![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
| exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
|
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 AERO - MINOR ZETOR 15 - traktor SIDECARY - přehled výrobců Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
16.11.2025 Tiskové zprávy - 1. jízda historických užitkových vozidel - Písek 1987 14.11.2025 S - STEYR - nákladní typy 150 a 250 S - STEYR 55 |
|
BMW R47 - závodníVýrobce: Bayerische Motoren- Werke A.G. München byly i v sériové podobě stroje s velmi sportovním charakterem. Se svými čtvercovými motory Ø 68 x 68 mm a zcela zakrytým ventilovým rozvodem OHV dosahovaly maximální rychlosti 110 km/hod. i víc, a protože dávaly možnost úpravy na ještě vyšší výkon, byly často (a úspěšně) přestavovány na privátní závodní stroje. Tohle je klasická ukázka takové úpravy. Citlivou renovaci v příkladné kvalitě provedl Miloň Dvořák.
Technické údaje závodního motocyklu BMW R47:
Motor: čtyřtaktní „boxer“ dvouválec Typ: M 51 Číslo motoru: 35286 Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 494 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Maximální výkon cca: 20 ks při 4.500 ot./min. Ventilový rozvod: plně uzavřený OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami) Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly Válce: ze šedé litiny Hlavy válců: snímací, z hliníkové slitiny Písty: z lehké slitiny, s bombírovaným dnem a vybráním pro ventily Klikový hřídel: lisovaný Počet ložisek klikového hřídele: dvě, kuličková, vpředu jednořadé, u setrvačníku dvouřadé Ojniční ložiska: válečková Mazání: oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Olejové čerpadlo: zubové, poháněné šnekem od klikového hřídele Náplň oleje: 2 litry Karburátory: dva, montované přímo na sací hrdla hlav válců Elektrická výzbroj: zapalovací magnet orig. Bosch FF2 levotočivý Svíčky: orig. Bosch W 175, dnes Brisk Spojka: jednolamelová, suchá (automobilového typu) Ovládání: bowdenem od páčky na levé straně řidítek Převodovka: třírychlostní, sešroubovaná s motorem Typ: G 44 Řazení: přímé, ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže Převodové poměry: 1. rychlost - 1 : 2,5 2. rychlost - 1 : 1,6 3. rychlost - 1 : 1,1 Sekundární převod: hřídelem Převodový poměr rozvodovky: 1 : 4,4 Celkové převody: 1. rychlost - 1 : 10,96 2. rychlost - 1 : 6,57 3. rychlost - 1 : 4,7 Kola: drátová Přední kolo: 21", 40 drátů Pneumatika: 3,00 - 21 Avon Spedmaster s vodícím vzorkem Zadní kolo: 19", 40 drátů Pneumatika: 3,25 - 19 nebo 3,50 – 19 Mitas H-02 Rám: trubkový uzavřený dvojitý, orig. R 47 Číslo rámu: 5421 Přední vidlice: trubková, s vlečenými kyvnými raménky, orig. R 47 Pérování: listovým pérem s pomocným protilistem, orig. R 47 Sedlo: výkyvné, odpérované dvojicí spirálových per, orig. R 47 ale posunuté vzad Stupačky: posunuté vzad, sklopné zn. Gefrag na zvlášť udělaných držácích Stojan: trubkový centrální originálního provedení R 47 Přední brzda: originální čelisťová půlbubnová, s přidaným záchytem reakce Ovládání: pravou ruční páčkou bowdenem Zadní brzda: vnější čelisťová na buben hnacího hřídele, orig. R 47 Ovládání: modifikovaným (sníženým) nožním pedálem Výbava: Horní brýle vidlice pro uchycení řidítek víc vpředu (orig. dle katalogu BMW R42) Závodní řidítka (repliková á la Ernst Henne) v originál BMW stavitelných držácích Ovládání plynu: otočnou rukojetí Magura (místo původního ovládání páčkou) Otáčkoměr dobový firmy Hamo - Tachometer Karlsruhe, montovaný místo tachometru v nádrži Přídavná nádrž pro zvětšení dojezdu (původní dobová výroba) Přídavné sedlo na zadním blatníku (kanada) Seřizovatelný tlumič řízení, příplatkový originál z katalogu BMW Výfuky se závodními koncovkami (megafony) Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka: 800 mm (přes válce motoru) Výška: 950 mm Rozvor: 1.410 mm Výška sedla nad zemí: 720 mm Pohotovostní váha (s palivem): cca 130 kg Objem originální nádrže: 14 litrů Objem přídavné nádrže: 4,5 litrů Max. rychlost: přes 110 km/hod. