|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 Svatební oznámení pro Libora Gýnu PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov JAWA 500 OHC - typ 15 (šnek) TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
10.12.2024 J - JAWA 90 - Cross 9.12.2024 Ostatní - BMW plaketa "Ernst Henne" - kopie Ostatní - Písecká jízda historických vozidel - 2024 |
|
STADION S 1 - výrobní číslo 023Dvacátý třetí prototyp mopedu Stadion S1 s motorem Fichtel & Sachs 50 ccm výrobní číslo rámu S 56 023 realizovaný v Rakovníku v roce 1956. Stroj byl získán do kolekce Petra Hošťálka doslova horký, a to díky Ladislavu Zikánovi (mistrovi vývoje) od jeho známého. Horký proto, že koupě v Rakovníku se uskutečnila bez smlouvání, přímo ve chvíli, kdy s ním původní majitel právě přijel z nákupu...
Prototyp číslo 023
měl ještě kožené sedlo z jízdního kola Stadion a zadní blatník bez svislých vzpěr a nosiče. Protože motory Fichtel & Sachs měly řetězové kolečko na levé straně, byl u prototypů S1 řetěz vlevo a výfuk s originálním doutníkovým tlumičem F&S vpravo. Původ chromovaného krytu řetězu, se kterým byl moped zakoupen, je neznámý, možná originál F&S (?). V roce 2023 proběhla repase, při které moped dostal nový lak, provedený v původním červeném odstínu a stejnou technologií - nástřikem stříbrné nitrobarvy a pak přestříkáním anilinem natónovaným průhledným lakem.
Výrobní číslo rámu S57 023
je vyraženo na pravé patce osy zadního kola pod výřezem pro osu a je vyraženo obráceně, tedy hlavou dolů, přičemž S57 je vyraženo menší raznicí a méně hluboko, takže po nalakování téměř nečitelně.
Nádrž
byla ve spodní půlce ponechána v původním stavu, včetně lakování i v průběhu zkušebních jízd opravovaného místa. Nově nalakována a nalinkována byla pouze její horní polovina.
Otočná rukojeť plynu
se v době vývoje prototypů S1 zkoušela i v provedení jako tlakový odlitek z jednoho kusu silonu v barvě slonové kosti. Toto řešení mělo být levnější, než standardní rukojeť, skládající se z ocelové trubky s uvnitř přibodovaným spirálovým výsekem a navrch s gumovým nebo plastovým návlekem (heftem). Pokus byl ale neschválen pro malou životnost.
Karburátor
použitého motoru Fichtel & Sachs 50 ccm byl německý Bing 1/12/35 provedený jako monoblok vcelku s plovákovou komorou i filtrem a komorou tlumiče sání. |