![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 JAWA 350 ccm typ 361 TAP - sidecary Tlustoš Kbely JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
4.3.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
ŠKODA Sport - typ 966
Neoficiálním podnětem ke vzniku závodních speciálů Škoda Sport se prý stal úspěšný start závodního vozu Aero Minor ve 24. hodinovém závodu Le Mans v létě roku 1949, se kterým posádka Sutnar-Krattner zajela neuvěřitelné druhé místo v absolutní klasifikaci!
„Dvouválcový dvoutakt odněkud z Letňan! – no na to snad v Boleslavi, s naší tradicí, máme taky, nebo ne?!!“ neslo se prý konstrukcí, jak mi vyprávěl její někdejší pracovník, pan Přádný, když jsem za ním byl, tuším v roce 1965, kvůli prototypu lidového vozu Škoda Sagitta, který jsem tehdy měl - a pak mi věnoval krásné album, plné propagačních fotografií tudorů i obou vozů Škoda Sport typ 966 (vzpomíná Petr Hošťálek). Základem závoďáků byly odlehčené a snížené sériové podvozky, zkrácené o 400 mm, které nesly ručně vyklepané otevřené dvousedadlové karoserie z hliníkového plechu. Karoserie měly líbivý tvar a dopředu prolomená žebra masky podtrhovala agresivní "závodní" dojem vozů. Na výstavách a pro fotografování měl vůz chromované tudorské poklice, závody se ale většinou jezdily bez nich... Vozy byly postaveny během pouhých šesti týdnů a svou premiéru měly 25. září 1949 na mezinárodní Velké Ceně Brna, která se jela na Masarykově okruhu. byl vůz Škoda Sport představen na výstavě na Václavském náměstí v Praze. Na této fotografie z dobového tisku je v popředí konkurenční závodní Aero-Minor, za kterým je částečně vidět Škoda Sport. uspořádala brněnská odbočka AKRČs (Autoklubu republiky Československé) akci nazvanou "Motorismus lidu", jejímž středem bylo brněnské náměstí Svobody. Na jehlanovitém stánku Minor-Škoda-Tatraplan byly vystaveny závodní vozy těchto tří značek, na snímku je vidět vůz Škoda Sport typ 966 (ještě s původním krátkým rozvorem). V sobotu 16. září byl oficiální tréning za velmi deštivého počasí. V neděli pak v kategorii závodních vozů do 2.000 ccm, která se jela společně s třídou sportovních vozů do 1100 ccm, velmi dotíral na vedoucího jezdce Bruno Sojku na Tatraplanu Sport boleslavský jezdec Václav Bobek na Škoda Sport 1100 s kompresorem. Bobek ale závod nedojel, pro poruchu musel odstoupit ve čtvrtém kole - tady na snímku z časopisu Svět motorů č.89
Technické údaje závodního vozu Škoda Sport typ 966:
Motor: řadový čtyřválec OHV, odvozený od sériového motoru Škoda 1101 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1 089 ccm Kompresní stupeň: zvýšený na 1 : 8,6 Výkon: 42 koní (30,89 kW) při 5.200 ot./min Blok válců: sériový Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny Hlava válců: z hliníkové litiny Písty: z lehké slitiny Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Pohon vačkového hřídele: řetězem Karburátor: Solex 40 AUIP Palivo: směs benzínu s lihem a acetonem (pokud nebyl předepsán obchodní benzín) Doprava paliva: membránovou AC pumpou Chlazení: vodní, nucené, podporované ventilátorem Mazání: tlakové, oběžné, Olejové čerpadlo: zubové, sériové Zapalování: bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem Řízení předstihu: odstředivé Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Svíčky: Baterie: 6V / 50 Ah v zádi vozu, vedle nádrže Dynamo: 6V / 90 W Spouštěč: 0,4 ks Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Spojovací hřídel: se dvěma jehlovými křížovými klouby (Škoda -Whitaker) Hnací náprava: zadní - kyvadlová Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason Převod zadní nápravy: 1 : 5,25 alternativně 1 : 3,43 Podvozek: páteřová roura, vpředu s rozvidlením pro motor a přední nápravu Přední osa: dělená, lichoběžníková s příčným listovým pérem (dole), nahoře pákové tlumiče Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem (nahoře) Řízení: šroubem a maticí Nožní brzda: hydraulická, bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: centrální, pedálem Kola: 15" ocelová hvězdicová Ráfky: 3,00 D x 15“ Pneumatiky: 5,00 – 15, alternativně 5,50 - 15 Rozvor původní: 1.950 mm Rozvor prodloužený v roce 1950: 2.130 mm Rozchod vpředu: 1 200 mm Rozchod vzadu: 1 250 mm Váha vozu: 715 kg Nejvyšší rychlost: 140 km/hod. Spotřeba na 100 km: zhruba 12 litrů Objem nádrže: cca 50 litrů v zádi vozu |