![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) Svatební oznámení pro Libora Gýnu AERO - sidecary JAWA 350 ccm typ 361 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
14.2.2025 Š - ŠKODA 420 Rapid 13.2.2025 Š - ŠKODA Sagitta - prototyp 1937 Š - ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích |
|
AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP
Malý vůz, vyráběný v letech 1931 - 1934.
Výrobce: AERO továrna letadel, dr. Kabeš, Praha - Vysočany Typ Aero 662 byl nejjednodušším a logickým vývojovým pokračováním vozu Aero 500 (10 HP), představeného poprvé v roce 1929. Byl to týž vůz, jen se zamontovaným silnějším dvouválcovým motorem o obsahu 662 ccm.
Technické údaje:
Motor: vodou chlazený dvoutaktní řadový dvouválec (tříkanálový) Vrtání: Ø 75 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 662 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 18 koní (13,3 kW) při 3.000 ot./min. Písty: z lehké slitiny, s deflektorem Blok válců: ze šedé litiny, vcelku se svrškem klikové skříně Karburátor: jeden, horizontální Amal Ø 26 mm (šoupátkový, motocyklové konstrukce) Hlavní tryska: 80 (průměr otvoru 0,8 mm) Nastavení jehly šoupátka: druhý zářez shora Doprava paliva: spádem Chlazení: vodní, termosyfonové Objem chadící vody: 7 litrů Mazání motoru: olejem do benzínu v poměru 1 : 25, v případě "kompoundního" oleje (méně mastného) 1 : 20 Mazání podvozku: mazacím tukem, tlakovou maznicí Zapalování: bateriové, se dvěma přerušovači a dvěma cívkami Předstih: 6 mm před horní úvratí pístu Svíčky: PAL 18/145; Champion 18; Bosch M 145/1; KLG K2 Baterie: 6 V / 40 Ah Dynamo: Bosch 6 V / 70 W Starter: Bosch 6V, s mechanicky (nožním pedálem) vysouvaným pastorkem Spojka: konusová, suchá Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, vzadu, vcelku s rozvodovkou a mostem zadní nápravy Hnací náprava: zadní - pevná, odlitá z lehkého kovu (elektron) Převod zadní nápravy: 1 : 4,57 (na přání horský 1 : 5,17) Podvozek: bezrámový, samonosná ocelová karoserie Přední osa: pevná, trubková, odpružená podélnými listovými čtvrteliptickými péry Zadní osa: pevná, zavěšená na podélných čtvrteliptických listových pérech Tlumiče pérování: pouze vpředu, třecí, seřiditelné (typu DOKO nebo typu Bosch) Řízení: hřebenové, vlastní konstrukce s odpruženou řídící tyčí, volant vpravo Zámek řízení: na přání Nožní brzda: mechanická, na obě zadní kola Ruční brzda: mechanická na pravé zadní kolo Kola: drátová (40 drátů), upevněná centrální maticí Pneumatiky: 11 x 45 Rozvor: 2.230 mm Rozchod vpředu: 1.050 mm Rozchod vzadu: 950 mm Délka vozu: 3.200 mm Šířka: 1.190 mm Výška se střechou: 1.460 mm Váha otevřeného vozu: 500 kg Dovolené zatížení: Celková váha: Nejvyšší rychlost: 90 km / hod. Spotřeba na 100 km: asi 6 litrů Objem nádrže: 20 litrů (vpředu pod kapotou), na přání 28 litrů Ceny v roce 1931: Otevřený vůz: 22.300,- Kč Zavřený vůz: 25.800,- Kč AERO Továrna letadel Praha - Vysočany Telefon 26546-47, 27608 Prodejna v Praze: Na Poříčí 28 Telefon 36140 Zapalování: Vozy vyrobené po roce 1933 byly vybavené dvouvačkou a zapalovací cívkou se dvěma vývody kabelů ke svíčkám. U tohoto provedení se doporučovalo nastavit jeden přerušovač na hodnotu předstihu 6 mm a druhý přerušovač na hodnotu 8 mm, pak bylo možno páčkovým přepínačem (obvykle stejným jako na blinkry a umístěným v pravém rohu palubní desky) při vyšší rychlosti přepnout na vyšší předstih. Fotografie Aerovek před chatou Československých turistů z jeho archivu je z jednoho jím organizovaného společného výletu. Vůz patřil panu Rerlskému a na to, že to byl nejlevnější automobil u nás, měl nezvykle luxusní výbavu. Majitel si nechal u českobudějovického zástupce, pana Pártla, namontovat přední nárazník, velké chromované poklice, chromované reflektory, blikací ukazatele směru Scintilla a chromovanou americkou houkačku značky Fischer. Navíc nechal vůz přelakovat do dvoubarevné kombinace. Jeho Aero-garáže měly na svou dobu vysoký standard. Byly moderně stavěné i moderně zařízené a po válce, když přišli k moci komunisté a garáže Pártlovi sebrali, udělali z nich vývojové dílny národního podniku Motor-Union, dnešní a.s. Motor-Jikov. Z tohoto snímku lze těžko prokázat, zda se jedná o dvouválcový typ Aero 662 nebo o jednoválcový typ Aero 500, protože zvenku byly oba vozy prakticky stejné. Že to je šestsetdvaašedesátka lze předpokládat podle kol, která jsou osmnáctipalcová, zatímco většina pětistovek měla kola devatenáctipalcová. Aerovka je to v každém případě jedna z prvních, ještě jednodvířková (na straně řidiče u prvních vozů Aero dvířka nebyla) a podle předválečných předpisů má vzadu jen jednu sdruženou koncovou a brzdovou svítilnu na vnější starně vozidla. Tedy na straně pravé, protože před válkou se u nás jezdilo vlevo. Tomu také odpovídá volant na pravé straně... Autoklub republiky Československé (ACRČS), Liga motoristů, Aero Car Club (ACC), Harley Club Praha (HCP) a další, pořádali nejrůznější orientační soutěže, soutěže spolehlivosti, noční soutěže, zimní soutěže, závody na okruzích, dálkové jízdy i zajímavé podniky jako byly například Honby za balonem, nebo Honba za pokladem, z níž je tento snímek z časopisu Motor Revue z roku 1936. Dvouválcová Aerovka typ 662 jezdce Kieswettera má standardní malé reflektory švýcarské firmy Scintilla, "fajfkové" blinkry rovněž Scintilla a americkou houkačku Delco-Remy. Na chladiči je vidět jednak plaketu Ligy motoristů, jednak plaketu Aero Car Clubu. Kromě toho je vůz vybaven hledáčkem, uchyceným na pravém sloupku čelního okna. Také v tomto případě se jedná o šestsetdvaašedesátku staršího provedení, ještě jednodvířkovou. Text, napsaný přes fotografii: V upomínku na 30.000 km jízdu s vozem Aero věnuje Turek Obě Aerovky mají příplatkové švýcarské houkačky Scintilla a na předních blatnících blinkry (fajfky), rovněž Scintilla. Tady je zachycen v plné jízdě s vozem Aero 662, kdy soutěž měřící 512 km absolvoval beztrestně na zlatou medaili...
