![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" ERA - sidecary TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
24.3.2025 F - FIAT 501 19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC |
|
ŠKODA 420 RapidVýrobce: ASAP Akciová společnost pro automobilový průmysl v Praze. Závod Mladá Boleslav Oproti typu Škoda 420 P (Popular), který měl převodovku vzadu, vcelku s rozvodovkou zadní nápravy, měl typ Škoda 420 Rapid převodovku vpředu, logičtěji sešroubovanou s motorem. Zároveň měl mírně prodloužený rozvor a zvětšený rozchod kol, tedy o poznání větší vnitřní i vnější rozměry. Aspiroval tudíž na vůz už ne malý, lidový, ale na pohodlnější vůz nižší střední třídy.
Technické údaje 420 Rapid:
Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 995 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 26 koní (19,12 kW) Písty: Nelson-Bohnalite, z lehké slitiny Blok válců: ze speciální nitridované šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru Hlava válců: litinová, snímací Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná Ojniční ložiska: kluzná Pohon vačkového hřídele: dvojitým nehlučným řetězem Duplex Karburátor: horizontální, buď Zenith Ø 26 THG nebo Amal Ø 26 Doprava paliva: vlastním spádem Chlazení: vodní, thermosyfonové s ventilátorem za chladičem Objem chladící vody: Mazání: tlakové, oběžné Olejové čerpadlo: zubové Zapalování: 6V dynamobateriové, Scintilla Baterie: 6V/45 Ah Dynamo: Scintilla 6V/80W Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, sešroubovaná s motorem Převody: 1.stupeň - 1 : 3,38 2.stupeň - 1 : 1,76 se synchronizací 3.stupeň - 1 : 1 se synchronizací zpátečka - 1 : 4,51 Přenos síly na zadní nápravu: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu Hnací náprava: zadní - kyvadlová, s kuželovým diferenciálem Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason Rám: páteřová roura vpředu s rozvidlením pro motor, vzadu s přírubou pro zadní osu Přední osa (dle něm. prospektu): trubková pevná na podélných čtvrtpérech, třecí tlumiče Přední osa: dělená lichoběžníková, nahoře s olejovými tlumiči, dole s příčným listovým pérem Doporučená sbíhavost: 4 - 5 mm Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem s čepy v gumě Řízení: šnekové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí Kola: plechová, plné (později hvězdicové) disky, upevněné čtyřmi šrouby s roztečí Ø 100 mm Ráfky: se zahnutými kraji (Michelin Bibendum) Pneumatiky: 140 x 40 Od roku 1936 palcové ráfky 3,00 D x 16 Pneumatiky: 5,00 - 16 Superballon Huštění vpředu: 1,2 atm Huštění vzadu: 1,4 atm Rozvor: 2.560 mm Rozchod vpředu: 1.150 mm Rozchod vzadu: 1.150 mm Délka zavřeného vozu: 3.770 mm Šířka: 1.360 mm Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz), v roce 1937 udávaná 1 520 mm Světlost: 310 mm Váha podvozku: 450 kg Vlastní váha zavřeného vozu: cca 750 kg (v karoserii tudor) Počet míst: 4 Dovolené zatížení: kg Celková váha: kg Nejmenší rychlost na přímý záběr: 8 km/hod. Nejvyšší rychlost: 95 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km: 8 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg Objem nádrže: cca 25 litrů, vpředu pod kapotou Jednostránkový černobílý prospekt vytištěný na křídovém papíře, v němž byl vůz nabízen v provedeních tudor (dvoudvéřový) 28.400,- Kč sedan (čtyřdvéřový) 30.100,- Kč kabriolet (s plátěnou skládací střechou) 31.200,- Kč byl v podstatě "polokabriolet", protože se shrnovala pouze horní plocha střechy. Boky karoserie včetně rámů dveří byly pevné. V tomto provedení byl vůz nabízen za oněch 31.200,- Kč. 8-stránkový prospekt Škoda 420 - Rapid v německojazyčné verzi, vydaný v dubnu 1934. Na titulní stránce byl vůz vyobrazen v základní dvoudvéřové verzi (tudor) a aby byla zdůrazněna nejen síla a stoupavost jeho motoru obsahu 1,2 litru, ale i snadné ovládání, byly fotografické záběry pořízeny ve strmě stoupající zatáčce lesní cesty a s ženou za volantem! o Vodou chlazený čtyřválcový motor, obsah 1,2 litru, 26 koňských sil. Tento motor se osvědčil prakticky ve více než 3000 tisících vozů typu 422. o Účinný vzduchový, benzínový a olejový filtr o Elastické uložení motoru na gumových