![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1961 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích JAWA 500 OHC model 15 - 1953 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO Č - ČZ 125 c - 150 c (odpérovaná) |
|
1937 ES-KA - pánské luxusní kolovyrobené v roce 1937 Výrobce: ES-KA ZÁVODY Kastrup & Swetlik akc. spol., Cheb, ČSR.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje: Výrobní číslo: 608 190 (vlevo na sedlové mufně) Barva: černá s chromovanými ráfky a blatníky Zdobení: modré a zlaté linky na rámu a přední vidlici modrý a dva bílé pruhy na blatnících, lemované červenými linkami plastické chromové logo ES-KA na vodorovné rámové rouře krémově bílá manžeta s černým proužkem a modrou mlhou na sedlové rouře chromované mufny krku rámu chromovaný můstek přední vidlice chromované konce přední vidlice chromované konce zadní vidlice Rám: pánský, mufnový, s aretací řízení Horní roura: Ø 29 mm Šikmá roura: Ø 29 mm Sedlová roura: Ø 29 mm Zadní vidlice vodorovná: ovál 26 x 16 mm Zadní vidlice šikmá: ovál 22,4 x 13 mm Uložení zadního kola: vodorovný výřez Řidítka: ESKA klasická cestovní, chromovaná Průměr roury řidítek: Ø 25 mm Průměr sloupku řidítek: Ø 22 mm Střed: zvonkový Kliky: na čtyřhran, chromované, kosočtvercového průřezu Tác: 51 z, s bílými písmeny E – S – K – A a ratolestmi, chromovaný Zadní řetězové kolečko: 23 z Pedály: orig. SK, cestovní s dělenými špalíky ze šedé gumy Ráfky: prohloubené, ocelové, chromované, šíře 40 mm Výplet: 36 drátů v obou kolech Pneu: 40 – 635 (28 x 1 ½) Přední brzda: tlačná, ovládaná táhlem, chromovaná Přední nába: orig. SK Zadní brzda: protišlapací F&S „Torpedo“ chromovaná, sign. 37 Blatníky: plechové, šíře 62 mm, chromované, zdobené modrými, bílými a červenými linkami Odrazka: chromovaná SK, s bublinkovým sklem Sedlo: Assmann Prima PAL kožené, hnědé, armatura včetně per chromovaná Sedlovka: Ø 25 mm Štítek hlavy rámu: Es-Ka s postavou Merkura nad jízdním kolem Rozvor: 1.220 mm Délka: 1.970 mm Šířka řidítek: 550 mm Výška sedla: cca 960 mm Doplňky: figura „SK Qualität“ na předním blatníku chránič řetězu SK, krátký, chromovaný SK kožená brašna na nářadí reflektor chromovaný, dvoužárovkový, na plochou baterii (D2 - D1 - 0 - B) dynamo BALACO favorit, hliníkové s černě lakovaným pláštěm koncová lampička boční, černá ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kolo se vyznačuje velkým množstvím chromovaných dílů, počínaje mufnami krku rámu, hlavovým složením, řidítky a všemi díly přední brzdy, přes můstek přední vidlice a její konce, převodník, chránič řetězu až samozřejmě k ráfkům a blatníkům.
Rovněž oba středy kol, vpředu značková nába SK a vzadu "Torpedo" jsou v chromovaném provedení. Kolo identifikoval štítek výrobce, v tomto případě obdélníkový, s nápisem ES-KA a motivem Merkura nad siluetou jízdního kola. Číslo rámu je vyražené na levé straně sedlové mufny. Kolo je opatřeno krátkým, ale širokým, krytem řetězu. Kryt je lisovaný z ocelového plechu, chromovaný, prolisy má zdobené zlatými linkami a uprostřed je ražený znak SK v kruhu.
Kolo je osazeno hnědým koženým sedlem BAL Assmann s raženým "Prima BAL" na sedáku. Podsedlová armatura, včetně per i sedlovky, je chromovaná.
Sedlo pravděpodobně není původní. Je dost malé (spíš dámské) a je nepravděpodobné, že by firma Eska použila sedlo cizí, když v katalogu nabízela cca 7 druhů sedel vlastních, signovaných značkou SK. Zadní kolo má protišlapací brzdu značky F&S "Torpedo", rovněž chromovanou, signovanou vyraženou číslicí 37, tedy z roku výroby 1937. Na pravé straně je místo obyčejné matice zadního kola našroubovaná stupačka (t.zv. "špaček"). Chromované blatníky se dvěma prolisy ve střední části mají okraje zdobené širokými modrými proužky se zlatou linkou. Střed blatníku je zdoben dvěma proužky krémovými, lemovanými červenou tenkou linkou. Na konci zadního blatníku je originální firemní odrazka, signovaná SK, opatřená "bublinkovým" červeným sklíčkem a upevněná dvěma šroubky s matičkami.
Krk rámu je osazen niklovaným, hnědě vybarveným štítkem ES-KA, upevněným třemi šroubky.
Horní rámová roura je ozdobena plastickým chromovaným nápisem ES-KA.
Klasická cestovní řidítka Es-ka jsou leskle chromovaná, osazená dřevěnými držátky se zbytky hnědého nátěru. Držátka jsou zjevně již nepůvodní, nejspíš v průběhu let zakoupená z levné druhovýroby.
Niklovaný zvonek s motivem čtyřlístku je dvouhlasný. Celochromovaný dvoužárovkový reflektor lze přepínat na napájení dynamem, nebo plochou 4½-voltovou baterií, pro kterou je místo uvnitř reflektoru. Univerzální koncová lampička je namontovaná po levé straně zadní vidlice. Elektrická instalace je provedena originálním kablíkem s černým textilním opředením, který býval v krabičce koncové lampičky přiložený. Dodatečným vybavením je praktický sklápěcí pérový nosič v celochromovaném provedení. |