JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


HANOMAG 2/10 PS - Kommißbrot


Dvousedadlový lidový automobil revoluční konstrukce s jednoválcovým 500 ccm motorem vzadu.

Výrobce:
Hannowersche Maschinenbau AG vorm. Georg Egestorff, Automobilabteilung, Hannover - Linden
(Hannoverská strojírna akc.spol. předtím Georg Egestorff, Automobilní oddělení, Hannover - Linden)
Tato tradiční strojírenská firma, založená v roce 1825, začala s výrobou automobilů poměrně pozdě, až v roce 1924.
Hanomag 2/10 PS byl jejím prvním typem.
Autorem tohoto pozoruhodného a nadčasového lidového automobilu byl konstruktér Fidelis Böhler.
Jeho příběh jako by byl předobrazem velmi podobného příběhu českého konstruktéra Novotného, autora rovněž pozoruhodného liodvého vozíku Aero 10 HP (Cililink).
Böhler začal v roce 1923 nejprve konstruovat svůj lidový automobil v malé firmičce Kleinmotorwagen-AG. v Berlíně. Na jeho výrobu ve větším měřítku nejspíš neměl sám šanci, takže bylo štěstím, že ho o rok později angažovala a jeho konstrukci převzala firma Hannowersche Maschinenbau AG., která tím pádem získala i první dva Böhlerovy pokusné prototypy.
Böhler byl pravděpodobně první konstruktér, který už tehdy použil princip tak zvané "pontonové" karoserie, ke kterému došly všechny ostatní světové automobilky až začátkem padesátých let po druhé světové válce. Pro maximální využití šířky vozíku umístil jeho kola do vybrání v karoserii, takže vůz neměl ani blatníky, ani tehdy obvyklé stupačky. A do zaobleného předku karoserie zcela zapustil i jediný reflektor, umístěný vprostřed.
Na této tovární fotografii č.8501 je vůz zatím ještě s miniaturními obrysovými svítilnami a s nápisy Hanomag jen malovanými.
Reklama, uveřejněná v podnikovém časopisu
"Hanomag Nachrichten"
v čísle 145, které vyšlo v říjnu roku 1925.

Na Německé automobilové výstavě v Berlíně 1925 byl vozík nabízen za cenu
2.650,- Marek
Ukázky z dobového prospektu.
Na těchto snímcích už je Hanomag 2/10 PS s podstatně většími obrysovými svítilnami a nad číslem na přídi už je rozeznatelné přišroubované logo z mosazného plechu.
Malý kompaktní vozík, zaoblený tak trochu jako bochníček chleba, si velmi brzy vysloužil přezdívku "Kommißbrot" (Komisárek), to mu ale neubralo na popularitě. Naopak, v historii firmy to byl jednoznačně nejúspěšnější a nejprodávanější typ.

Lidé ho mazlivě nazývali "Maxchen" (Maxík) nebo také velmi přiléhavě "pojízdný uhláček" (rollende Kohlenkasten).
Pohled na tentýž vůz zezadu byl použit do Říšské příručky automobilového průmyslu (Handbuch des Reichsverbandes der Automobilindustrie), vydané v Berlíně v roce 1926.
Hanomag 2/10 PS v původním provedení z roku 1926 měl technicky velmi strohý a čistý tvar, který byl rušen jen trčící ruční a elektrickou houkačkou a obrysovými lampičkami.

Původní cena se skládací plátěnou střechou 2.650,- RM
byla v roce 1926 snížena na 2.175,- RM
a v letech 1927-8 dokonce na pouhých 1.975,- RM.
Vtipné logo malého Hanomagu 2/10 PS.
Vyseknuté z leštěného plechu zdobilo jinak strohou a jednoduchou zaoblenou příď těchto lidových vozíků.
Motor: stojatý čtyřtaktní jednoválec OHV, uložený vzadu

Vrtání: Ø 80 mm
Zdvih: 100 mm
Obsah: 502 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6
Výkon: 10 koní při 2 500 ot./min.
Daňový výkon: 2 ks

Válec: odlitý ze šedé litiny s hlavou vcelku
Píst: z lehké slitiny (Elektron)
Ojnice: z chromniklové oceli
Klikový hřídel: dělený, systém Hirth
Hlavní ložiska: dvě, válečková
Kliková skříň: z hliníkové slitiny (Aluminium)
Ventilový rozvod: s visutými ventily v hlavě, OHV
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly

Karburátor: vertikální, Pallas typ SO, alternativně Solex
Doprava paliva: samospádem z nádrže umístěné vzadu v motorovém prostoru

Chlazení: vodní, thermosyfonové, chladič s větrákem vzadu za motorem

Mazání: mazacím přístrojem Bosch

Zapalování: bateriové Hanomag, později kombinovaný dynamomagnet Bosch E 1 ek
Předstih: automaticky řízený
Elektrická výzbroj: Bosch 6 V
Baterie: 6 V, umístěná v přední části vozu

Starter: ruční, pákou mezi sedadly

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: tříychlostní s kulisovým řazením, spojená s motorem do jednoho bloku
Převody:
1 - 7,7
2 - 4,8
3 - 3,1
Rychlost:
1. stupeň - 23 km/hod.
2. stupeň - 37 km/hod.
3. stupeň - 60 km/hod.

