JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


GULLIVER


Brazilský moped s francouzským motorem Lavalette.

Výrobce:
L.Herzog Industries, Rio de Janeiro, Brasil
Mopedy Gulliver (jak se v Brazílii říkalo "motocicletas") byly logickým pokračováním výroby jízdních kol Gulliver.
Majitel firmy, pan Leon Herzog, razil zásadu, že musí být celé poskládané z velocipedových dílů vlastní výroby. V podstatě je pouze doplnil nakupovaným francouzským motorkem Lavalette, což byl v té době snad nejjednodušší sériově vyráběný pomocný motorek, určený k pohonu jízdních kol.
Na snímku je moped Gulliver s motorem Lavalette v provedení z roku 1955 při předvádění na autosalonu v Rio de Janeiru.
Jeho konstrukce byla vzorem jednoduchosti. Vycházela z jízdního kola a neměla, podobně jako některé tehdejší francouzské konstrukce, ani pérovanou přední vidlici.
Motor Lavalette neměl převodovku, pouze odstředivou spojku. K rozjezdu stačilo jen přidat plyn. To se ukázalo jako ideální, zvlášť pro dámy, pro které Leon Herzog vyráběl své mopedyl s dámským rámem.
Moped Gulliver nebyl odpérovaný, i vpředu si vystačil s obyčejnou vidlicí z jízdního kola a přední kolo dokonce nemělo žádnou brzdu.
Leon Herzog si byl dobře vědom účinků propagace.
Na snímku je záběr z reklamní akce, provázející představení mopedů Gulliver v roce 1955, kde se slibovalo ujetí 80 kilometrů s pouze jediným litrem benzínu...
Na pohledu zezadu je vidět tvar nádrže mopedu Gulliver, která měla praktickou schránku na nářadí a doklady.
Mopedy Gulliver se dělaly i v provedení s dvojitým pánským rámem. Fotografie je z předváděcí jízdy v roce 1955.
Velmi vzácná, dnes už historická fotografie samotného zakladatele firmy, pana Leona Herzoga, na jednom z prvních vyrobených mopedů Gulliver.
Zpracováno s použitím podkladů, poskytnutých pány Leonem a Alexem Herzogem z firmy L.Herzog Industries, Brasil a za pomoci Jiřího Bartuše (www.motomagazin.cz).