![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) AERO - MINOR PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov OGAR 350 (Jawa) - 1948 TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
8.2.2025 Motocykly civilní - LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901 3.2.2025 Motocykly civilní - JAWA-ČZ 175 - 1959 31.1.2025 Š - ŠKODA autobusy 706 RO |
|
MERCEDES - BENZ nákladní typ L 4500
Původní článek "Mercedes-Benz L 4500 S – civil, který musel narukovat" pro Truck Magazín (duben 2009) od Petra Hošťálka.
S užitečnou nosností téměř pěti tun (podle továrních údajů přesně 4950 kg) patřil tento typ již do kategorie těžkých nákladních vozů. Pod hlavičkou akciové společnosti Daimler-Benz A.-G. byl vyráběn v závodě Gaggenau i.B. v období let 1939 až 1944. Původně byl myšlen a vyvinut jako náklaďák civilní silniční. Jenže v roce 1939 už byla druhá světová válka na spadnutí, takže hlavním zákazníkem se stal Wehrmacht.
Oba typy L 4500 S, právě tak jako L 4500 A, pak byly vyráběny až do konce války.
Motor, použitý u obou verzí vozů, byl řadový předkomůrkový šestiválec diesel, který měl typové označení OM 67/4. Jak bylo tehdy obvyklé, byl to motor dlouhozdvihový, s vrtáním ø 105 mm a zdvihem 140 mm. Dohromady to znamenalo továrnou udávaný celkový objem 7.274 ccm. Při kompresi 1:20 měl trvalý výkon na brzdě 112 koní /2250 ot.min.
Hlavy motoru byly tři, vždy společné pro sousední dvojice válců, ventily visuté, OHV, ovládané prostřednictvím vahadel a tyček od vačkového hřídele, uloženého v kluzných ložiskách po straně klikové skříně. Vačkový hřídel poháněla rozvodová kola s čelním ozubením. Ze skříně rozvodů byl vytažen také pohon řadového vstřikovacího čerpadla, buď Bosch, nebo Deckel. Chlazení vodní s nuceným oběhem, podporované větrákem za chladičem. Ocelová disková kola měla dělené ráfky se snímatelným okrajem a závěrným prstencem a byla upevněná deseti šrouby. Na typ L 4500 S se montovaly běžné nákladní pneumatiky rozměru 9,75 – 20, typ L 4500 A s pohonem obou náprav mohl mít alternativně speciální terénní pneumatiky 270 – 20. Zadní náprava obou provedení měla vždy dvojmontáž. Řízení systému ZF-Ross bylo bez posilovače, s volantem značně velkého průměru. Spotřeba nafty na 100 km se při jízdě po silnici uváděla 25 litrů. U typu L 4500 A s pohonem obou náprav byla o tři litry vyšší, podstatný rozdíl ovšem byla jízda v terénu, kde podle továrních údajů mohla dosahovat až 42 litrů! Vozy poslední válečné série už neměly ani koncové světlo a dokonce ani rezervní pneumatiku!
Přes tohle všechno Mercedesy řady L 4500, které měly to štěstí a válku přežily, ještě velmi dlouho spolehlivě sloužily ke spokojenosti svých nových majitelů a dokonce se vyráběly ještě nějakou dobu i po kapitulaci Německa.
Snímek je z firemního archivu ČZ a je u něj komentář: "Jedno z prvních aut, které bylo ukořistěno Němcům 5. května 1945, jak jede pro zbraně do České zbrojovky."
Technické údaje:
Motor: předkomůrkový řadový diesel Typ: Daimler-Benz OM 67 / 4 Počet válců: 6 Vrtání : ø 105 mm Zdvih: 140 mm Celkový objem válců: 7.274 ccm Výkon: 112 ks při 2.250 ot./min. Kompresní poměr: 1 : 20 Baterie: dvě, 12V 105 Ah Váhy a rozměry: L 4500 S / L 4500 A Délka: 7860 mm / 7860 mm Šířka: 2350 mm / 2350 mm Výška včetně plachty: 3215 mm / 3345 mm Rozměry ložné plochy: 5000 x 2200 mm / Pneumatiky: 9,75 – 20 / 270 – 20 Gelände Světlost vozidla: 340 mm / 340 mm Brodivost: 700 mm / 800 mm Průměr otáčení: ø 19,3 m / ø 19,3 m Vlastní váha vozu: 4930 kg / 5715 kg Užitečné zatížení: 4950 kg / silnice 4685 kg / terén 4085 kg Maximální rychlost 66 km/hod. / silnice 66 km/hod. / terén 43 km/hod. Spotřeba nafty: 25 l/100km / silnice 28 l/100 km / terén 42 l/100 km |