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Motocykl s číslem motoru 35286 byl dle tovární identifikace vyroben 31. ledna 1928 a 15. února 1928 byl expedován pražskému zástupci firmy BMW ing. A. Holečkovi. Z doby před druhou světovou válkou se o stroji, jeho prvním, ani jeho dalších majitelích žádné záznamy či fotografie nedochovaly. Majitelem stroje v letech 1961-1968 byl Petr Kadaník z Liberce, pak jej prodal současnému majiteli Petru Hošťálkovi. Když v roce 1961 spolu stroj v Jablonci n/N. kupovali, tehdejší majitel jim tvrdil, že pokud ví, kdysi se s ním závodilo. Dokládal to vývodem pro otáčkoměr od vačkového hřídele a také upraveným vypínáním spojky se záchytem bowdenu vlevo dole na boku skříně převodovky. Tato předělávka byla nutná kvůli montáži dvou karburátorů, protože v originálu mají stroje BMW R 47 záchyt bowdenu spojky na těle karburátoru, společného pro oba válce. Největšími změnami, se kterými Petr Kadaník motocykl na fotografii koupil, byla přední vidlice z kývačky, přední kolo z péráka, úprava rámu pro sedlovou nádrž a amatérsky odpérované dvojsedlo vlastní výroby. Říkalo se, že největší rozkoš každého motoristy je roztírat jej po těsněných plochách vlastním prstem... Když v roce 1968 oba nastoupili do AZNP-Škoda Mladá Boleslav (Kadaník do Vývoje v Česaně a Hošťálek do připravovaného muzea) odkoupil Petr Hošťálek Kadaníkův motocykl BMW R47 do své sbírky. a takhle vypadá výsledek: vlevo závodní BMW R47 (původně Kadaníkův nyní Hošťálkův) vpravo cestovní BMW R47 (původně Hošťálkův nyní Miloně Dvořáka) Restaurátor ing. Miloň Dvořák při názorné ukázce "závodního" posazu pro kolemstojící diváky a při demonstraci akcelerace stroje na parkovišti Veteran rallye Křivonoska 2023. Na pohledu zepředu je vidět, o co jsou válce impozantního dvouválcového boxer motoru širší než úzká a dolů skloněná závodní řidítka... ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Konečně fotka z prvního "ostrého" nasazení - Petr Hošťálek nemohl startovat kvůli ještě nezhojené zlomenině klíční kosti, takže ho za řidítky zastoupil Miloň Dvořák, tady zachycený v dobové kůži i přilbě v plném tempu do Soběšického kopce. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- byla první příležitostí vyzkoušet "bavoráka" na okruhu tamního autodromu. Petr Hošťálek dostal pozvání na akci z Auto Škoda Mladá Boleslav, aby v exhibičních jízdách předvedl divákům nejstarší motocyklettu Laurin & Klement z roku 1901. Tak využil příležitost a přihlásil i svůj popisovaný stroj BMW R47 z roku 1928, který pořadatelé zařadili do třídy MOTO 1.
Byla to dvojnásobná premiéra:
Sedmadevadesátiletý bavorák z roku 1928 poprvé po renovaci na dráze - a jednaosmdesátiletý Petr Hošťálek (1943) poprvé po 64 letech zas za jeho řidítky.
V pátek se jely tři tréninkové jízdy po 20.minutách
takže to bylo spíš o seznamování s tratí a možnostmi motocyklu než o závodění. Po zjištění, že na tomhle okruhu je u bavoráka z roku 1928 zbytečné řadit, že jeho dvojka vyhovuje jak délce rovinek (kde motor točí až 4.700 ot./min.), tak pro průjezd všech zatáček trati, už to znamenalo jen testovat, jak drží pneumatiky vpředu i vzadu huštěné na 1,8 atm a jaký náklon je možné si dovolit.
S bavorákem Ivo Lohra závodil už jeho otec Petr, takže stroj je upraven na podstatně vyšší výkon (ostřejší vačka, větší zdvih i průměr ventilů, vysoké písty), má větší a mnohem účinnější brzdy a Ivo v jeho sedle za tři roky spoustu zkušeností. Tak je z porovnání fotek zřejmá větší razance a ostřejší způsob jízdy.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Už v průběhu závodů na autodromu v Sosnové bylo jasno, že originál pedál zadní brzdy je, díky změněnému posazu a posunutí stupaček dozadu v nevyhovující poloze, zatím coby potřeboval být o cca 10 cm níž. Ve chvíli, kdy přišlo pozvání do závodu Nepomucký trojúhelnik, jsem se rozhodl bleskově to napravit. Měl jsem na to pouhý týden.
Na původní pedál jsem připevnil šablonu z hliníkového plechu k ověření, zda předpokládaný tvar sníženého pedálu nebude při plném sešlápnutí kolidovat s rámem, ani s výfukovou rourou.
První operací bylo přesné vyvrtání obou otvorů - pro čep páky a pro průchod táhla regulačního šroubu čelistí. Druhou pak odfrézování zbytečného materiálu střední části pedálu. Potom už následovalo pečlivé ruční broušení úhlovou bruskou do přesného tvaru a vyzkoušení, zda nový tvar pedálu je po namontování v požadované poloze.
Galvanovna nebyla schopná během posledních dvou dnů do závodu zajistit poniklování, takže se jelo s tím, že nikl bude později. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Petr Hošťálek se svým závodním BMW R47, zatímco Miloňovi dal k disposici cestovní BMW R63, aby odstrojil reflektor i všechny ostatní zbytečnosti a udělal z něj "závoďáka". Ve druhém kole ale už na stejném úseku předjíždím soupeře, v tomto případě půllitrový (o deset let mladší) dvoutaktní dvouválec DKW NZ 500... Františku - za vše velké poděkování a budeš-li o to stát, rádi přijedeme zas - a bude nám ctí startovat ve tvém týmu!!! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |