|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1961 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" ERA - sidecary OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
BMW 303Šestiválcový vůz nižší střední třídy. Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München, Werk Eisenach BMW 303 byl první šestiválcový automobil v historii firmy - a zároveň šestiválec obsahově nejmenší. Objem jeho válců byl jen 1.173 ccm. Vyráběl se pouhé dva roky 1933 - 1934 a stal se prvním typem úspěšné stavebnicové řady vozů BMW 309, 303, 315 a 319, stavěných na společném podvozku. Zároveň to byl i první typ, u něhož továrna BMW použila svou typickou masku se dvěma svislými oválnými mřížkami.
V Eisenachu zkonstruovaný vůz byl veřejnosti představen na únorovém Berlínském autosalonu 1933, zatím ještě opatřený poněkud archaickou karoserií smíšené stavby, realizovanou karosárnou Sindelfingen, která pro BMW smluvně karosovala předchozí typy AM1 až AM 4.
Následná sériová výroba byla spuštěna v dubnu téhož roku, ale už s líbivějšími karoseriemi od specializované lisařské firmy Ambi-Budd, čímž firma BMW zahájila následnou dlouholetou spolupráci s touto pokrokovou karosářskou firmou.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje BMW 303: Motor: řadový šestiválec OHV Vrtání: Ø 56 mm Zdvih: 80 mm Obsah: 1.173 ccm Kompresní stupeň: 1 : 5,6 Výkon: 30 koní (22,06 kW) při 4.000 ot./min. Písty: z lehké slitiny Blok válců: ze šedé litiny Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Ventilový rozvod: OHV - visuté ventily ovládané od vačky tyčkami a vahadly Pohon vačkového hřídele: dvojitým „Duplex“ řetězem Karburátory: dva, vertikální Solex 26 BFLV Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované dvoulistým ventilátorem Obsah chladiče: 7,5 litrů Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: 4 litry Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: čtyřbodové, v gumových silentblocích, se záchytem reakce Zapalování: bateriové s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu Baterie: 6 V / 75 Ah (pod zadním sedadlem) Dynamo: Bosch 6 V/60 W Spojka: F&S typ K 10, jednolamelová, suchá Převodovka: 4-rychlostní se synchronizací 3. a 4. stupně Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Převody: 1 – 4,42 2 - 2,54 3 - 1,65 4 - 1 Hnací náprava: zadní, pevná typu "banjo" Rozvodovka: s ozubením Gleason a kuželovým diferenciálem Převod zadní nápravy: 1 : 5,15 (na přání 1 : 7,36) Rám: trubkový dvojitý se skříňovými nosníky Karoserie: Přední osa: dole ramena tlumičů pérování, nahoře příčné listové péro Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry Řízení: hřebenové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická lanová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Mazání podvozku: WV centrální, pedálem z místa řidiče Kola: 16-palcová, upevněná 4 maticemi (rozteč 100 mm) Disky: plné, ocelové, s prohloubeným ráfkem 3,25 D x 16" Pneumatiky: 5,25 – 16 nízkotlaké, balonové Rozvor: 2.400 mm Rozchod vpředu: 1.153 mm Rozchod vzadu: 1.220 mm Délka vozu: 3.900 mm Šířka: 1.440 mm Výška: 1.550 mm Poloměr otáčení: 10 m Váha podvozku: 550 kg Vlastní váha zavřeného vozu: 820 kg Nejvyšší přípustná celková váha: 1.270 kg Nejvyšší rychlost: 90 km / hod. Spotřeba na 100 km: 10 litrů Objem nádrže: 35 litrů (pod kapotou za motorem) Cena: Limousine 2-dveřová 3.600,- RM Kabriolet 2-dveřový 4.400,- RM Sport-Kabriolet 2-místný 4.600,- RM ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW 303, se kterým jezdili kolem roku 1961 kamarádi Petr Kadaník a Petr Hošťálek (autor těchto stránek), který o něm říká:
"Vůz byl vzhledově zanedbaný, natřený pouze šedou základovou barvou, ale po technické stránce v dobrém stavu, umožňujícím razantní a poměrně spolehlivé ježdění. Oproti oficiálním továrním údajům byl osazen pouze jedním vertikálním karburátorem Solex 26 BFLV, ale sací potrubí bylo zjevně originální. Disky kol byly z tudora, s převařenými středy kvůli rozteči, obuté do gum 5,25 - 16."
A tentýž vůz v kresbě Petra Hošťálka, jako ilustrace povídky Ošklivé káčátko z knížky "Benzín už nevoní, ale já to ještě stihnul" (Grada 2021)
|