![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov 2010 - Renovace motoru A.K.D.
Poslední aktualizace:
12.2.2025 B - BMW 315/1 - Sport 8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 |
|
1940 STADION - polozávodní kolovyrobené v období druhé světové války. Výrobce: Zbrojovka Brno a.s., Závod 15 Stadion, Rakovník
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje: Výrobní číslo: 246 645 (vpravo na sedlové mufně) Rám: pánský, letovaný do mufen Horní roura: Ø 22 mm Šikmá roura: Ø 25,4 mm Sedlová roura: Ø 25,4 mm Zadní vidlice vodorovná: ovál 22 x 14 mm Zadní vidlice šikmá: ovál 22 x 14 mm Uložení zadního kola: vodorovný výřez Barva: modrá s krémově bílými pruhy a červenými linkami Zdobení: modrobílé šípy s červenou linkou na rámu i přední vidlici barevný obtisk „Original Stadion“ na šikmé rámové rouře barevný obtisk na zadním blatníku modrobílá manžeta s proužky a barevným obtiskem Stadion na sedlové rouře ráfky modré s bílými kraji, oddělenými červenou linkou blatníky modré s bílými kraji, oddělenými červenou linkou Řidítka: berany bez představce, stříbrná Kliky: na čtyřhran, oválného průřezu, stříbrné Tác: 48 z, s figurami VS, stříbrný Zadní řetězové kolečko: 20 z Pedály: kovové sportovní, stříbrně lakované, opatřené klipsnami „Juro“ Ráfky: falcové Výplet: 36 drátů v obou kolech Pneu: 28 x 1 ½ Přední brzda: tlačná, ovládaná bowdenem Zadní brzda: protišlapací „Styria“ stříbrně lakovaná Blatníky: plechové, šíře 62 mm, s prolisovanými okraji Sedlo: koženkové, červenohnědé, armatura včetně per stříbrná Sedlovka: Ø 23 mm Štítek hlavy rámu: šestihranný, červený, s nápisem „Stadion Original“ Rozvor: 1.180 mm Délka: 1.965 mm Šířka řidítek: 490 mm Výška sedla: cca 970 mm Doplňky: reflektor černý, dvoužárovkový, na plochou baterii oranžový ochranný návlek „B. Neumann, Jawa, Č. Budějovice“ Koncová lampička Melas černá ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kolo postrádá jakékoliv chromované součástky s výjimkou misek hlavového složení. Provedením odpovídá době vzniku, tedy válečným létům, kdy bylo nařízeno šetřit ve prospěch Třetí říše.
Tedy žádný chrom, žádné kvalitní materiály, pouze nátěr barvou (na tom si ale zjevně dali záležet). Původní firma Velo-Stadion Rakovník byla převzata koncernem Zbrojovka Brno jako její Závod 15, kde za války probíhala převážně jen nařízená zbrojní výroba, kola se směla vyrábět pouze okrajově. Kolo identifikoval štítek výrobce, v tomto případě šestihranný, červený, s nápisem Stadion Original a číslo rámu, vyražené na pravé straně sedlové mufny. Také sedlovka byla u válečného provedení pouze stříbrná. Celokovové sportovní pedály jsou doplněné klipsnami "Joro" s koženými řemínky.
Také sedlo svým provedením odpovídá válečné době. Jeho potah není kožený, nýbrž z "vikslajvantu", náhražky podobné kožence, podložené plstí (filcem) o síle asi 7 mm.
Nosná konstrukce (armatura) sedla je provedena z ocelového drátu kruhového průřezu a je, včetně spirálových per, pouze stříkaná stříbrnou barvou. Sedlo je "bezejmenné" - nemá žádný štítek, nápis, ani jiné označení výrobce.
Přední nába je neznačená, vzadu je protišlapací brzda značky Styria, obojí pouze stříbrně lakované.
Jsou modré, se širokými bílými okraji, oddělenými tenkou červenou linkou. Barevným provedením odpovídají nátěru blatníků. Na zadním blatníku je tradiční barevný obtisk Stadion ve tvaru erbu. Spodní konce vidlice s patkami pro uložení osy kola jsou nastříkány stříbrnou barvou. Bowden je pouze stříbrně olakovaná kovová spirála, bez jakéhokoliv opředení nebo bužírkového návleku. Reflektor na plochou baterii s "vikslajvantovým" povlakem je od českobudějovického opraváře kol a prodejce motocyklů Jawa B. Neumanna. Konec blatníku je v duchu protektorátních dopravních předpisů natřen bílou barvou (kvůli lepší viditelnosti za provozu s povinně stíněnými reflektory) - z provedení není zřejmé, zda již od výrobce, či zda byl konec blatníku bíle natřen dodatečně. |