JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
P
N
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
24.3.2025
F - FIAT 501
19.3.2025
A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940)
10.3.2025
E - ESO - motokros MC

ŠKODA 420 Rapid


Tovární foto 4-dveřového vozu staršího data (vzpěra mezi blatníky ještě vně, před chladičem) Osobní vůz s motorem 1,2 litru a páteřovým podvozkem, vyrobený v poměrně malém počtu v letech 1934 - 1935.

Výrobce:
ASAP
Akciová společnost pro automobilový průmysl v Praze.
Závod Mladá Boleslav
Tovární foto dvoubarevně lakovaného chassis (pro výstavní účely) Vůz vznikl jako obdoba nové páteřové koncepce malého typu 420 Popular, ale s lehce upraveným silnějším motorem 1,2 litru SV, použitým z předchozího osvědčeného typu Škoda 422 s klasickým obdélníkovým rámem a pevnými nápravami. V Rapidu 420 už byl nově uložen na gumových blocích a dynamo, původně přitažené na hlavě válců, bylo přemístěno na pravou stranu bloku.



Oproti typu Škoda 420 P (Popular), který měl převodovku vzadu, vcelku s rozvodovkou zadní nápravy, měl typ Škoda 420 Rapid převodovku vpředu, logičtěji sešroubovanou s motorem. Zároveň měl mírně prodloužený rozvor a zvětšený rozchod kol, tedy o poznání větší vnitřní i vnější rozměry.
Aspiroval tudíž na vůz už ne malý, lidový, ale na pohodlnější vůz nižší střední třídy.
Technické údaje 420 Rapid:

Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 995 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 26 koní (19,12 kW)
Písty: Nelson-Bohnalite, z lehké slitiny
Blok válců: ze speciální nitridované šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru
Hlava válců: litinová, snímací
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ojniční ložiska: kluzná
Pohon vačkového hřídele: dvojitým nehlučným řetězem Duplex
Karburátor: horizontální, buď Zenith Ø 26 THG nebo Amal Ø 26
Doprava paliva: vlastním spádem
Chlazení: vodní, thermosyfonové s ventilátorem za chladičem
Objem chladící vody:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: 6V dynamobateriové, Scintilla
Baterie: 6V/45 Ah
Dynamo: Scintilla 6V/80W

Spojka: jednolamelová, suchá

Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, sešroubovaná s motorem
Převody:
1.stupeň - 1 : 3,38
2.stupeň - 1 : 1,76 se synchronizací
3.stupeň - 1 : 1 se synchronizací
zpátečka - 1 : 4,51
Přenos síly na zadní nápravu: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu

Hnací náprava: zadní - kyvadlová, s kuželovým diferenciálem
Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason

Rám: páteřová roura vpředu s rozvidlením pro motor, vzadu s přírubou pro zadní osu
Přední osa (dle něm. prospektu): trubková pevná na podélných čtvrtpérech, třecí tlumiče
Přední osa: dělená lichoběžníková, nahoře s olejovými tlumiči, dole s příčným listovým pérem
Doporučená sbíhavost: 4 - 5 mm
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem s čepy v gumě
Řízení: šnekové, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí

Kola: plechová, plné (později hvězdicové) disky, upevněné čtyřmi šrouby s roztečí Ø 100 mm
Ráfky: se zahnutými kraji (Michelin Bibendum)
Pneumatiky: 140 x 40

Od roku 1936 palcové ráfky 3,00 D x 16
Pneumatiky: 5,00 - 16 Superballon

Huštění vpředu: 1,2 atm
Huštění vzadu: 1,4 atm

Rozvor: 2.560 mm
Rozchod vpředu: 1.150 mm
Rozchod vzadu: 1.150 mm

Délka zavřeného vozu: 3.770 mm
Šířka: 1.360 mm
Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz), v roce 1937 udávaná 1 520 mm
Světlost: 310 mm

