JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


MURIEL 350 W/NG (1940/1980)


MURIEL - MUsilův ARIEL

Sportovně cestovní motocykl - vlastní přestavba Jiřího Musila z Českých Budějovic.
Základem tohoto pohledného stroje je motor s převodovkou a přední částí rámu z válečného anglického stroje Ariel W/NG, vybavený přední vidlicí z Nortona, zadní částí kyvnou vidlicí a laminátovou nádrží vlastní konstrukce a osazený koly z Hurikana.
Přestavbu dokončil Jiří Musil někdy v roce 1980.

Stroj byl získán do exposice Jihočeského motocyklového musea v létě 2015.
Ilustrační foto restaurovaného motocyklu stejného typu. Dobová fotografie - podle čísla nejspíš ze zkoušek těchto motocyklů pro francouzské jednotky.
Historie:
Na začátku šlo o vojenský stroj, který obvykle používaly britské jednotky, takže své první míle pravděpodobně absolvoval s vojákem v sedle jako spojařský motocykl. Spolu s armádou se k nám pravděpodobně koncem války také dostal.

Tohle byly jeho původní technické parametry:

Výrobce: Ariel Works, Birmingham, England

Motor: jednoválcový stojatý čtyřtakt
Typ: W/NG
Vrtání: Ø 72 mm
Zdvih: 85 mm
Obsah: 346 ccm
Kompresní poměr:
Maximální výkon: 17 ks ( kW) při 5.800 ot./min.
Ventilový rozvod: OHV
Mazání: oběžné, se suchým karterem
Karburátor: Amal
Hlavní tryska: 120
Výřez šoupátka: ¾
Poloha jehly šoupátka: prostřední zářez
Zapalování: dynamomagnetové Lucas
Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Předstih:
Svíčka:
Spojka: 2-lamelová, suchá
Primární převod: řetězem
Převodový poměr:
Převodovka: 4-rychlostní Burman
Řazení: nožní, vpravo

Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků
Převodový poměr:

Rám: jednoduchý trubkový, vzadu pevný
Přední vidlice: Paralelogramová
Kola: 19“ drátová

Ráfky: 3,00 x 19
Pneu přední: 4,00 – 19
Pneu zadní: 4,00 – 19

Objem nádrže: 2 ½ gallonů

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem

Parametry:

Největší délka: 2.180 mm
Šířka (přes sidecar): 1.530 mm
Výška: 1.020 mm
Rozvor: 1.420 mm
Rozchod: 1.140 mm
Světlost: 120 mm
Výška sedla nad zemí:

Vlastní váha: 169 kg

Spotřeba: 5 l / 100 km
Max. rychlost: 80 km/hod.

Jak a s jakou vojenskou jednotkou se dostal k nám, ani kdo byl jeho prvním majitelem u nás, se neví.


