JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


1. Mezinárodní rallye historických automobilů České Budějovice


Mimořádnou motoristickou událostí roku 1966 bylo vypsání
I. VETERAN CAR RALLYE
ve dnech 16. - 20. června v Českých Budějovicích.

To, že se opravdu bude jednat o podnik mezinárodní, podtrhoval i dvojí titul na obálce programu.

V jižních Čechách šlo o podnik takového rozsahu poprvé, což pořadatelům značně usnadnilo oslovování sponzorů z řad podniků. Výsledkem bylo dost financí na mimořádné lákavé podmínky pro účastníky. Dnes už si to nikdo neumí představit, ale tehdy každý účastník startovné nejen, že neplatil, ale dostal! A navíc, všem, kdo přijeli ať už ze zahraničí, nebo ze vzdálenějších koutů republiky, byly propláceny ujeté kilometry tam i zpět. Už vůbec nemluvě o tom, že bylo zdarma ubytování se snídaní ve třech luxusních budějovických hotelích a každý z účastníků i jeho spolujezdec dostali při přejímce i stravovací poukazy na obědy a večeře dle vlastního výběru a možnosti opět ve třech různých hotelích.
To byla do budoucnosti hodně vysoko nastavená laťka a tak není divu, že o budějovické Veteran rallye se mluvilo v superlativech ještě dlouho potom - a to i mezi cizími účastníky.
Několik dní před akcí už jezdil po městě i po okolí společný klubový vůz Škoda Hispano-Suiza s reklamou.
Šlo o nejluxusnější škodovku v celé historii firmy - v Plzni vyráběnou podle francouzské licence firmy Hispano-Suiza typ H6B. Vůz byl klubem získán už jako přestavěný na hasičský pro dopravu mužstva, což byl častý osud mnoha velkých a drahých automobilů. Když už byly pro své majitele vyšlé z módy, ale přesto stále a dobře jezdící, stávaly se vítaným darem pro skupiny dobrovolných hasičů.

Příjezd účastníků:
Už od čtvrtka (pokud si dokázali v zaměstnání zařídit volno) mohli natěšení účastníci přijíždět, registrovat se, a svá vozidla zaparkovávat na vyhrazených a přehledně označených místech za branou budějovického výstaviště.
Bylo se nač těšit. Kromě domácích z celé republiky přislíbili účast i majitelé historických vozidel z NDR, NSR, Maďarska, Rakouska, Švýcarska, Holandska, Anglie a dokonce i Finska - cizinců byla prakticky polovina startovní listiny!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pohled do programu na startovní listinu I. kategorie, která zahrnovala 9 přihlášených vozidel vyrobených před rokem 1910:
foto Jiří Kolda Colibri 1908 (Start. číslo A 3)

lehký vozík s dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem o výkonu pouhých 3½ koně přijel představit Kurt Spickermann ze Siegen v NSR.
foto Jiří Kolda De-Dion 1901 (start. číslo A 5)

klikou řízený čtyři a půl koňový vozík ze samého počátku motorismu, v kočárovém provedení karoserie "Vis-á-Vis" (tedy sedadly proti sobě) a dřevěnými ohýbanými blatníky, který přihlásil francouzský účastník Jean-Paul Boutet.
foto Jiří Kolda Maurer-Union 1902 (Start. číslo A 7)

úchvatně starý samohyb, který byl přivezen ze Zábřehu na Moravě.
Jako řidič byl přihlášen Zdeněk Černý.

Šlo o vůz, patřící Střední průmyslové škole automobilní v Zábřehu, s jednoválcovým motorem o objemu 1.600 ccm konstruktéra Ludwiga Maurera, který v něm uplatnil myšlenku plynulého třecího převodu. O měsíc dřív se tento skvost zúčastnil Veteran Rallye Liberec-Jablonec 1966, která se konala ve dnech 28.-29. května.
Má se zato, že skutečný rok výroby se pravděpodobněji pohybuje spíš mezi roky 1904-5 než 1902, jak bylo tehdy ve startovní listině udáno.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Startovní listina II. kategorie zahrnovala 11 vozidel, vyrobených v letech 1910 - 1918:
foto Ota Sepp Wanderer 1913 (Start. číslo A 21)

Jezdec Paul Gränz, NDR

Snímek už ne z parkoviště na Výstavišti, ale z defilé následujícího dne před radnicí na českobudějovickém náměstí
foto Jiří Kolda M.A.F. 1911 (Start. číslo B 22)