Jaroměřské oficielní zastoupení automobilů Aero, firma A. Wenke a syn, nabízela malé Aerovky mimo jiné i v nákladních karoseriích, ať už jako otevřené valníčky, nebo jako skříňové uzavřené. Z letáku, který měla pro tento účel pečlivě narýsovaný inkoustovým perem (trošku se rozpíjejícím), jsou mimo jiné zřejmé ceny i to, že nákladní aerovky měly rezervní kolo umístěné po pravé straně vozu, v blatníku.
Dvouválcová Aerovka 662 stála ve valníčkové verzi 23.300,- Kč a ve verzi uzavřené 24.000,- Kč. K tomu se ovšem připočítávala ještě daň z obratu, která dělala 2% z ceny vozu navrch. Tento nádherný dokument věnovala do archivu Jihočeského motocyklového musea dlouholetá aerovkářka, paní Jaroslava Brutarová. Obrázek je z reklamy, kterou si firma Aero zadala na blankety poštovních telegramů.
Telegramy v třicátých letech se doručovaly na předtištěných t.zv. blanketech. Tedy na "neprodejných služebních tiskopisech č.769", což byly tiskopisy formátu A4, na které se lepily proužky papíru s textem telegramu, tak jak vylézaly z telegrafního přístroje. Následně se tiskopis přeložil, přelepil poštovní zálepkou a v této podobě jej pošťák doručil adresátovi.
Velmi brzy někoho u pošt napadlo, že by bylo možné tyto tiskopisy využít pro placenou reklamu a tak byla nejen celá rubová strana, ale i okraje strany s telegramem lemovány nejrůznějšími reklamami firem, které byly ochotné zaplatit. Na těchto dvou obrázcích telegrafního blanketu ze 14.ledna roku 1933 je příklad inzerátu firmy Aero.
Ceník zvláštního příslušenství, nabízeného továrnou Aero k vozům Aero 500 a Aero 662 je dnes poměrně dost důležitým dokumentem. Ukazuje totiž, co vše, právě na vašem voze, mohlo být v době jeho výroby či provozování namontováno navíc - a je tedy přirozeně originální:
Na snímku je ještě s kolínským číslem... To už se psal rok 1968 a Aerovka měla nový červený nátěr, speciální signální trumpetu po pravé straně karoserie (na níž troubit bylo úkolem spolujezdce) a hrdé pojmenování "Gaston". V té době už dávno byla jakýmsi "osadním vozidlem" trampské osady Zlatý klíč. To, když se vracel z Bedřichova v Jizerských horách dolů do Liberce a shořelo brzdové obložení. Dole, kousek nad libereckou Zoologickou zahradou, už prý uháněla až nestačila stupnice na tachometru a Kapitán Kid, sedící na nouzovém třetím sedadle v kufru, se radoval, jak ten vozík pěkně uhání! Renovaci provedl známý aerovkář Jiří Lenc z Volyně, na snímku je vůz ale ještě na motocyklových pneumatikách 4,00 - 18, protože v době, kdy probíhala renovace, se veteránské pneumatiky Kudrnáč Everit rozměru 4,50 - 18 ještě nevyráběly. Foto Hošťálek Foto Hošťálek Zajímavostí v tomto případě bylo, že ten, kdo vozík předělával, si dal tolik práce, že změnil nejen karoserii, ale i původní pravostranné řízení na řízení s volantem vlevo... Fotografii pro archiv Jihočeského motocyklového musea poskytl pan Josef Huml z Tochovic, syn někdejšího majitele vozu. Vůz je jedním ze starších modelů, ještě jednodvířkový, ale má zakázkové sklápěcí přední okno, dodávané za příplatek. Fotografie z liberecké Arbesovy ulice (cca 1967). Vozík má standardně montované malé reflektory Scintilla, blikací ukazatele (fajfky) Scintilla, ale už novější zpětné zrcátko (Tudor). Ruční balonková houkačka zjevně chybí, viz otvor vlevo pod spodním okrajem okna. Původně roadster pan Jedličky z Tábora (jeden z prvních, protože ještě s trubkovou přední nápravou) se dočkal nejen 16-palcových kol z Aera 1000, ale i přestavby na dvoumístné kupé. Součástí přestavby byla i esteticky "vylepšená" maska chladiče a novodobé poklice kol. Tento vozík byl v osmdesátých letech vyvezen za hranice... |