|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1964 STADION S 11 - 1961 AERO - MINOR FAVORIT - sidecary DŘEVOPLYN - náhradní paliva
Poslední aktualizace:
8.10.2024 R - RENAULT 4CV Auta - RENAULT 4CV - 1955 7.10.2024 B - BRUTAROVÁ Jaroslava |
|
BMW - motocykl typ R 17Výrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München Těžký a drahý sportovní motocykl, nejluxusnější typ firmy v letech 1935-1937, vyrobený v pouze 434 exemplářích. Podvozek včetně převodovky a rozvodovky byl shodný s cestovním typem R 12, ale byl osazen krátkozdvihovým sportovním OHV motorem. Poprvé byl tento stroj představen v únoru 1935 na Berlínském autosalonu, nedlouho nato také na jarním Pražském výstavním veletrhu.
Pražský zástupce Justin Löschner nabízel nový typ R17 v ještě starém do češtiny přeloženém prospektu předchozího typu R16 na vloženém listu, v němž byl pouze popis bez vyobrazení a červeně zdůrazněná veletržní cena.
Ani ta ale nebyla nijak nízká, prakticky se rovnala ceně malého automobilu Aero 500...
Přímým předchůdcem motocyklu BMW R 17
byl typ R 16 poslední série, který měl téměř identický motor, ale ještě přední vidlici odpruženou listovým perem, brzdu zadního kola na kardan a pouze třírychlostní převodovku. Ten se vyráběl v období 1929 - 1934.
Rám
Základem stroje BMW R17 byl dvojitý uzavřený rám, stejný s cestovním modelem BMW R12, snýtovaný ze dvou výlisků, mezi něž byl vevařen krk řízení. Příčky rámu i držáky per sedla a držáky předního stojanu byly k rámu přinýtované. Z tohoto vyobrazení je i zřejmé, jak byl rám linkovaný.
Motor
byl v podstatě shodný se spodovým typem R 12, lišil se jen klikovým hřídelem s menším zdvihem, válci s vrtáním Ø 83 mm a hliníkovými OHV hlavami, v nichž byl půlkulatý spalovací prostor s šikmo umístěnými ventily velkého průměru. Koncepce nezvykle krátkého zdvihu a velkého průměru válců umožňovala vysoké otáčky, motor točil až 5.000 ot./min. - tedy o 1.600 otáček víc, než spodová verze R 12.
Konstrukce nového sportovního motoru OHV si všímali motorističtí žurnalisté celého světa - řez motoru s rychlostní skříní, doplněný českým komentářem, je z předválečného časopisu Motor Revue.
Technické údaje BMW R17:
MOTOR Typ: M 60 S4 Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání: Ø 83 mm Zdvih: 68 mm Objem válců: 736 ccm Trvalý výkon: 33 ks (24,6 kW) při 5.000 ot./min. Kompresní poměr: 6,5 : 1 Počet ložisek klikového hřídele: 2, standardní kuličková Ventilový rozvod: OHV Zapalování: bateriové s rozdělovačem Bosch B 245 RS 108 (na přání dynamomagnetové) Dynamo: 6V-45/70 Watt Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách (nebo levou otočnou rukojetí) Originální svíčky: Bosch W 175 T1 Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky Karburátory: dva, AMAL 46/424 r. und l. (pravý a levý) Spojka: suchá, dvoulamelová, uspořádaná v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA Typ: G 212/1 Počet rychlostí: 4 Převody: 1.rychlost – 1 : 3,18 2.rychlost – 1 : 2,06 3.rychlost – 1 : 1,42 4.rychlost - 1 : 1,09 Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou v H-kulise na pravé straně rámu Přenos síly na zadní kolo: hřídelem s gumovým unašečem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: Sólo: 1:4,07 - talíř 57 zubů / hruška 14 zubů Sidecar: 1:4,75 - talíř 57 zubů / hruška 12 zubů Sidecar na přání (horský): talíř 57 zubů / hruška 11 zubů RÁM Typ: 212/1 Provedení: lisovaný z ocelového plechu, dvojitý, vzadu pevný Přední vidlice: teleskopická, s hydraulickým tlumením ("Teleskop" zákonem chráněno) Kola: 19" drátěná, vzájemně vyměnitelná (včetně rezervy, pokud měl stroj sidecar) Ráfky: 3x19" prohloubené s příčnými záseky Pneumatiky: 3,50 - 19 nízkotlaké (sólo motocykl) 4,00 - 19 (motocykl se sidecarem) Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnů 200 mm Parametry sólo: Délka 2100 mm Šířka 900 mm Výška: 940 mm Rozvor: 1380 mm Váha: 183 kg Max. rychlost: 140 km/hod. (v českém prospektu Justina Löschnera 150 - 160 km/hod.) Spotřeba: 5,0 l / 100 km Objem nádrže: 14 litrů Parametry se sidecarem: Délka: 2520 mm šířka: 1615 mm výška: 1000 mm rozvor: 1380 mm rozchod: 1070 mm váha: 295 kg Max. rychlost: 120 km/hod. Spotřeba: 5,5 l / 100 km
Od výrobního čísla motoru 77166 (rok 1937)
továrna montovala aerodynamicky protažené t.zv. "barokní" blatníky, které motocyklu dodávaly elegantní a mimořádně luxusní vzhled. Nádrž na snímku měla tlačítkem odjišťovaný odklápěcí rychlouzávěr podle vzoru anglických závodních strojů.
Z motorkářského srazu v Povrlech začátkem sedmdesátých let:
BMW R17 účastníka z DDR na východoněmeckých veteránských značkách - pěkný stroj z pozdější série (už nádrž s normovaným velkým uzávěrem a reflektor s tachometrem Ø 80 mm), ale osazený nepatřičnými karburátory Jikov s velkými plovákovými komorami. |