Hnací náprava: zadní - pevná, bez diferenciálu
Převod na zadní nápravu: krytým řetězem v olejové lázni, poměr 1 : 2

Podvozek: rám z U profilů, lisovaných z ocelového plechu, vcelku s podlahou
Nástavba: složená ze tří dílů, předek a zadek celoplechový
Střední díl: dřevěná kostra, oplechovaná

Přední osa: bez nápravnice, tvořená dvěma příčnými listovými pery nad sebou
Zadní osa: pevná, odpérovaná dvojitými spirálovými pružinami
Řízení: šnekové, volant vpravo
Průměr volantu: Ø 390 mm
Nožní brzda: mechanická, vnitřní čelisťová na zadní kola
Ruční brzda: vnější pásová na zadní kola
Mazání: jednotlivými mazničkami

Kola: dřevěná, špicová s ocelovými falcovými ráfky
Pneumatiky: falcové 27 x 3,5

Rozvor: 1 920 mm
Rozchod vpředu: 1 040 mm
Rozchod vzadu: 910 mm

Délka vozu: 2 780 mm
Šířka: 1 180 mm
Výška: 1 450 (otevřený vůz), 1 600 mm (zavřený vůz)

Váha podvozku: 260 kg
Vláha otevřeného vozu: 340 kg
Váha zavřeného vozu: 390 kg
Dovolené zatížení: 200 kg

Nejvyšší rychlost: 60 km / hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 4 kg (cca 5 litrů)
Spotřeba oleje na 100 km: 0,25 kg

podvozek shora Hanomag 2/10 PS byl ve své době natolik revoluční automobil, že se ukázky jeho konstrukce objevovaly v odborném i populárním tisku po řadu následujících let. Není proto problém vidět detailně jeho uspořádání.
Pohled na podvozek shora je z knihy "Die Motor-Fahrzeuge" od Dipl. Ing. Paula Wolframa.
přední náprava Přední náprava vozu neměla obvyklou nápravnici, tvořila ji dvojice příčných, nad sebou umístěných, listových per, jejichž konce nesly otočné čepy předních kol.
Náboje předních kol běžely na kuličkových ložiskách.
Řízení vozu bylo šnekem a segmentem, od něhož se pohyb řídící páky přenášel řídící tyčí k otočnému čepu levého předního kola a prostřednictvím spojovací tyče pak ke kolu pravému.
detail zadního pérování Pevná zadní náprava z vysoce kvalitní oceli byla vcelku, bez diferenciálu. Byla uložena v kuličkových ložiskách ramen, která zachycovala posuvné síly při záběru či brzdění. Tato ramena byla odpérovaná zdvojenými (soustřednými) spirálovými péry, přičemž jejich pohyb byl omezem nahoru i dolů masivními gumovými dorazy.
Spojení zadní nápravy s převodovkou obstarával v krytu zapouzdřený válečkový řetěz, provozní brzda byla vnitřní, čelisťová, působící na společný buben vedle pravého zadního kola. Ruční brzda byla pásová, působící na tentýž buben zvenku.
Továrna uváděla, že díky pevné zadní nápravě je brzdný účinek (logicky) na obě zadní kola stejný, takže odpadá riziko smyku, vyvolané eventuelním nestejnoměrným účinkem.
motor
řez motorem a převodovkou Jednoválcový motor v zádi vozu byl spolehlivý a se slušným záběrem, ale byl poměrně hřmotný a vzdor svému rozměrnému setrvačníku se dost otřásal.
Hanomag 2/10 Ps "Kommißbrot" 2-sedadlový zavřený (Coupé).

Cena zavřeného provedení byla v roce 1925 3.200,- RM.
V roce 1926 byla snížena na 2.575,- RM
a v následujících letech 1927-8 na 2.450,- RM.
karoserie Coupé Tovární snímek dvoumístného uzavřeného Coupé, jak byl uveřejněn v knize "Die Motor-Fahrzeuge" od dipl ing. Paula Wolframa.
Od dvoumístného uzavřeného Hanomag 2/10 PS Coupé byl odvozen "Taxi-landaulet", v tomto provedení vyráběný 1926 - 1928.
Zajímavým detailem na tomto snímku je rezervní pneumatika, upevněná na zádi vozu.
Kommißbrot - roadster Tovární vyobrazení inovovaného provedení sportovního dvousedadlového roadsteru Hanomag 2/10 PS s prohloubenými boky a sklápěcím čelním sklem z roku 1928.
Snímek byl pořízen na továrním dvoře.

Sportovní roadster bez dvířek stál 2.400,- RM.
U sportovní karoserie bez dvířek se boky musely při nastupování "překračovat"...
Snímek z roku 1929, dokládající, že se s malým Hanomagem dalo i závodit!
Ve sportovním provedení bez dvířek je tady s věncem za první místo za volantem Rudolf Kubíček, otec pozdějšího slavného plochodrážního jezdce Stanislava (Slávy) Kubíčka z Českých Budějovic...
Veterán "Kommißbrot", který přijel na II. mělnickou veteran rallye v roce 1969 z DDR.
Hanomag "Kommißbrot", se kterým přijel na "5. Pražskou Veteran Rallye 1984" Bernd Füsting z DDR se dočkal uveřejnění v lístkovnici Světa Motorů č.5/1985.
... a "Kommißbrot" jako veterán z Rakouska.
Dvoubarevně lakovaný Hanomag Komiβbrot před bankou v Českém Krumlově, zachycený krumlovským fotografem Josefem Seidlem.

(foto z volně přístupné fotobanky ateliéru Seidel)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Podobně, jako v Americe Ford T, i malý Hanomag si vysloužil pár anekdot a rčení.

Snad nejznámější z nich bylo:
Bißl Blech und bißl Lack - und fertig ist ein Hanomag!
což v překladu znamenalo "Trochu plechu, trochu lak - a hotový je Hanomag!"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hanomag 2 / 10 PS "Kommißbrot" byl v letech 1925 - 1928 vyroben v celkovém počtu 15 775 vozů, čímž se jednoznačně stal nejúspěšnějším typem firmy. Toto množství už nikdy potom nebylo u žádného dalšího automobilu firmy Hanomag ani dosaženo, natož překonáno!