blocích o Nehlučná převodovka se synchronizovaným II. a III. stupněm o Nezávislé zavěšení všech kol se silným příčným pérem zadní nápravy o Spolehlivé brzdy na všechna čtyři kola, ovládané systémem šesti lan o Superbalonové pneumatiky o Prostorná karoserie hezkých forem s chromovanou přístrojovou deskou o Patentovaná střešní konstrukce kabrioletu, která se dá v okamžiku natáhnout či složit znamená velké ulehčení řízení nejen pro nováčka, ale i pro zkušeného řidiče. Velká lamela spojky zajišťuje správné fungování zařízení při všech stupních. Šikmé ozubení kol II. a III. rychlosti, které jsou ve stálém záběru, zajišťuje absolutní bezhlučnost převodovky. konstruktivně odpovídá posledním tendencím moderní automobilní techniky. Mocná, nízkoležící, rourová centrální páteř, tvořící rám, je vpředu rozvidlená a chrání oboustranně motor. Nízká váha v porovnání s výkonem motoru umožňuje vozu obdivuhodné zrychlení a stoupavost. Nezávislé zavěšení kol prostřednictvím příčných per, vpředu s hydraulickými tlumiči zajišťuje dobré pérování a absolutní stabilitu vozu v zatáčkách. Nízkoležící těžiště spolu se spolehlivými brzdami zajišťuje bezpečnou jízdu. Centrální mazání významně zjednodušuje obsluhu. jsou hlavní vlastnosti prostorných solidně stavěných karoserií. Vnější linie jsou podtržené šípovým, čistě nazad skloněným chladičem, dlouze protaženými blatníky a zaoblenými rohy. To vše jsou tvary, odpovídající požadavkům správných aerodynamických linií. Vnitřek je potažen látkou nejlepší jakosti a opatřen vkusně pochromovanou přístrojovou deskou. Čtyřválcový motor 26 ks. Válce v bloku, absolutně nehlučný rozvod. Silný, starostlivě vyvážený klikový hřídel ve třech ložiskách. Písty ze specielní hliníkové slitiny. Dvojitá ventilová pera. Účinný tlumič vibrací. Tlakové oběžné mazání s dvojitým filtrováním oleje, doplněné t.zv. "horním mazáním". Odvzdušněná kliková skříň. Bateriové zapalování se samočinnou regulací bodu zážehu. Akumulátorová baterie velké kapacity. Pojistky na přístrojové desce. - Karburátor se sytičem, umožňující okamžitý rozjezd za každého počasí. Předehřívání směsi. Palivový filtr s odkalovačem vody a nečistot. Vzduchový filtr. - Suchá spojka. - Převodová skříň obsahuje 3 rychlosti dopředu a 1 zpátečku. II. a III. rychlost jsou synchronizované. Zpřevodování je zvoleno tak, aby umožňovalo vysokou cestovní rychlost i při horských jízdách. - Plně vyvážený spojovací hřídel je opatřen pružnými spojkami, které současně představují tlumiče záběru. - Zadní osa s dvojdílnou skříní, na níž jsou zavěšené výkyvné poloosy. Diferenciál a kuželový převod s ozubením Gleason. Přední osa vyrobena jako ocelová roura s vlisovanými a zanýtovanými konci, vykovanými ze speciální oceli, které nesou otočné čepy. - Šnekové řízení. Přední kola se samočinně vrací zpět do přímého směru. - Rám ze dvou lisovaných plechových podélníků tvořící skřňový nosník, na který je upevněna skříň zadní nápravy. Přední rozvidlená část je zesílena třemi příčnými nosníky. Čtvteliptická přední péra s tlumiči, čepy poloeliptického zadního péra jsou uložené v gumě. - Velmi účinné brzdy na čtyři kola jsou ovládané systémem šesti brzdových lan. Ruční brzda účinuje na zadní kola. - Snímací plechová kola se superbalonovými ráfky 140 x 40. - Benzínová nádrž na 25 litrů s třícestným kohoutem, zajišťujícím minimální rezervu benzínu. - Rozchod vpředu a vzadu 1150 mm. Vzdálenost náprav 2560 mm. Nejvyšší rychlost až 95 km/hod. Spotřeba benzínu na 100 km asi 8 litrů. Spotřeba oleje na 100 km asi 0,2 kg. Všechna uvedená data jsou informativní, konstrukční změny jsou vyhrazeny.
Stala-li se nová škodovka 420 Rapid (vlevo) nástupcem jen o dva roky starší škodovky 422 (vpravo), od níž dostala do vínku motor, vyplývá ze srovnání obrovský krok kupředu nejen co do tvaru a elegance vozu, ale obzvlášť co do jeho technického řešení:
nezávislé zavěšení všech kol oproti pevným nápravám, mnohem lehčí a tužší páteřový rám oproti klasickému žebřinovému a především značná úspora váhy. V dvoudvéřovém provedení tudor vážila původní Škoda 422 rovných 1.000 kg, zatímco nová Škoda 420 Rapid jen 750 kg, tedy o celou čtvrtinu méně! |