Váha podvozku: 450 kg
Vlastní váha zavřeného vozu: cca 750 kg (v karoserii tudor)
Počet míst: 4
Dovolené zatížení: kg
Celková váha: kg

Nejmenší rychlost na přímý záběr: 8 km/hod.
Nejvyšší rychlost: 95 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 8 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg
Objem nádrže: cca 25 litrů, vpředu pod kapotou
1934
Jednostránkový černobílý prospekt vytištěný na křídovém papíře, v němž byl vůz nabízen v provedeních

tudor (dvoudvéřový) 28.400,- Kč
sedan (čtyřdvéřový) 30.100,- Kč
kabriolet (s plátěnou skládací střechou) 31.200,- Kč
retušovaný výřez z tování fotografie - archiv Hošťálek Škoda 420 Rapid v provedení kabriolet
byl v podstatě "polokabriolet", protože se shrnovala pouze horní plocha střechy. Boky karoserie včetně rámů dveří byly pevné.
V tomto provedení byl vůz nabízen za oněch 31.200,- Kč.
1934
8-stránkový prospekt Škoda 420 - Rapid v německojazyčné verzi, vydaný v dubnu 1934.
Na titulní stránce byl vůz vyobrazen v základní dvoudvéřové verzi (tudor) a aby byla zdůrazněna nejen síla a stoupavost jeho motoru obsahu 1,2 litru, ale i snadné ovládání, byly fotografické záběry pořízeny ve strmě stoupající zatáčce lesní cesty a s ženou za volantem!
Hlavní přednosti vozu ŠKODA 420 RAPID - překlad

o Vodou chlazený čtyřválcový motor, obsah 1,2 litru, 26 koňských sil. Tento motor se osvědčil prakticky ve více než 3000 tisících vozů typu 422.
o Účinný vzduchový, benzínový a olejový filtr
o Elastické uložení motoru na gumových blocích
o Nehlučná převodovka se synchronizovaným II. a III. stupněm
o Nezávislé zavěšení všech kol se silným příčným pérem zadní nápravy
o Spolehlivé brzdy na všechna čtyři kola, ovládané systémem šesti lan
o Superbalonové pneumatiky
o Prostorná karoserie hezkých forem s chromovanou přístrojovou deskou
o Patentovaná střešní konstrukce kabrioletu, která se dá v okamžiku natáhnout či složit
Synchronizovaná převodovka - překlad

znamená velké ulehčení řízení nejen pro nováčka, ale i pro zkušeného řidiče. Velká lamela spojky zajišťuje správné fungování zařízení při všech stupních. Šikmé ozubení kol II. a III. rychlosti, které jsou ve stálém záběru, zajišťuje absolutní bezhlučnost převodovky.
Podvozek 420 Rapidu - překlad

konstruktivně odpovídá posledním tendencím moderní automobilní techniky. Mocná, nízkoležící, rourová centrální páteř, tvořící rám, je vpředu rozvidlená a chrání oboustranně motor. Nízká váha v porovnání s výkonem motoru umožňuje vozu obdivuhodné zrychlení a stoupavost.


Nezávislé zavěšení kol prostřednictvím příčných per, vpředu s hydraulickými tlumiči zajišťuje dobré pérování a absolutní stabilitu vozu v zatáčkách. Nízkoležící těžiště spolu se spolehlivými brzdami zajišťuje bezpečnou jízdu. Centrální mazání významně zjednodušuje obsluhu.
ELEGANCE A KOMFORT - překlad
jsou hlavní vlastnosti prostorných solidně stavěných karoserií. Vnější linie jsou podtržené šípovým, čistě nazad skloněným chladičem, dlouze protaženými blatníky a zaoblenými rohy. To vše jsou tvary, odpovídající požadavkům správných aerodynamických linií. Vnitřek je potažen látkou nejlepší jakosti a opatřen vkusně pochromovanou přístrojovou deskou.
Technický popis - překlad

