|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ŠKODA nákladní typ 150 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích AERO - MINOR Svatební oznámení pro Libora Gýnu
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
DOUGLAS Mk III. a sportovní verze MK III. SAnglické dvouválcové cestovní a cestovně-sportovní motocykly 350 ccm, vyráběné v roce 1948. Výrobce: Douglas (Sales & Service) Ltd., Kingswood, Bristol, England
V roce 1949 byl ve třetím čísle časopisu Motocykl uveřejněn tento doslovný popis:
"Stánek britské firmy DOUGLAS vzbuzoval zájem (míněna lednová Výstava motorových vozidel v Ženevě). Bylo tu několik strojů této značky. Jsou to dvouválcové 350 ccm OHV s motorem flat-twin, sportovní o výkonu 20,5 koní při 6.500 ot./min. a kompresním poměru 6,5 : 1. Sportovní model od cestovního se zevně liší jen zdviženými výfuky. Oba modely mají 2 karburátory, 4 rychlostní stupně a převod na zadní kolo řetězem. Přední vidlice jsou telehydraulické, zadní pérování je provedeno torzně s hydraulickým tlumičem. Přední kolo vysunuté z vidlice dopředu je upevněno na kyvných raménkách a jeho osa při propérování opisuje radiální dráhu. Vykyvuje v rozmezí 15 cm. Stroje mají automatický předstih. Kované ocelové ojnice jsou trvanlivé a na klikových čepech běhají po jehlových ložiskách. Písty jsou z lehké slitiny. Vačkové hřídele jsou umístěné pod klikovým hřídelem a celý ventilový mechanismus je zapouzdřen. Stroj váží 159 kg. Je tedy trochu těžký. Na stánku poutal pozornost stroj s výřezy v motoru, rychlostní skříni a vidlici, elektromotorem pomalu poháněný, aby bylo vidět funkce všech orgánů. Kola běhala na velkých dřevěných vačkách, takže každý mohl sledovat činnost pérování vpředu i vzadu."
Kresba z roku 1949 a kresba souboru jednotlivých součástí, názorně ukazující způsob odpérování zadní kyvné vidlice strojů Douglas pomocí podélných torzních tyčí, uložených ve spodních trubkách rámu.
Zdánlivě složitý způsob se ale vyplatil, pérování je mimořádně komfortní a proti například Jawě - péráku, vyráběnému ve stejné době, je svezení na Douglasu nesrovnatelně luxusnější.
Technické údaje Douglas Mk III. (sportovní Mk III. S v závorce):
Motor: dvouválcový čtyřtaktní boxer Typ: T 35 (T 35/S) Vrtání: Ø 60,8 mm Zdvih: 60 Obsah: 348 ccm Kompresní poměr: 6,25 : 1 (6,5 : 1) Výkon: 16,5 ks při 5.500 ot./min. (20,5 ks při 6.500 ot./min.) Poznámka: v některých anglických pramenech je uváděn výkon základní verze MK III. 19 ks a výkon sportovní verze MK III. Sports 23 ks. Ventilový rozvod: OHV, dvouvačkový Ventily: v hlavách, s rozevřením 58° Časování: Sání otevírá 55°před HÚ a zavírá 64°po DÚ Výfuk otevírá 58° před DÚ a zavírá 28°po HÚ Počet ložisek klikového hřídele: 2 Typ ložisek: vpředu (u rozvodů) fosfor-bronzové pouzdro vzadu (u setrvačníku) dvojité válečkové ložisko Karburátor pravý: AMAL 274 AJ/4A dvoušoupátkový Karburátor levý: AMAL 274 AK/4A dvoušoupátkový Hlavní tryska: 80 Výřez šoupátka: 4/5 Jehla: 4 Mazání: tlakové oběžné Náplň: 2,27 litru (4 pints) v karteru motoru Elektrický systém: 6V Zapalování: Lucas Magdyno MN2, typ XX 1153 – 6V/48W Svíčky: Lodge H.14 (alternativně Champion L82, NGK B7HS) Tlumič výfuku: společný, pod převodovkou (dva, systém Burgess) Filtr vzduchu: pouze na přání (společný pro oba karburátory, umístěný nad převodovkou) Spojka: jednolamelová suchá (automobilového typu) Lamela: Ø 6¾” (Ø171 mm) Materiál obložení: Ferodo Převodovka: čtyřstupňová, s nožním řazením (na pravé straně) Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x 5/16" (1/2 x "305") 116 článků Převody: 1. rychlost - 1 : 16,3 2. rychlost - 1 : 10,1 3. rychlost - 1 . 7,42 4. rychlost - 1 : 5,86 Řetězové kolečko: 18 zubů (alternativně 16 zubů) Zadní rozeta: 57 zubů (alternativně 49 zubů) Celkový převod: 6,19 : 1 (při standardním pastorku sek. převodu 18 zubů) Rám: dvojitý trubkový, dole uzavřený Sedlo: Terry, odpérované dvojicí spirálových per Přední vidlice: “Radiadraulic” (tlačená krátká kývačka s hydraulickým tlumením) Tlumič řízení: pouze na přání (třecí, ručně stavitelný) Zdvih př. pérování: 140 mm (5,5 inch) Zadní vidlice: kyvná, odpružená torzními tyčemi Brzdy: čelisťové půlbubnové Ø 177,8 mm (7 inch) Kola: 19 palcová, drátová Ráfky: 2 x 19” WM, prohloubené Pneumatiky standardní: 3,25 – 19” (Firestone) Huštění: 1,5 - 1,6 atm vpředu i vzadu Nádrž: 13,6 litru (3 gallons) - z toho rezerva 1,7 litru (3 pints) Palivový kohout: 1 Rozvor: 1.385 mm (54,5 inch) Délka: 2.140 mm (84 inch) Šířka: 698 mm (27½ inch) Výška zatíž.: 972 mm (38¼ inch) Výška nezatíž: 997 mm (39¼ inch) Světlost zatíž.: 134 cm (5¼ inch) Světlost nezatíž.: 158 cm (6¼ inch) Váha (suchá): 158,9 kg (350 liber) Barva: Douglas Polychromatic Blue (alternativně černá se stříbrnou) Max. rychlost: 120 km/hod. (75 mph)
Třistapadesátka Douglas byla díky svému výkonu velmi rychlá.
Na stroji typu Mk III Sports vyhrál v dubnu 1950 jezdec Don Chapman závod Clubman´s TT ve třídě do 350 ccm na okruhu Silverstone, a to s velkým náskokem před svými soupeři. Don Chapman je nyní víceprezidentem značkového klubu London Douglas Motorcycle Club.
Douglas Mk III. S - sportovní model Petra Pokorného se zdviženými výfuky v parkovišti strojů závodu do vrchu "Brno - Soběšice 2015".
|