JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
8.10.2024
R - RENAULT 4CV
Auta - RENAULT 4CV - 1955
7.10.2024
B - BRUTAROVÁ Jaroslava

BMW 326


Pětisedadlový komfortní vůz vyšší třídy s dvoulitrovým dvoukarburátorovým šestiválcem OHV, vyráběný v období 1936 - 1941 ve čtyřdvéřové zavřené a několika verzích otevřené karoserie.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach
Technické údaje BMW 326:

Motor: řadový šestiválec OHV

Vrtání: Ø 66 mm
Zdvih: 96 mm
Obsah: 1.971 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 50 koní při 3.750 ot./min.

Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Pohon vačkového hřídele: dvojitým „Duplex“ řetězem

Karburátory: dva, vertikální Solex 26 BFLV
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované dvoulistým ventilátorem
Obsah chladiče: 7,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 4 litry
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích
Zapalování: bateriové s rozdělovačem
Baterie: 6 V / 75 Ah (vlevo pod zadním sedadlem)
Dynamo: Bosch 6 V/90 W nebo Bosch 6V/130 W

Spojka: F&S typ K 12, jednolamelová, suchá
Převodovka: Hurth 4-rychlostní , synchron 3. a 4. stupně, volnoběžka 1. a 2.stupně
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Převody:
1 – 3,85
2 - 2,38
3 - 1,54
4 - 1
Hnací náprava: zadní, pevná
Rozvodovka: s ozubením Gleason a kuželovým diferenciálem
Převod zadní nápravy: 1 : 4,85

Podvozek: podlahová plošina s obvodovými skříňovými nosníky
Karoserie: celoocelová, Ambi-Budd
Přední osa: nahoře ramena tlumičů pérování, dole příčné listové péro
Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými torzními tyčemi
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: WV centrální, pedálem z místa řidiče

Kola 1936: plné nebo děrované ocelové disky s ráfkem 3,25 E x 17"
Pneumatiky: 5,25 – 17 nízkotlaké, balonové

Kola od 1937: děrované ocelové disky s ráfkem 3,25 D x 16"
Pneumatiky: 5,50 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2 870 mm
Rozchod vpředu: 1 300 mm
Rozchod vzadu: 1 400 mm

Délka vozu: 4 600 mm
Šířka: 1 600 mm
Výška: 1 500 mm
Poloměr otáčení: 12 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 1.125 kg
Nejvyšší přípustná celková váha: 1.700 kg

Nejvyšší rychlost: 115 km / hod.
Zrychlení 0 - 100 km/hod.: 35 sek.
Spotřeba na 100 km: 12,5 litru
Objem nádrže: 65 litrů (v zádi vozu)
Detailní vyobrazení ruční brzdy ovládané tahem, pistolovou rukojetí.

(tovární foto z dobového tisku)
Otevřené vozy, nabízené jako dvou nebo čtyřdvéřové kabriolety, se nevyráběly v mateřském závodě v Eisenachu, ale dodávalo je několik s firmou BMW spolupracujících karosáren, např. Autenrieth, Baur, Gläser a další.
Velmi původní čtyřdvéřová limousina s celokovovou karoserií ABP (Ambi-Budd) v originálním dvoubarevném lakování (černá-slonová kost), zachycená při Veteran Rallye Český Dub v roce 1987.
Ukázka dvoudvéřového kabrioletu v běžném provozu šedesátých let u nás - přední blatník vykazuje známky menší kolize, vzadu jsou (kvůli blinkrům) "dotvořené" nepůvodní skupinové svítilny z autobusu RTO, ale jinak je to stále luxusní a svého majitele reprezentující vůz.
archiv: Petřík, Týn n/Vlt. Mimořádně zajímavý je tento snímek 2-sedadlového zakázkového kabrioletu BMW 326 s nouzovým vyklápěcím sedadlem v zádi. Vůz je na plných 17-palcových diskách, používaných před rokem 1937, než firma přešla na 16-palcová kola.
Jde o vůz známé filmové herečky Lídy Baarové a fotografie byla pořízena v roce 1939, kdy při návštěvě Týna nad Vltavou vůz nechala ošetřit v místní autodílně.
Pečlivě renovovaný kabriolet v oblíbené dvoubarevné kombinaci.
Nepůvodní jsou rámečky reflektorů staršího provedení a české obrysové lampičky na blatnících. Vůz by měl mít zapuštěné ručičkové směrovky...