JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA-ČZ 150 - 1955


foto: Karel Mika Dvoumístný cestovní motocykl, t.zv. "mezityp"

Výrobce:
Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa)

Výrobce motoru:
ČZM Strakonice n.p.
foto: Karel Mika Motocykl pochází od pana Zdeňka Padevěta z Rudné, byl to jeho první a jediný stroj. Nabídl jej pro museum s tím, že on už je nemocný a na motocykl starý a je mu líto jej přenechat mladým klukům ze sousedství, kteří ho chodí přemlouvat, že by si z něj udělali krosku pro lítání po okolních loukách a polích.
Motocykl je t.zv. lidové provedení, bez chromu, kdy kola a nádrž byly pouze stříkané stříbřenkou.
foto: Hošťálek Už po prvním roce ježdění si mladý Zdeněk Padevět pořídil efektnější nádrž chromovanou, protože se chtěl vyrovnat kamarádovi ze sousedství, který měl tentýž stroj, ale v luxusním provedení, s chromovanou nádrží. S chromovanou nádrží pak jezdil až do doby, kdy stroj prodal.
Originální nádrž stříkanou stříbrnou barvou ale pečlivě uložil a při prodeji ji ke stroji přidal. Ve chvíli předání byl stroj v perfektním pojízdném stavu, ale dle slov majitele od roku 1967 již odhlášený.
foto: Hošťálek Na to, že na původním tachometru je natočeno 45.247 km je stroj mimořádně dochovaný. Je zřejmé, že si ho jeho první a jediný majitel, pan Zdeněk Padevět, vážil, a že ho celý život hýčkal.
Motor nebyl ani rozebírán, ani opravován, dle slov Zdeňka Padevěta měl pouze dvakrát sejmutou hlavu válce kvůli dekarbonizaci.
foto: Hošťálek foto: Hošťálek Motocykl má na hlavě rámu nýtovaný anglicky psaný štítek, který má v záhlaví znak Jawa-ČZ.

Štítek je velmi stručný, obsahuje pouze čtyři údaje:
číslo motocyklu: 448 186
rok výroby: 1955
objem motoru: 148 ccm
váhu motocyklu: 104 kg
Technické údaje Jawa-ČZ 150 typ 352:

Motor:
Jednoválcový dvoutakt v bloku s třístupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 57 mm
Zdvih: 58 mm
Obsah: 149 ccm (dle instr. knížky) 148 ccm dle štítku
Kompresní poměr: 1 : 6
Maximální výkon: 6,2 ks při 4.500 ot./min.
Maximální kroutící moment: kgm při 2.750 ot./min.
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: Jikov 2918 HC s přívěrou vzduchu

Zapalování: setrvačníkový magnet na pravém konci klikového hřídele
Výkon: 6V / 45W
Baterie: na přání (6V / 7 Ah, ukostřen minus pól)
Předstih:
Svíčka:
Spojka: lamelová, v olejové lázni
Primární převod: řetězem v olejové lázni, 50 článků
Převodový poměr:
Převodovka: třírychlostní, s nožním řazením
1. rychlost - 1 : 18,246
2. rychlost - 1 : 8,590
3. rychlost - 1 : 6,182

Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 114 článků

Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole)

Ráfek přední: 2,25 x 16
Pneu přední: 3,00 – 16
Tlak vzduchu vpředu:

Ráfek zadní: 2,50 x 16
Pneu zadní: 3,25 – 16
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm

Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva)

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm
Šířka obložení: 25 mm, nýtované

Parametry:

Největší délka: 1.960 mm
Šířka (přes řidítka): 680 mm
Výška: 1.030 mm
Rozvor: 1.310 mm
Světlost: mm
Výška sedla nad zemí: 702 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 62°
Stopa (závlek kola): 70 mm

Přední vidlice: teleskopická s hydraulickým tlumením
Zdvih vepředu: 130 mm
Zadní vidlice: kyvná, se dvěma hydraulicky tlumenými pružícími jednotkami
Zdvih vzadu: 100 mm

Vlastní váha (bez paliva): 103,5 kg (104 kg dle štítku)
Pohotovostní váha: 111 kg
Dovolené zatížení: 150 kg
Celková přípustná váha: 261 kg

Spotřeba na 100 km: 3,0 litru při průměrné rychlosti 60 km/hod.
Max. rychlost: 85 km/hod.
Max. stoupavost: 31%
foto: Karel Mika foto: Karel Mika Číslo rámu 448 186 je u tohoto konkrétního stroje shodné s číslem motoru.

Na rámu je číslo z pravé strany, na zesílení pod hlavou řízení.
Na motoru je na levém boku, vyražené s kytičkou před a za, na karteru pod táhlem vzduchové klapky karburátoru.