JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STADION S 11 - 1958 (cestovatelský)


Knotův cestovatelský Stadion S 11 zleva - exponát ze sbírky Petra Hošťálka Legendární moped Stadion S 11 továrního jezdce Zdeňka Knota, jeden ze tří, které jely v roce 1958 propagační cestu do Bulharska.
Knotův cestovatelský Stadion S 11 zprava - exponát ze sbírky Petra Hošťálka Všechny tři mopedy, které továrna na propagační cestu do Bulharska vypravila, měly zvětšenou nádrž na 5,25 litru paliva. Motory měly ještě plechové víko zapalování upevněné jediným šroubkem, pod které zatékalo a tak došlo během cesty k několika opakovaným probitím zapalovací cívky, způsobeným zatékáním za deště.
Jinak ale mopedy absolvovaly cestu bez problémů, na výbornou...
Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 38 mm x 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Výkon / otáčky: 1,5 ks při 4.250 ot.min.
Karburátor: Jikov 2912 M
Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto PAL
Objem nádrže: 5,25 litru

Parametry:
Délka: 1 750 mm
Šířka: 640 mm
Výška: 1 000 mm
Váha: 36 kg
Spotřeba: 1,6 l / 100 km
Max. rychlost: 40 km/hod.
Zdeněk Knot - fotografie z roku 1958. Zdeněk Knot
nastoupil do Motoru Jikov v roce 1957 jako vedoucí montáže mopedových motorů, protože v té době ještě nebyla hotová linka, první motory montoval osobně, na plachtě, rozprostřené v nové hale na podlaze.
Spolu se svým bratrem, konstruktérem Františkem Knotem, se stal jedním z továrních jezdců, sdružených v závodní organizaci Svazarmu Motor Jikov.Absolvoval nejen celou řadu soutěží, ale v roce 1958 byl jedním ze čtyř účastníků (ing.Milan Jozíf, Vladislav Zikán, Zdeněk Knot a Hanuš Holzer), kteří jeli na mopedech Stadion S 11 velkou propagační cestu do Bulharska - viz výše popsaný moped.
V roce 1959 byl vyslán do Rigy, aby se tam zúčastnil zkušební cesty sovětských mopedů Riga 1 s československými motory Jawa 552.
V roce 1960 spolu se svým bratrem zkonstruoval vylepšenou verzi mopedu S11 s pérováním zadního kola.
Následně přešel do oddělení OTS, kde v rámci své práce jezdil po zemích, kam se mopedy Stadion exportovaly a odstraňoval tam jejich závady.
Byl i u definitivního ukončení výroby mopedů Stadion, včetně prodeje neprodaných zásob do Turecka a tam jejich kompletování.
Zdeněk Knot se svým mopedem v okamžiku oficiálního startu v Bratislavě. V neděli 10. srpna 1958 stojí tři Stadiony S 11 s jezdci ing. Milanem Jozífem, Zdeňkem Knotem a Vladislavem Zikánem před budovou slovenského národního divadla v Bratislavě v obklopení spoustou zvědavých Bratislavanů.
Zatím, co kolem Vládi Zikána se ještě pořád motají hezká děvčata ve slovenských krojích a s květinami v rukou, Zdeněk Knot (na snímku) už zapíná bundu a přemýšlí o tom, že teď už se tedy neodvolatelně startuje!
Na cestu jezdci vyrážejí s doprovodným Spartakem za zády, přejíždějí Dunaj a míří vstříc příštím 4.000 kilometrů.
Jejich úkolem je projet Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko, v bulharském městě Loveč předat továrně na jízdní kola a motocykly Balkan oficiální pozdravný dopis z rakovnické Stadionky a pak dojet až k Černému moři.
Po cestě mají být k disposici doprovázejícímu televiznímu redaktorovi J. Bouzovi a kameramanovi J. Sekerkovi kvůli natáčení propagačního filmu a kromě toho mají ve všech hlavních městech pořádat besedy se zástupci tamního tisku.
Více se dočtete v knize Petra Hošťálka "Československé mopedy 1, Stadion S-11", vydané jihočeským Nakladatelstvím Růže.
www.nakladatelstviruze.cz