Čtyřválcový motor 26 ks. Válce v bloku, absolutně nehlučný rozvod. Silný, starostlivě vyvážený klikový hřídel ve třech ložiskách. Písty ze specielní hliníkové slitiny. Dvojitá ventilová pera. Účinný tlumič vibrací. Tlakové oběžné mazání s dvojitým filtrováním oleje, doplněné t.zv. "horním mazáním". Odvzdušněná kliková skříň. Bateriové zapalování se samočinnou regulací bodu zážehu. Akumulátorová baterie velké kapacity. Pojistky na přístrojové desce. - Karburátor se sytičem, umožňující okamžitý rozjezd za každého počasí. Předehřívání směsi. Palivový filtr s odkalovačem vody a nečistot. Vzduchový filtr. - Suchá spojka. - Převodová skříň obsahuje 3 rychlosti dopředu a 1 zpátečku. II. a III. rychlost jsou synchronizované. Zpřevodování je zvoleno tak, aby umožňovalo vysokou cestovní rychlost i při horských jízdách. - Plně vyvážený spojovací hřídel je opatřen pružnými spojkami, které současně představují tlumiče záběru. - Zadní osa s dvojdílnou skříní, na níž jsou zavěšené výkyvné poloosy. Diferenciál a kuželový převod s ozubením Gleason. Přední osa vyrobena jako ocelová roura s vlisovanými a zanýtovanými konci, vykovanými ze speciální oceli, které nesou otočné čepy. - Šnekové řízení. Přední kola se samočinně vrací zpět do přímého směru. - Rám ze dvou lisovaných plechových podélníků tvořící skřňový nosník, na který je upevněna skříň zadní nápravy. Přední rozvidlená část je zesílena třemi příčnými nosníky. Čtvteliptická přední péra s tlumiči, čepy poloeliptického zadního péra jsou uložené v gumě. - Velmi účinné brzdy na čtyři kola jsou ovládané systémem šesti brzdových lan. Ruční brzda účinuje na zadní kola. - Snímací plechová kola se superbalonovými ráfky 140 x 40. - Benzínová nádrž na 25 litrů s třícestným kohoutem, zajišťujícím minimální rezervu benzínu. - Rozchod vpředu a vzadu 1150 mm. Vzdálenost náprav 2560 mm. Nejvyšší rychlost až 95 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km asi 8 litrů. Spotřeba oleje na 100 km asi 0,2 kg.

Všechna uvedená data jsou informativní, konstrukční změny jsou vyhrazeny.
420 Rapid poslední verze - vzpěra blatníků již za maskou, nové poklice kol. Š 422 tudor-2_zleva
Stala-li se nová škodovka 420 Rapid (vlevo) nástupcem jen o dva roky starší škodovky 422 (vpravo), od níž dostala do vínku motor, vyplývá ze srovnání obrovský krok kupředu nejen co do tvaru a elegance vozu, ale obzvlášť co do jeho technického řešení:

nezávislé zavěšení všech kol oproti pevným nápravám, mnohem lehčí a tužší páteřový rám oproti klasickému žebřinovému a především značná úspora váhy.
V dvoudvéřovém provedení tudor vážila původní Škoda 422 rovných 1.000 kg, zatímco nová Škoda 420 Rapid jen 750 kg, tedy o celou čtvrtinu méně!
Skoda_420_Rapid_foto_1936_MINI 1936

se čtyřistadvacítkou "na rybách" (či honu)...
Udržovaná Škoda 420 Rapid byla ještě i v šedesátých letech (viz SPZ) považována za běžný, a v době obtížně sehnatelných spartaků na poukaz, prakticky použitelný automobil. Za jediný mínus byla tehdy snad považována spotřeba, která se, dík spodovému motoru, blížila spíš k deseti, než v prospektu uváděným "asi" osmi litrům na sto kilometrů...