Automobil firmy Markranstädter Automobilfabrik - vorm. Hugo Ruppe GmbH, se vzduchem chlazeným motorem, s nímž přijel z východního Berlína (NDR) jezdec Günther Karg.
foto Jiří Kolda BUGATTI typ 13 - 1913 (Start. číslo A 23)

žlutý, velmi závodně vypadající vůz doutníkového tvaru, který všude budil pozornost nejen vzhledem, ale i výkonem svého tříventilového motoru. Do soutěže jej přihlásil Petr Fabík z Prahy a v průběhu stíhacích jízd na oválu ploché dráhy s ním exceloval a uváděl do varu všechny diváky!
foto Ota Sepp GNOM 1912 (Start. číslo B 24)

Miroslav Přikryl z Mohelnice při plnění jednoho z úkolů při jízdě zručnosti.
foto Jiří Kolda Bugatti typ 13 - 1911 (Start. číslo B 26)

Legendární vůz z Českých Budějovic, krásně zrenovovanou jednu z nejstarších jezdících bugattek na světě, přihlásil do soutěže František Ernest.
Spolu s bugattkou Petra Fabíka to byly dva z nejzajímavějších vozíků soutěže.
foto Jiří Kolda Ford model T 1914 (Start. číslo A 27)

známý jako "Tinn Lizzy - Plechová Lízinka" byl v té době jediným známým jezdícím téčkem u nás. Tento nejpočetněji vyrobený vůz na světě byl ve startovní listině uveden s jezdcem Václavem Kafkou z Prahy-Záběhlic. Jediné, co tomuhle vozu neslušelo, byly motokrosové motocyklové pneumatiky, které za socialismu byly jedinou možností provizorní náhrady za gumy původního rozměru...
foto Jiří Kolda Wanderer 1914 (Start. číslo B 28)

jezdec Harro Falkenbach z Laubst NDR
foto Jiří Kolda Laurin & Klement typ DN6 1912 (Start. číslo A 29)

velký čtyřválcový vůz mladoboleslavské automobilky pánů Václava Laurina a Václava Klementa byl exponát, patřící několika členům budějovického klubu. Na rallye s ním byl přihlášen Jan Říha.
foto Jiří Kolda KAN 1911 (Start. číslo B 30)

dvouválcový vůz s motorem o 10 koních, který vyrobila firma Alois Nejedlý, Kukleny u Hradce Králové.
Ve startovní listině s ním byla uvedena Libuše Moučková z Pardubic.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V třetí kategorii bylo podle startovní listiny dvacet vozidel do roku výroby 1925.
Ne všechny přihlášky došly včas a tak se někteří účastníci do již vytištěného programu dopisovali...
foto Ota Sepp Hanomag Komiβbrot 1925 (Start. číslo B 38)

Legendární lidový vozík s jednoválcovým stojatým vodou chlazeným motorem 500 ccm vzadu a s tvarově velmi progresivní "pontonovou karoserií, který se nedlouho po svém vzniku stal "šlágrem" firmy Hanomag.

Na budějovickou rallye s ním přijel Dr. Konrad Steyer z Lunzerau v NDR.
foto Jiří Kolda BMW Dixi Ihle Sport 1930 (Náhradní start. číslo A 79)

Červené sportovní BMW Dixi, karosované firmou Ihle nebylo původně přihlášeno. Jeho jezdec Peter Ernst měl podle startovní listiny jet s dvouválcovým dvoutaktním aerodynamickým vozíkem Grade (Start. číslo 41), se kterým byl o měsíc dřív na Veteran Rallye Liberec-Jablonec. Kvůli poruše ale vzal místo něj atraktivního "bavoráčka" a asi dobře udělal. Nejen, že byl všude středem obdivu, ale budějovickou 1. Mezinárodní veteran rallye i vyhrál!
foto Jiří Kolda Škoda Hispano-Suiza 1923 (Start. číslo B 46)

Původně luxusní limousina s šestiválcovým OHC motorem, přestavěná na hasičský vůz pro dopravu mužstva.

Šlo o společný vůz budějovického klubu, se kterým za VCC České Budějovice startoval jezdec František Švácha.
foto Jiří Kolda Phänomen-Phänomobil 1924 (Start. číslo B 48)

Bizarně vypadající tříkolka se čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem nad předním kolem. Vzdor komplikovanosti svého agregátu byla spolehlivá, oblíbená a stala se základem úspěchu firmy Phänomen.
Do Budějovic ji přivezl předvést pan H. J. Barthel, z Drážďan, NDR, který s ní o měsíc dřív úspěšně absolvoval i Veteran Rallye Liberec-Jablonec 1966.
foto Jiří Kolda Morris-Cowley 1924 (Start. číslo A 49)

Vůz s přezdívkou "Bullnose" byl představitelem poměrně luxusního anglického vozu se čtyřválcovým řadovým motorem 1.500 ccm, který jezdil až 80 km/hod.

