![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 STADION S 22 - 1964 ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
16.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid Š - ŠKODA 420 P (Popular) 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 |
|
MOSKVIČ - první typ 400
Když v roce 1945 obsadily jednotky Rudé armády závody Opel v Rüsselsheimu, byl dán rozkaz k převezení kompletního zařízení na výrobu osobních vozů Opel Kadett do Ruska, kde se stalo základem výrobní linky Moskevského závodu malolitrážních automobilů MZMA.
Zařízení ale nebylo v důsledku poškození rüsselsheimského závodu nálety spojenců kompletní. Sovětský realizační tým, vedený šéfkonstruktérem Olegem Dybovem, musel tudíž být doplněn o řadu německých odborníků, kteří na výrobě vozů Opel Kadett pracovali už před válkou. Výroba nových sovětských vozů podle vzoru Opel Kadett, typ K 38 ve čtyřdvéřové verzi, které dostaly pojmenování Moskvič (v ruštině to znamenalo Moskvan, obyvatel Moskvy) byla zahájena prvním vozem, který sjel z linky už 4. prosince 1946. Sériová produkce se pak datuje od začátku roku 1947. První Moskviče byly téměř do posledního šroubku shodné se svým německým vzorem. Odlišné byly jen nápisy na poklicích, na masce chladiče a na cifernících přístrojů. Po technické stránce se od německého vzoru lišily mírným snížením kompresního poměru, aby jejich motory byly schopné konzumovat benzín velmi nízkého oktanového čísla. Výroba Moskviče typ 400 trvala až do roku 1954, poté byl vystřídán mírně modernizovaným typem Moskvič 401, lišícím se především řazením pod volantem. Snímek automobilu, registrovaného v německém Thüringen, je z Protektorátu, ze dvora Autodílny u Pártlů v Českých Budějovicích. Proti sériové výbavě má vůz stíněný reflektor "Notek" na levém předním blatníku, dečku chladiče pro provoz v zimních podmínkách a za oknem je téměř neznatelně vidět elektrický rozmrazovač - ke sklu těsně přiléhající rámeček s odporovými dráty, skrz nějž měl řidič sice omezený, ale přeci jen výhled. Průhledová kresba s vysvětlivky z knihy "Základní příručka řidičů motorových vozidel", vydané v SNTL Praha. V kresbě je zřejmé, že se jedná o již inovované provedení, s řazením pod volantem. se do sériové výroby dostalo pod označením Moskvič 420 a bylo často vidět ve službách sovětské pošty - původní kresba je z knihy "Vedle řidiče" (autor V. Jerusalimskij, nakladatelství Naše Vojsko 1954). V pozadí pak byl vystavován tehdy populární univerzální dvouplošník PO-2 "Kukuruznik". Tovární fotografie, určené jednak pro archiv, jednak pro předvedení úspěšného zahájení velkosériové výroby prvního osobního automobilu Moskvič sovětským sdělovacím prostředkům na začátku padesátých let: To se údajně ale nelíbilo Stalinovi. Neměl rád dvoudvéřová auta a tak se model musel upravit za pomoci německých odborníků z továrny Opel, kteří byli po válce nuceně nasazeni v Moskevském závodě na přípravě výroby prvního Moskviče. Tenhle snímek je zajímavý tím, že pod boční mřížkou kapoty nemá vůz kovový nápis Moskvič a ani nejsou rozeznatelné dírky pro něj...
Technická data:
Motor Počet válců: 4 Vrtání: Ø 67,5 mm Zdvih: 75 mm Objem válců: 1 074 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Výkon: 23 ks při 3 400 ot./min. Karburátor: K-24 spádový Doprava paliva z nádrže: mechanické membránové čerpadlo Ventilový rozvod: SV (spodové ventily) Pohon vačky: čelními ozubenými koly Uložení klikového hřídele: 3 kluzná ložiska Chlazení: vodní, s pumpou a ventilátorem Objem vody v chladiči: 6 litrů Mazání: tlakové, oběžné Množství oleje: 3,2 litru, v olejové vaně motoru Elektrický systém: 6V, uzemněn záporný pól Baterie: 6V / 62 Ah (pod kapotou) Dynamo: 6V / 90 W, s regulací třetím uhlíkem Starter: 6V / 0,6 ks Převody Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třírychlostní, bez synchronizace Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Převody: 1.stupeň 1 : 3,58 2.stupeň 1 : 1,73 3.stupeň 1 : 1 Převod zadní nápravy: 1 : 5,14 Podvozek Celoplechová samonosná karoserie Přední náprava: pevná Přední pérování: podélná listová péra, hydraulické tlumiče Zadní náprava: pevná Zadní pérování: podélná listová péra, hydraulické tlumiče Řízení: šnekové Nožní brzda: hydraulická, jednookruhová, na všechna čtyři kola Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola Kola: plechová disková, upevněná 5-ti šrouby Rozměr: 3,25 D x 16 Pneumatiky: 5,00 – 16 Míry a váhy Rozvor: 2 337 mm Rozchod vpředu: 1 110 mm Rozchod vzadu: 1 168 mm Největší délka: 3 770 mm Šířka: 1 375 mm Výška: 1 550 mm Poloměr otáčení: vlevo 12,2 m / vpravo 11,7 m Vlastní váha vozu: 755 kg Celková přípustná váha: 1 125 kg Nejvyšší rychlost: 95 km / hod. Spotřeba na 100 km: 8 litrů Objem nádrže: 31 litrů (v zádi vozu)
Moskvič 420A
byl "polokabriolet" se stahovací horní částí střechy. Do sériové výroby se sice dostal, ale vyráběl se v podstatně menším množství, než vozy uzavřené. Na horním snímku je vůz s houkačkou umístěnou venku, vlevo od masky (jak se začala montovat od roku 1948), dole je vůz pozdější, s houkačkou už schovanou za maskou chladiče. Polokabriolet Moskvič 420A model 1948 jak vypadal se staženou střechou. _____________________________________________________________________________ Galerie fotografií: Fotografie byla pořízena osobně autorem tohoto článku Petrem Hošťálkem 3. června 2005. Fotografie je pořízena v létě roku 2012. Pro názornost leží vedle vozu kus původní dřevěné kostry levých předních dveří a část původního prahu karoserie. Záběr zachycený Petrem Hošťálkem ze sedla motocyklu někde u Charkova... |