JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


RENAULT 4CV


Francouzský "lidový" osobní vůz s motorem vzadu, vyráběný v letech 1946 - 1961, v Československu prodávaný sítí Mototechna n.p. od roku 1956.
Kvůli zájmu silně převyšujícímu možnosti socialistického dovozu se prodával na pořadník, což znamenalo dlouhé čekání (a předem vinkulovaný vklad).

Výrobce:
Régie Nationale, Billancourt (France)
Technické údaje Renault 4CV typ R 1062:

Motor: řadový čtyřválec OHV umístěný vzadu
Vrtání: Ø 54,5 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 748 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 7,75
Výkon: 20 koní (14,71kW) při 4.500 ot./min. udávaný výrobcem

Výkon udávaný Mototechnou: 26,4 koní při 4.100 ot./min.

Blok válců: litinový, vcelku s vrchní částí klikové skříně
Vložky válců: mokré, vyjímatelné, ze speciální šedé litiny
Hlava válců: snímací, z lehké hliníkové slitiny
Písty: z lehké hliníkové slitiny
Klikový hřídel: z jednoho kusu, kovaný
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná, s dělenými pánvemi
Pohon vačkového hřídele: čelními koly
Časování rozvodu:
SO-13°32" před HÚ
SZ-53°51" po DÚ

VO- 56°57" před DÚ
VZ- 16°47" po HÚ
Ventilová vůle (za studena): sací ventil 0,15 mm, vyfukový ventil 0,20 mm

Karburátor: spádový Solex 22 ICBT s automatickým sytičem
Hlavní tryska: 100
Tryska akcelerační: 165
Hlavní vzdušník:
Volnoběžná tryska: 40
Tryska sytiče: 95
Volnoběžný vzdušník:
Difuzér: Ø 18 mm
Doprava paliva: mechanickým membránovým čerpadlem
Vzduchový filtr: s olejovou lázní

Chlazení: vodní, nucené pumpou s thermostatem, podporované ventilátorem
Regulace chlazení: dečkou za chladičem, ovládanou lankem z místa řidiče
Objem chladící náplně: 4,6 litru
Používat zásadně jen nemrznoucí kapalinu, ne vodu!

Mazání: tlakové, oběžné,
Olejové čerpadlo: zubové
Obsah oleje v motoru: cca 2 litry
Doporučený olej: M6A v létě, M4A v zimě

Zapalování: bateriové 6V, s cívkou a rozdělovačem
Řízení předstihu: odstředivé
Základní předstih: 3° před HÚ (t.j. 3 mm na obvodu řemenice klikového hřídele)
Pořadí zapalování: 1-3-4-2
Svíčky: M 14 x 1,25 (Champion L 10, PAL 14/175 nebo PAL 14/195)
Baterie: 6V / 75 Ah (vzadu, vpravo vedle motoru)
Dynamo: Ducellier 6V / 130 W
Spouštěč: 6V/ 0,55 - 0,6 ks

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: 3-rychlostní se zpátečkou, 2. a 3. rychlost synchronizovány
Převody:
1 - 1 : 3,7
2 - 1 : 1,85
3 - 1 : 1,07
Z - 1 : 3,7
Řazení: nepřímé, pákou uprostřed vozu
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Soukolí zadního převodu: kuželové s obloukovým ozubením Gleason
Převod zadní nápravy: 1:4,55 (hruška 7 zubů, talíř 33 zubů)
Obsah oleje v převodovce a rozvodovce (celkem): 1,25 litru
Doporučený olej: PP 13

Podvozek: samonosná 4-dvéřová karoserie
Přední osa: dělená, lichoběžníková se spirálovými péry
Přední stabilizátor: zkrutný
Sbíhavost: 3-5 mm
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená spirálovými péry
Tlumiče pérování vpředu i vzadu: hydraulické teleskopické
Řízení: hřebenové s vratnými pružinami, volant vlevo
Průměr volantu: Ø 400 mm
Počet otáček volantu zleva doprava: 4

Nožní brzda: jednookruhová hydraulická Lockheed na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, bubnová, na zadní kola
Průměr brzdových bubnů: Ø 180,25 mm
Dovolené přesoustružení: maximálně na Ø 180,75 mm!
Průměr brzdových válečků vpředu: Ø 22 mm
Průměr brzdových válečků vzadu: Ø 19 mm

Kola: 15" hvězdicová, se snímacími ráfky
Ráfky: prohloubené 4 J x 15", upevněné 5 maticemi
Pneumatiky: 5,0 – 15" (diagonální nízkoprofilové s duší)
Pneu alternativní: 135 x 380; 135 x 400; 4,50 - 15"; 135/70 R 15"
Huštění vpředu: 0,9 atm
Huštění vzadu: 1,6 atm
Rezervní kolo: vpředu pod kapotou

Rozvor: 2.100 mm
Rozchod vpředu: 1 220 mm
Rozchod vzadu: 1 220 mm

Délka vozu: 3.640 mm
Šířka: 1.430 mm
Výška: 1.470 mm
Světlost: 180 mm
Průměr otáčení: 8,9 m

Počet míst k sezení: 4
Pohotovostní váha vozu: 610 kg
Nejvyšší přípustná váha: 915 kg
Užitečné zatížení: 305 kg

Nejvyšší rychlost: 95 km/hod. udávaná výrobcem, 100 km/hod. udávaná Mototechnou
Spotřeba na 100 km: cca 6,5 - 7 litrů
Objem nádrže: 27,5 litrů (pod zadním sedadlem, plnicí hrdlo pod zadní kapotou)
Akční radius: cca 390 km
Tovární snímek prvního (zeleného) prototypu Renault 4CV z roku 1942 Takhle vypadal první prototyp, který byl tajně, přes přísný zákaz německé okupační správy Francie, realizován už v roce 1942.
Měl samonosnou dvoudvéřovou karoserii podobající se "brouku KdF" (VW) a vzadu 4-válcový motor 760 ccm s 4-stupňovou převodovkou. Tím ale podobnost končila, vše ostatní bylo jinak - ostatně v této podobě se s jeho výrobou ani nepočítalo, měl sloužit jen k ověření konceptu.
Tovární snímek druhého (tmavě červeného) prototypu R4CV z roku 1943 Tovární foto A360 druhého prototypu z roku 1943, který také vznikl za přísného utajení. Měl stejný motor 760 ccm, převodovku jen 3-rychlostní a stále byl jen dvoudvéřový. Tvarově už ale nesl náznak finální podoby.
Když ho viděl Ferdinand Porsche, přivezený v roce 1946 spojenci do továrny Renault kvůli jeho posouzení, prohlásil ho za nadějný a doporučil do výroby.
Sériové vozy dostaly čtyři dveře, přední kvůli pohodlnému nástupu otevírané proti větru. Vstupní otvory vzduchu před zadními blatníky byly bez ozdobné mřížky a předek zdobilo šest tenkých vodorovných chromovaných lišt.
Skla dveří byla dělená, posuvná. Trojúhelníkové závětrné štítky předních dveří byly doplňkem za příplatek.