Takhle vypadal Musilův Ariel W/NG v letech 1957-8, kdy ho Jirka Musil získal. V té době byl nepojízdný (pro banální závadu v převodovce, jak Jirka okamžitě zjistil a opravil) a měl za sebou předchozím majitelem provedenou první přestavbu v podobě kluzákového pérování zadního kola, přidání trojúhelníkových schránek z Jawy péráka a imitaci dvojsedla, vzniklou překrytím původní anglické sedačky a "kanady" na zadním blatníku společným potahem.
V šedesátých letech další přestavba pokračovala náhradou původní paralelogramové vidlice předními teleskopy a blatníkem z půllitra Jawy 500 OHC a následně montáži předního kola z péráka...
Na snímcích mladý Jirka Musil na výletě někde u řeky a jeho pozdější žena.
Po epizodě, kdy perfektně jezdícího Ariela nechal švagrovi a pořídil si problematickou předělanou Rudge s předělanou hurikanskou hlavou na dvouvačku a následně i svého prvního Hurikana, přivezl Jiří Musil mezitím zpustošeného a zase nepojízdného Ariela zpátky domů. Po opětovném zpojízdnění spočívalo další vylepšování v montáži zadního blatníku z Jawy 500 OHC a osazení originálním dvojsedlem z kývačky.
Na tomhle časem degradovaném barevném diapozitivu, pořízeném před Musilovo garáží, už pózuje jeho dospívající syn Ivan...
Motor ze strany víka rozvodu a náhonu zapalování. Jirka měl vždycky rád motory sportovní, tak když začal s přestavbou, první bylo nahražení původních "vojenských" vaček ostřejšími vačkami z legendárního předválečného Arielu Red Hunter. Spolu s tím se musela vyrobit nová rozvodová kolečka, přepočítaná na modul, protože originální s ozubením v diametru byla příliš měkká a tudíž už silně opotřebená. S tím Jirkovi pomohl známý, frézař a kamarád Jeníček.
Dalším vylepšením byl vlastnoručně vysoustružený hliníkový válec se zalisovanou litinovou vložkou pro píst z Tatry 603, a také nahrazení původního plechového krytu primáru krytem hliníkovým, leštěným, také z Red Hunteru.
Původní Amal karburátor byl pro upravený motor nejen beznadějně vyběhaný, ale především malý. Chvíli trvalo, než Musil vyzkoušel vše, co se za socialismu nabízelo, až použil karburátor 2928 SZ (Sportovně Závodní) na který motor nejen optimálně chytá, ale i zrychluje a táhne líp než v originálu. O čistotu nasávaného vzduchu se stará ohromný filtr z nákladního Garanta schovaný pod dvojsedlem a s karburátorem propojený gumovou hadicí velkého průměru.
Dynamo ze strany náhonu do rychla. Dole víčko kontaktů přerušovače. Ukázkou mimořádné invence i perfektní strojařské práce je Musilem předělané zapalování. Místo málo spolehlivého a málo svítícího dynamomagnetu Lucas si na jeho místo vyrobil zapalování vlastní, dynamobateriové. Vespod s hřídelem přerušovače, nahoře se zkráceným dynamem z Jawy 500 OHC, dobře nabíjejícím už od téměř volnoběžných otáček.
Pečlivá kontrola vycentrování předního kola.
Při předělávce rámu na zadní kyvnou vidlici se stroj dočkal nových kol s plnonábojovými brzdami z Vlkova motocyklu Hurikan - vpředu se zcela novým a vzadu s původním, ale nově nachromovaným ráfkem.
Kdysi už jednou vyměněnou přední vidlici za teleskopy z Jawy 500 OHC Musil nakonec nahradil anglickými teleskopy "Roadholder" z Nortona ES 2, které ale upravil po svém montáží hliníkových krycích pouzder.
Nádrž si navrhnul a uplácal vlastní, moderního tvaru, z laminátu. Nepočítal ale, že si tím způsobí do budoucna chronické potíže, protože laminát působením benzínu ustavičně pracoval a měknul.
Na prvním snímku je dobře vidět silná gumová roura sání, spojující karburátor s filtrem umístěným v prostoru pod sedlem.
Také zadní kolo má brzdový buben z Hurikana a Musilem vyrobenou duralovou rozetu. Za dvojsedlem je praktický nosič a východoněmecké blinkry ze Simsona.
Sportovní řidítka italského tvaru jsou rovněž z Hurikana, doplněná hliníkovým panelem s tachometrem a leteckým otáčkoměrem, spínací skříňkou a třemi kontrolkami mazání, nabíjení a dálkových světel.
Jiří Musil na jednom ze svých výletů. ... a pak už Musil jen jezdil a Muriela hýčkal a leštil až do začátku roku 2014, kdy jej přenechal autorovi těchto stránek, Petru Hošťálkovi do exposice jeho Jihočeského motocyklového musea.
Léto 2015 - poslední rozloučení před převozem do Jihočeského motocyklového musea - Jirka Musil vystrkuje svého léta opečovávaného Muriela z garáže, aby ho před předáním vyzkoušel a zkontroloval jeho seřízení.
Definitivní utažení plovákové komory po posledním rozebrání a vyčištění karburátoru.
Finální seřízení před předáním do Jihočeského motocyklového musea - Jirka Musil v plném soustředění poslouchá motor blafající na volnoběh před svou dílnou.
Ariel_Rally2015_MINI Muriel W/NG (už v sedle s Petrem Hošťálkem) na "Ariel Rallye 2015", pořádané v Olešnici v Krušných Horách.
foto Karel Mika foto Karel Mika 2024 - Výstava ARIEL v Čechách
v Technickém muzeu Brno - Muriel byl v lednu až dubnu jedním z exponátů této bohatě zastoupené přehlídky strojů Ariel, dovezených do Československa. Dalším exponátem ze sbírky Petra Hošťálka byl putovní pohár předválečného Ariel Klubu Č. Budějovice, věnovaný osobně řed. Jackem Sangsterem.