|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 STADION S 22 - 1962 (exportní) AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP 2010 - Renovace motoru A.K.D. JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
RENAULT 4CVFrancouzský "lidový" osobní vůz s motorem vzadu, vyráběný v letech 1946 - 1961, v Československu prodávaný sítí Mototechna n.p. od roku 1956. Kvůli zájmu silně převyšujícímu možnosti socialistického dovozu se prodával na pořadník, což znamenalo dlouhé čekání (a předem vinkulovaný vklad). Výrobce: Régie Nationale, Billancourt (France)
Technické údaje Renault 4CV typ R 1062:
Motor: řadový čtyřválec OHV umístěný vzadu Vrtání: Ø 54,5 mm Zdvih: 80 mm Obsah: 748 ccm Kompresní stupeň: 1 : 7,75 Výkon: 20 koní (14,71kW) při 4.500 ot./min. udávaný výrobcem Výkon udávaný Mototechnou: 26,4 koní při 4.100 ot./min. Blok válců: litinový, vcelku s vrchní částí klikové skříně Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny Hlava válců: snímací, z lehké hliníkové slitiny Písty: z lehké hliníkové slitiny Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná, s dělenými pánvemi Pohon vačkového hřídele: čelními koly Časování rozvodu: SO-13°32" před HÚ SZ-53°51" po DÚ VO- 56°57" před DÚ VZ- 16°47" po HÚ Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm Karburátor: spádový Solex 22 ICBT s automatickým sytičem Hlavní tryska: 100 Tryska akcelerační: 165 Hlavní vzdušník: Volnoběžná tryska: 40 Tryska sytiče: 95 Volnoběžný vzdušník: Difuzér: Ø 18 mm Doprava paliva: mechanickým membránovým čerpadlem Vzduchový filtr: s olejovou lázní Chlazení: vodní, nucené pumpou s thermostatem, podporované ventilátorem Regulace chlazení: dečkou za chladičem, ovládanou lankem z místa řidiče Objem chladící náplně: 4,6 litru Používat zásadně jen nemrznoucí kapalinu, ne vodu! Mazání: tlakové, oběžné, Olejové čerpadlo: zubové Obsah oleje v motoru: cca 2 litry Doporučený olej: M6A v létě, M4A v zimě Zapalování: bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem Řízení předstihu: odstředivé Základní předstih: 3° před HÚ (t.j. 3 mm na obvodu řemenice klikového hřídele) Pořadí zapalování: 1-3-4-2 Svíčky: M 14 x 1,25 (Champion L 10, PAL 14/175 nebo PAL 14/195) Baterie: 6V / 75 Ah (vzadu, vpravo vedle motoru) Dynamo: Ducellier 6V / 130 W Spouštěč: 6V/ 0,55 - 0,6 ks Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: 3-rychlostní se zpátečkou, 2. a 3. rychlost synchronizovány Převody: 1 - 1 : 3,7 2 - 1 : 1,85 3 - 1 : 1,07 Z - 1 : 3,7 Řazení: nepřímé, pákou uprostřed vozu Hnací náprava: zadní - kyvadlová Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason Převod zadní nápravy: 1:4,55 (hruška 7 zubů, talíř 33 zubů) Obsah oleje v převodovce a rozvodovce (celkem): 1,25 litru Doporučený olej: PP 13 Podvozek: samonosná 4-dvéřová karoserie Přední osa: dělená, lichoběžníková se spirálovými péry Přední stabilizátor: zkrutný Sbíhavost: 3-5 mm Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená spirálovými péry Tlumiče pérování vpředu i vzadu: hydraulické teleskopické Řízení: hřebenové s vratnými pružinami, volant vlevo Průměr volantu: Ø 400 mm Počet otáček volantu zleva doprava: 4 Nožní brzda: jednookruhová hydraulická Lockheed na všechna kola Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola Průměr brzdových bubnů: Ø 180,25 mm Dovolené přesoustružení: maximálně na Ø 180,75 mm! Průměr brzdových válečků vpředu: Ø 22 mm Průměr brzdových válečků vzadu: Ø 19 mm Kola: 15" hvězdicová, se snímacími ráfky Ráfky: prohloubené 4 J x 15", upevněné 5 maticemi Pneumatiky: 5,0 – 15" (diagonální nízkoprofilové s duší) Pneu alternativní: 135 x 380; 135 x 400; 4,50 - 15"; 135/70 R 15" Huštění vpředu: 0,9 atm Huštění vzadu: 1,6 atm Rezervní kolo: vpředu pod kapotou Rozvor: 2.100 mm Rozchod vpředu: 1 220 mm Rozchod vzadu: 1 220 mm Délka vozu: 3.640 mm Šířka: 1.430 mm Výška: 1.470 mm Světlost: 180 mm Průměr otáčení: 8,9 m Počet míst k sezení: 4 Pohotovostní váha vozu: 610 kg Nejvyšší přípustná váha: 915 kg Užitečné zatížení: 305 kg Nejvyšší rychlost: 95 km/hod. udávaná výrobcem, 100 km/hod. udávaná Mototechnou Spotřeba na 100 km: cca 6,5 - 7 litrů Objem nádrže: 27,5 litrů (pod zadním sedadlem, plnicí hrdlo pod zadní kapotou) Akční radius: cca 390 km
Takhle vypadal první prototyp, který byl tajně, přes přísný zákaz německé okupační správy Francie, realizován už v roce 1942.
Měl samonosnou dvoudvéřovou karoserii podobající se "brouku KdF" (VW) a vzadu 4-válcový motor 760 ccm s 4-stupňovou převodovkou. Tím ale podobnost končila, vše ostatní bylo jinak - ostatně v této podobě se s jeho výrobou ani nepočítalo, měl sloužit jen k ověření konceptu.
Tovární foto A360 druhého prototypu z roku 1943, který také vznikl za přísného utajení. Měl stejný motor 760 ccm, převodovku jen 3-rychlostní a stále byl jen dvoudvéřový. Tvarově už ale nesl náznak finální podoby.
Když ho viděl Ferdinand Porsche, přivezený v roce 1946 spojenci do továrny Renault kvůli jeho posouzení, prohlásil ho za nadějný a doporučil do výroby.
Sériové vozy dostaly čtyři dveře, přední kvůli pohodlnému nástupu otevírané proti větru. Vstupní otvory vzduchu před zadními blatníky byly bez ozdobné mřížky a předek zdobilo šest tenkých vodorovných chromovaných lišt.
Skla dveří byla dělená, posuvná. Trojúhelníkové závětrné štítky předních dveří byly doplňkem za příplatek. |