jikov České Budějovice, za který jezdil jako soutěžní jezdec továrního týmu mopedů Stadion a v roce 1961 se stal mistrem republiky v terénních soutěžích (ve třídě do 100 ccm).