JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


TATRA nákladní typ 27a + typ 27/64


Dvounápravové nákladní automobily o nosnosti 3 tuny, vycházející z předchozího typu Tatra 27, které měly čtyřválcové vodou chlazené motory, buď benzínový o výkonu 63 koní, nebo, poprvé v historii firmy, dieselový o výkonu 64 koní.
Výrobcem byla společnost Závody Ringhoffer – Tatra a.s.
Technické údaje Tatra 27a:

Motor: řadový benzínový čtyřválec
Vrtání: Ø 100 mm
Zdvih: 150 mm
Obsah: 4.712 ccm
Maximální výkon na brzdě: 60 ks při 2 100 ot./min. (později zvýšen na 63 ks)
Trvalý výkon: 52 ks při 1 650 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 9
Ventilový rozvod: OHV s ventily v hlavách válců
Kliková skříň: z hliníkové slitiny
Klikový hřídel: sešroubovaný ze dvou dílů, vrtaných pro průtok oleje k ložiskům
Počet ložisek klikového hřídele: 3, kuličková
Vačkový hřídel: jeden, společný pro obě řady válců
Pohon vačkového hřídele: čelním soukolím (u setrvačníku) se šikmými zuby
Blok válců: ze speciální šedé litiny
Písty: BHB, z hliníkové slitiny
Počet kroužků: 3 těsnící, 1 stírací
Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované ventilátorem
Chladič: sekční, s pěti výměnnými elementy
Mazání: tlakové oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Náplň v olejové vaně motoru: 9 litrů
Elektrický systém: 12V
Zapalování: bateriové s rozdělovačem a zapalovací cívkou
Zapalování na přání: magnetové Scintilla Vertex (za příplatek)
Pořadí zapalování: 1-2-4-3
Rozdělovač: Bosch VE 4 BS 288 s odstředivou regulací
Svíčky: Bosch DM 95 T1
Baterie: 12V / 75 Ah, uložená ve skříni pod sedadlem řidiče
Dynamo: 12V / 130 W (Bosch RKC 300/12-1300 R, S 144)
Spouštěč: Bosch BJH 1,4/12 R8Z
Karburátor: vertikální, Solex 35 BFRV
Doprava paliva: samospádem

Spojka: jednolamelová, suchá Komet Mecano K 30 KM

Převodovka: 4 stupňová se zpátečkou
Převodové poměry:
1.stupeň – 1 : 6,3
2.stupeň – 1 : 3,2
3.stupeň – 1 : 1,95
4.stupeň – 1 : 1
zpátečka – 1 : 10

Rozvodovka: systém Tatra se dvěma páry soukolí Gleason
Převodový poměr: 1 : 6
Diferenciál: čelní

Rám: centrální páteřová roura s přírubami pro tělesa převodovky a náprav
Přední náprava: paralelogramová, nahoře s výkyvnými trojúhelníkovými rameny
Přední pérování: pod převodovkou uloženým příčným listovým pérem
Zadní náprava: kyvadlová, hnací
Pérování vzadu: příčným listovým pérem
Řízení: šroubové s jednotlivými řídícími tyčemi ke každému kolu
Brzda provozní: nožní, jednookruhová kapalinová ATE Lockheed, na všechna kola
Brzda zajišťovací: ruční, převodová pásová, působící na zadní kola
Průměr brzdových bubnů: Ø 325 mm
Kola: 20“ disková ocelová
Ráfky: 20 x 8", ploché, s děleným okrajem a závěrným prstencem
Pneumatiky: 9,75 x 20"

Rozvor: 4.000 mm
Rozchod: 1.700 mm
Délka: 6.410 mm
Šířka: 2.330 mm
Výška valníku přes kabinu řidiče: 2.300 mm
Výška nezatíženého valníku s plachtou: 2.630 mm
Světlost plně zatíženého vozidla: 280 mm
Váha podvozku: 2.400 kg

Rozměry ložné plochy: 3.725 x 2.200 mm
Výška ložné plochy nad vozovkou: 1.220 mm (bez nákladu)
Výška bočnic: 500 mm
Vnější průměr otáčení: 12,5 m

Váha pohotovostní: 3.280 kg
Užitečné zatížení: 3.150 kg

Maximální rychlost plně zatíženého vozu na rovině: 60 km/hod.
Trvalá rychlost: 50 km/hod.
Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 28 - 30 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,4 – 0,5 litru

Benzínová nádrž hlavní: 92 litrů (v kabině před řidičem), později 110 litrů
Benzínová nádrž rezervní: 18 litrů (v kabině před řidičem), později 9 litrů
Vozy Tatra 27a byly i ve výzbroji prvorepublikové armády, kde byly oblíbené pro svou robustnost a spolehlivost.
Tatra 27a - vysoký valník s rovnou ložnou plochou cca 1.200 mm nad zemí. Tatra 27a - snížený valník s ložnou plochou cca 920 mm nad zemí, do níž ale zasahovaly zadní blatníky.
Od typu T 27a byl odvozen vůz Tatra 27/64, což byl prakticky stejný vůz, ale osazený vznětovým motorem Tatra Diesel 64a.
Také tento vůz továrna v prospektu nabízela jako valník buď s nízkou ložnou plochou, do níž ale zasahovaly blatníky zadních kol, nebo s ložnou plochu vysokou, ale zcela rovnou, bez výřezů pro zadní kola.