Ze Švýcarska jej přivezl ukázat pan Balthasar Straumann z Pratteln.
foto Jiří Kolda Opel 1923 (Start. číslo A 51)

Max Uebelacker, Altenburg, NDR
foto Jiří Kolda Fiat 520 1925 (Start. číslo B 52)

Velmi původní čtyřdvéřový vůz v elegantní tříbarevné kombinaci černá-šedá-hráškově zelená, který měl řadový šestiválcový motor 2.244 ccm, elektrickou výbavou 12 Volt a zakázkovou shrnovací střechou Webasto.

jezdec Jiří Leeder, ČSSR

foto Jiří Kolda Bentley 1922 (Start. číslo A 53)

klasický anglický vůz velmi sportovního charakteru s řadovým šestiválcovým třílitrovým motorem, jehož jezdec Cyril Wadsworth ze Southamptonu (Anglie) si vysloužil obdiv nejen tím, že do Českých Budějovic přijel po ose, ale i ve velmi napínavé jízdě na ploché dráze porazil značně silnějšího Bentleye se čtyřiapůllitrovým motorem s kompresorem!
foto Jiří Kolda Praga Mignon 1924 (Start. číslo A 55)

Velký a poměrně luxusní automobil z produkce firmy Praga v karoserii typu "Landaulet" ještě s chladičem "nehtového typu". Jako řidič byl přihlášen ing. Stanislav Karger Praha
foto Hošťálek Fiat 501 1922 (Start. číslo B 56)

vůz v původním dochovaném stavu se zakázkovou karoserií Faux-Cabriolet od firmy Trübenbach, Wagen & Karroserriebau, Reichenberg i. B., se kterým do Budějovic po vlastní ose přijel Petr Hošťálek z Liberce.
foto Jiří Kolda Tatra 11 1924 (Start. číslo A 57)

jezdec Jan Rems ČSSR

Vůz byl ve startovní listině uveden jako typ Tatra 11, ve skutečnosti se ale jednalo již o Tatru 12 (na fotografii jsou rozeznatelné brzdy předních kol, které starší, ale jinak stejná Tatra 11 ještě neměla...
foto Jiří Kolda Steyr VI 1920 (Start. číslo B 58)

klubový vůz party veteránistů z Armádního opravárenského závodu AOZ v Českém Dubu u Liberce s šestiválcovým OHC motorem, který kdysi sloužil jako lovecký bus knížete Rohana ze Sychrova.
Na budějovickou rallye přijel z Českého Dubu po vlastní ose, řídil ho Jiří Končinský.
foto Jiří Kolda Walter WIZ 1920 (Start. číslo B 60)

otevřený čtyřsedadlový faeton na drátěných kolech přihlásil známý nestor všech brněnských vyznavačů historických vozidel, kamarád Oldřich "Olin" Šanda.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
foto Jiří Kolda Hanomag Komiβbrot 1926 (Start. číslo B 62)

Další z Hanomagů přihlásil do soutěže jezdec Friedrich Gottschalk z NSR.
foto Jiří Kolda "Z" 12 SS (Supersport) 1929 (Start. číslo A 63)

Jezdec Václav Kafka, Praha-Záběhlice
foto Jiří Kolda Dixi 1927 (Start. číslo A 65)

Jezdec Siegfried O. Hepp, NSR
foto Jiří Kolda MG Midget 1930(Start. číslo B 66)

jezdec Paul Dachtler, NSR
foto Jiří Kolda Dixi Coupé (Start. číslo B 68)

jezdec Edith Seise, NDR
foto Jiří Kolda Ford A Roadster 1927 (Start. číslo B 70)

Slušně zachovalý vůz, ale s nehezky opravenou zádí karoserie - rovněž absolvent předchozí Veteran Rallye Liberec 1966.
Jezdec Milan Černoch, ČSSR
foto Ota Sepp MG 1934 (Start. číslo A 73)

Armin Becker, NDR
foto Ota Sepp Packard 1926 (Start. číslo A 79)

Jacques Leliévre, Francie
(foto ze sobotního defilé na českobudějovickém náměstí)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
foto Ota Sepp Fr. Moučka za volantem vozíku KAN - foto Ota Sepp
Kol_23_mini_ton
foto Jiří Kolda

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text